برگزیده ها
رسانه، تمدن ساز است

اگر دهه اول انقلاب رسانه اصلی کشور منبر وعظ و خطابه بوده است با ورود دستگاه‌های پخش ویدئو و ایجاد رسانه ملی و توسعه شبکه‌های استانی تغییر شکل داده است و با ورود فنّاوری‌های نوین، اینک کشور ما به‌جای آنکه خود تمدن خویش را متناسب با رسانه‌های عصر جدید بازسازی نماید، تمدن او حول محور رسانه‌هایی همچون اینستاگرام و تلگرام ساخته‌شده است. بی‌شک امروز، ایران آم القرای جهان تمدنی تلگرام و اینستاگرام است.

مازندمجلس: مارشال مک لوهان استاد مرکز مطالعات رسانه‌ای تورنتو و مطرح کننده مفهوم دهکده جهانی، رسانه را سازنده‌ی تمدن می‌داند.

اگر اولین تمدن‌ها در کنار رودخانه‌ها شکل گرفت و با ایجاد کشاورزی و پدیده یکجانشینی شاهد به وجود آمدن شهرها بوده‌ایم، تمدن‌های امروز نه در حول رودخانه‌ها، عرصه‌های کشاورزی، صنعت و ... بلکه حول رسانه‌ها به وجود آمده است.

ایران اسلامی در چهل سال بعد از انقلاب نیز تمدن فرهنگی خود را حول رسانه‌هایی به وجود آورد که باگذشت زمان دستخوش تغییرات شد.

اگر دهه اول انقلاب رسانه اصلی کشور منبر وعظ و خطابه بوده است با ورود دستگاه‌های پخش ویدئو و ایجاد رسانه ملی و توسعه شبکه‌های استانی تغییر شکل داده است و با ورود فنّاوری‌های نوین، اینک کشور ما به‌جای آنکه خود تمدن خویش را متناسب با رسانه‌های عصر جدید بازسازی نماید، تمدن او حول محور رسانه‌هایی همچون اینستاگرام و تلگرام ساخته‌شده است.

بی‌شک امروز، ایران آم القرای جهان تمدنی تلگرام و اینستاگرام است.

آنچه ما را به این جایگاه کشانده است نتیجه فهم کلی کشور از مفهوم رسانه بوده است. چراکه اگر دولتمردان ما رسانه را تمدن ساز می‌انگاشتند بی‌شک پیش از آنکه تمدن کشور توسط رسانه‌های بیگانه و شبکه‌های اجتماعی ساخته شود خود اقدام به ایجاد تمدنشان می‌کردند.

از این حیث بسیاری از معضلات اجتماعی کشور و انبوه پرونده‌های دادگاه‌ها نیز متأثر از تمدنی است که برای ما ساخته‌شده است و تا مادامی‌که خود برای ساخت تمدنمان اقدامی ننماییم نتیجه‌ی مثبتی در کیفیت مسائل اجتماعی‌مان حاصل نخواهد شد و همچنان تمدن‌های آینده کشور نیز توسط رسانه‌های نوظهور ساخته خواهد شد.

رسانه تلگرام اینستاگرام تمدن