برگزیده ها
١٧٠٠هزار میلیارد نقدینگی دست مردم نمی گذارد حذف صفر موفقیت آمیز باشد

مازندمجلس:نماینده مردم ساری در مجلس گفت:اگر برای رونق اقتصادی،کاهش تورم و مهار رشد نقدینگی برنامه‌ نداشته باشیم حذف چهار صفر موثر نخواهد بود.

مازندمجلس:علی اصغر یوسف نژاد خواستار ارائه یک بسته اقتصادی در کنار لایحه حذف چهار صفر از پول ملی از سوی دولت شد و گفت که اگر برای رشد و رونق اقتصادی، کاهش تورم و مهار رشد نقدینگی برنامه‌ نداشته باشیم حذف چهار صفر مثبت و موثر نخواهد بود.

این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب کلیات لایحه حذف چهار صفر از پول ملی کشور در هیات دولت، گفت: معمولا از نظر اقتصادی زمانی که تورم یک رقمی باشد و رشد اقتصادی داشته باشیم موقعیت برای حذف چهار صفر مناسب است اما شرایط فعلی از نظر زمانی، اجرایی، ساختاری و شاخص‌های کلان اقتصادی برای حذف چهار صفر مناسب نیست.

وی با بیان اینکه این لایحه باید به تصویب مجلس برسد، افزود: برای حذف چهار صفر باید یک سری اقدامات اولیه و اصلاح سیاست‌گذاری انجام شود. ما بدون برنامه اجرایی در این زمینه موفق نخواهیم شد. یکی از نکات مهم این است که ضعف نظارتی بانک مرکزی را به عنوان عامل منفی در ذهن داشته باشیم و بانک مرکزی باید مسلط‌تر و واقع‌بینانه‌تر شود.

نماینده مجلس با بیان اینکه وجود ١٧٠٠ هزار میلیارد تومان نقدینگی دست مردم نمی‌گذارد حذف ۴صفر موفقیت آمیز باشد، ادامه داد: این اقدام مرحله اولیه یا میانی یک زنجیره اقتصادی نیست بلکه آخرین مرحله آن است. اگر ما با این کار به دنبال افزایش پول ملی هستیم در موقعیت فعلی به این هدف نمی رسیم بلکه با این کار هزینه هایی از جمله چاپ مجدد اسکناس را هم بر اقتصاد کشور تحمیل می کنیم.

یوسف‌نژاد ادامه داد: تجربه کشورهایی که اقدام به حذف صفر از پول ملی‌شان کردند نشان می‌دهد وقتی ثبات اقتصادی وجود داشته باشد و تورم تک رقمی باشد و اقدامات اجرایی مناسبی پیش از حذف صفر انجام شود هدف تقویت پول ملی هم محقق خواهد شد.

این عضو هیئت رئیسه مجلس با طرح این سوال که حذف چهار صفر از پول ملی چه پیامد هایی از نظر مالی، حقوقی، فنی، سیاسی و اقتصادی به دنبال دارد، گفت: اگر این اقدامات سنجیده نشود چیزی که از حذف چهار صفر عاید ما خواهد شد، جمع آوری و امحای ریال و طراحی و چاپ تومان است و هیچ اتفاق دیگری نمی‌افتد.

وی تاکید کرد: ما از دولت می‌خواهیم یک بسته اقتصادی را ضمیمه لایحه حذف چهار صفر کند که در آن مهار رشد نقدینگی، رشد اقتصادی، رونق اقتصادی، کاهش تورم، کاهش بدهی‌های دولت و همچنین اصلاح بودجه منظور شود. وگرنه در شرایطی که ما دلارهای نفتی را به اقتصاد تزریق می کنیم این کار درست نیست و وقتی گردش تولید  مثبت و موثر نباشد حذف صفر اثری نخواهد داشت. ما همچنین باید پاسخ قانع‌کننده‌ای به مشکل سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشیم در غیر اینصورت این کار نتایج مثبتی به دنبال ندارد.

یوسف نژاد با بیان اینکه مجلس از کمک کارشناسان خبری دانشگاه ها و مراکز آموزشی و تخصصی برای بررسی لایحه حذف چهار صفر استفاده می‌کند، گفت: تصور ما این است که اقدام دولت در تصویب کلیات این لایحه اقدام غیر منتظره و ناگهانی بوده و بعضی از متغیرهایی که در اقتصاد اثرگذار هستند مخصوصاً شاخص‌های کلان اقتصادی در این لایحه لحاظ نشده است، برای اینکه این خانه تکانی پولی انجام شود باید برنامه‌های مناسب تری را جهت توجیه این لایحه اعلام کند در غیر این صورت زمینه مناسبی برای اجرای آن وجود ندارد.

علی اصغر یوسف نژاد مجلس شورای اسلامی نماینده تورم پول اقتصاد دولت مازندمجلس