برگزیده ها
شیرینی مجلس و تلخی خداحافظی

مازندمجلس:توکلی،باهنرحدادعادل و قالیباف از چهره‎های شاخص اصولگرا هستند که با وجود اینکه نقش پررنگی در بازیگردانی انتخابات مجلس یازدهم دارند، نامزد این دوره نمی شوند.

مازندمجلس:پس از عدم پیروزی اصولگرایان در انتخابات مجلس دهم، حالا به‎نظر می‎رسد این جبهه سیاسی عزم خود را برای انتخابات آینده جزم کرده‎ است و بنا ندارد که بار دیگر، کرسی‎های مجلس شورای اسلامی را به رقیب خود واگذار کند. اما باید دید این جبهه سیاسی، با همراهی کدام چهره‎های شاخص اصولگرا پا به میدان انتخابات خواهد گذاشت و چه کسانی سرلیستی را، از آن خود خواهند کرد؟

البته از قرار معلوم چهار نفر از چهره‎های مطرح اصولگرا که در انتخابات‎های گذشته، سرلیستی جبهه اصولگرایی را در اختیار داشتند، در انتخابات مجلس یازدهم شرکت نخواهند کرد. 

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، به غیر از دوره اول، از دوره هفتم تا نهم به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی در بهارستان حضور داشته است. این چهره سرشناس اصولگرا و مدیر مسئول سایت الف، در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی با کسب هشتصد هزار رأی، نفر سی و پنجم شد و از ورود به مجلس بازماند. این در حالی بود که آخرین نفر از مجموع سی نماینده تهران، عبدالرضا هاشم‌زایی با بیشتر از یک میلیون توانست وارد مجلس شود. توکلی بعد از شروع به کار مجلس، یک تشکل مردم نهاد به نام دیده بان شفافیت و عدالت تأسیس کرد که در آن مسائل اقتصادی و سیاسی کشور را رصد و بررسی می کند. توکلی ۷۸ ساله هنوز به طور صریح درباره حضور یا عدم حضور در انتخابات مجلس یازدهم اظهار نظری نکرده است؛ اما به نظر می با توجه به کسالتی که دارد، تمایلی به حضور در این دوره انتخابات نداشته باشد. ضمن اینکه اصولگرایان نیز آن گونه که اعلام کرده اند، تصمیم دارند این دوره از چهره های جوان‌تر برای حضور در انتخابات استفاده کنند.

خداحافظی نفر ۳۱ انتخابات دهم

غلامعلی حدادعادل از دیگر چهره های مطرح اصولگرایان، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است که سابقه چهار دوره نمایندگی مجلس و همچنین ریاست قوه مقننه را در کارنامه خود دارد. او در انتخابات دور دهم مجلس همانند جمع دیگری از اصولگرایان از فهرست موسوم به امید شکست خورد و با کسب قریب یک میلیون رأی نتوانست به مجلس دهم راه یابد. او همچنین در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری به عنوان نامزد حضور داشت که در نهایت به نفع سعید جلیلی از دیگر اصولگرایان حاضر در این انتخابات انصراف داد. این چهره سیاسی بعد از ناکامی در انتخابات مجلس دهم، حالا اعلام کرده که قصد کاندیداتوری برای انتخابات مجلس یازدهم را ندارد. او اخیراً در بیستمین نشست اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، به‌صراحت گفته‎ که شخصاً وارد انتخابات ۹۸ نمی‎شود. البته حدادعادل در حال حاضر ریاست شورای وحدت اصولگرایان را بر عهده دارد و قطعاً نقش پررنگی در پشت‌صحنه انتخابات آینده ایفا خواهد کرد.

غیبت نماینده باسابقه مجلس

محمدرضا باهنر دبیر کل جامعه مهندسین و از چهره های بانفوذ جریان اصولگرایی است. او اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام عضویت دارد. باهنر با حضور در هفت دوره مجلس، به عنوان یکی از باسابقه ترین نمایندگان شناخته می شده که نائب رئیسی مجلس را هم در کارنامه خود دارد. او برخلاف دیگر چهره های مطرح اصولگرا در انتخابات مجلس دهم شرکت نکرد و شکست هم نخورد. باهنور چندی پیش در برنامه «بوستان گفت‎وگو»، اظهار کرد: من مجلسی هستم، اما خودم نامزد نمی‌شوم ولی چون یک فعال سیاسی هستم، فکر می‌کنم مهم‌ترین مسائل سیاسی در سال ۹۸ باید مسئله انتخابات مجلس باشد. 

درباره محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین تهران و نامزد انتخابات های گذشته ریاست جمهوری، گمانه‎زنی‎های متعددی وجود دارد. قالیباف هم همچون سایر همقطاران خود عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. او چند دوره نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده، ولی هربار یا انصراف داده یا نتوانسته پیروز شود. قالیباف تا به حال نامزدی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی را تجربه نکرده است. اما او اخیراً در یک پیام‎ ویدیویی از جوانان خواسته که در سایتی برای انتخابات مجلس ۹۸، ثبت‎نام کنند و بعد از آن خبرهایی درباره احتمال ارائه لیست مستقل از سوی او برای انتخابات آینده منتشر شد. هرچند قالیباف قصد نقش آفرینی برای انتخابات را دارد، اما بعید به نظر می رسد خودش برای این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندیدا شود. پیرهادی، از نزدیکان او نیز اخیرا گفته، احتمال کاندیداتوری او در مجلس فعلا بعید اما ممکن است.

آن گونه که اصولگرایان اعلام کرده اند، قصد دارند در این دوره شانس خود را برای به دست آوردن کرسی های مجلس شورای اسلامی با چهره های جدید امتحان کنند. هرچند که در پشت صحنه همچنان چهره‌های قدیمی نقش آفرینی می کنند. 

مجلس یازدهم اصولگرایان اصلاح طلبان انتخابات شورای نگهبان نماینده مجلس مازندمجلس