برگزیده ها
تأکید ما بر حضور فعال بانوان در همه‌ی عرصه‌ها به‌ویژه در مجلس است

اختصاصی مازندمجلس: جعفر رحمان زاده گفت: ما به‌طور عام با حضور فعال بانوان در همه‌ی عرصه‌ها به‌ ویژه سیاسی و مشخصاً در مجلس تأکید داریم. ولی معتقدیم این حضور باید متناسب با توانمندی‌ها باشد.

اختصاصی مازندمجلس: جعفر رحمان زاده رابط شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کشور در استان مازندران در گفت‌وگو با مازندمجلس با بیان اینکه حضور فعال زنان در مجلس ضروری است، گفت: مکانیزم انتخاباتی ما تضمین‌کننده حضور بانوان در مجلس با عدد یا درصدی خاص نیست. در واقع انتخابات ما،  نه بر اساس سازوکارهای حزبی است، نه جنسیتی و نه بر اساس سن. یعنی قوانین انتخاباتی ما متضمن تسهیل حضور زنان نیست. شاید در برخی موارد بر اساس رویکرد احزاب سهمیه‌بندی‌هایی انجام شود و یا درصدی را برای بانوان لحاظ کنند که در آن صورت هم در نهایت این مردم هستند که از بین کاندیداها، نماینده‌ها را انتخاب می‌کنند.

وی با اشاره به جمعیت 50 درصدی بانوان اظهار کرد: ما به‌طور عام با حضور فعال بانوان در همه‌ی عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی و به‌ویژه سیاسی و مشخصاً در مجلس تأکید داریم. ولی معتقدیم این حضور باید متناسب با شایستگی‌ها و توانمندی‌ها باشد.

رابط شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کشور در مازندران، تصریح کرد: در کشور ما بعد از مشروطه و تجربه اولین مجلس، شاهد سهمیه‌بندی بودیم. به‌طور مثال نماینده یا نمایندگانی از قشر کشاورزان، نماینده یا نمایندگانی از قشر دامداران، عشایر و... انتخاب می‌شدند و نگاه‌ها صنفی بوده است. اما اکنون این‌گونه نیست و من معتقدم که باید سازوکاری مثلاً در احزاب پیش‌بینی شود که در لیست هاشان ملاحظات زنان، جوانان و نخبگان را در حد توان خود، جامه عمل بپوشانند. اما در شرایط فعلی این موضوع چون جنبه قانونی ندارد، تشکلی می‌تواند به آن اعتقاد داشته باشد و تشکلی آن را لحاظ نکند.

رحمان زاده ادامه داد: در شرایط فعلی هم زن‌ها می‌توانند صد درصد یک حوزه‌ی انتخابیه را به لحاظ داوطلبی پر کنند و در اعلام داوطلبی زنان مشکلی وجود ندارد. اما کنش و دیدگاه جامعه ما در حالت کلی مردسالارانه است.

رابط شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کشور در مازندران، از تشکیل جلسه شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان استان در زمانی نزدیک خبر داد و گفت: این نکته را قطعاً به دوستان شورای سیاست‌گذاری استان توصیه خواهیم کرد که در شورا از زنان شاخص حوزه‌ها استفاده کنند  و اگر در بین نمایندگان احزاب،  شاهد حضور زنان نباشیم، سعی خواهیم کرد از شخصیت‌های حقیقی زن برای این موضوع دعوت به عمل آوریم و توجه ویژه‌ای به زنانی داشته باشیم که می‌توانند با داشتن شرایط کافی و لازم عهده‌دار نمایندگی حوزه‌ی انتخابیه خود باشند. اما تصمیم‌گیری در حوزه‌های انتخابی به شکل دموکراتیک خواهد بود.

 وی در پایان گفت: حضور زنان شایسته در عرصه‌های مختلف اهمیت بسیاری دارد. اما اگر نگاه صرفاً جنسیتی باشد مناسب و مثبت نیست. در حالت کلی زنان تحصیل‌کرده‌ی بسیاری در کشور حضور دارند و از آن‌ها باید به بهترین نحو در مناصب مختلف بهره برد./ گفت‌وگو : مجید ساجدی فر

جعفر رحمان زاده رابط شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان جعفر رحمان زاده جعفر رحمان‌زاده رحمان زاده رابط شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان کشور در مازندران حضور زنان شایسته در عرصه‌های مختلف جمعیت 50 درصدی بانوان بانوان و مجلس مجلس مردانه