برگزیده ها
آمار ترک تحصیل در ایران

مازندمجلس: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در مقطع متوسطه اول ۳.۹ درصد دختران و ۴.۵۵ درصد پسران ترک تحصیل می‌کنند.

مازندمجلس: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کسانی در متوسطه دوم نمی‌توانند به هر دلیلی تحصیل خود را ادامه دهند، به خیل تارکین تحصیل می‌پیوندند و همین‌ افراد نرخ پوشش تحصیلی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهند، گفت: در مقطع متوسطه اول ۳.۹ درصد دختران و ۴.۵۵ درصد پسران ترک تحصیل می‌کنند.

علیرضا کمرئی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تلاش برای کاهش نرخ بازماندگی از تحصیل اظهار کرد: پوشش تحصیلی امری جدی در هدف‌گذاری استان‌ها است.

وی افزود: نرخ پوشش تحصیلی ظاهری دختران در دوره اول متوسطه ۹۷.۷۷ درصد و در پسران ۱۰۱.۶۸ درصد است. علت اینکه این نرخ در پسران بالای ۱۰۰ است به عللی چون تکرار پایه و وقفه‌های تحصیلی ایجاد شده برمی‌گردد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره تفاوت نرخ پوشش تحصیلی ظاهری و واقعی گفت: نرخ پوشش ظاهری از تقسیم تعداد دانش آموزان هر دوره تحصیلی بر تعداد جمعیت دانش آموزانی که در سن متعارف ورود به آن پایه هستند و ضربدر ۱۰۰ به دست می‌آید.

کمرئی تاکید کرد: نرخ ظاهری نباید در افکار عمومی این تلقی را به وجود بیاورد که واقعیت ندارد. ما دو شاخص پوشش ظاهری و واقعی داریم که یکی دانش آموزان در سن متعارف را محاسبه می کند و دیگری دانش‌آموزانی که احتمالا بازمانده از تحصیل هستند و یا تکرار پایه داشته باشند.

وی با بیان اینکه بر اساس این مبنا نرخ ترک تحصیل در پسران بالاتر است، گفت: کسانی در متوسطه دوم نمی‌توانند به هر دلیلی تحصیل خود را ادامه دهند، به خیل تارکین تحصیل می‌پیوندند و این افراد نرخ پوشش تحصیلی ما را تحت تاثیر قرار می دهند. در مقطع متوسطه اول ۳.۹ درصد دختران و ۴.۵۵ درصد پسران ترک تحصیل می‌کنند که در پسران بیشتر است. در کل نرخ ترک تحصیل دانش‌آموزان در متوسطه اول ۴.۲۴ درصد است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: نرخ ترک تحصیل دختران در دوره متوسطه دوم ۳.۷ درصد و در پسران ۴.۵۱ درصد و در مجموع ۴.۱۲ درصد است.

کمرئی با بیان اینکه تلاش می‌کنیم تا حد امکان آمار تارکین کاهش یابد و امکانات آموزشی را بویژه در مناطق محروم افزایش دهیم، اظهار کرد: یکی از علل ترک تحصیل، شرایط فرهنگی در برخی استان‌ها است و به دختران بعد از دوره ابتدایی اجازه ادامه تحصیل نمی‌دهند. نیازمند کار جدی در این زمینه هستیم زیرا عدد ترک تحصیل در مناطقی که با شرایط فرهنگی خاص مواجه هستند، عدد قابل توجهی است.

وی به ضرورت رسیدگی به مدارس لازم التوجه برای جلوگیری از ترک تحصیل اشاره کرد و گفت: باید تمهیداتی به کار گرفته شود تا دانش‌آموزان در نظام تحصیلی بمانند و در چرخه تربیت و آموزش حضور داشته باشند که هم عواقب اجتماعی در پی نداشته باشد و هم شاهد رشد آمار تارکین تحصیل نباشیم.

آموزش و پرورش ترک تحصیل وزارت آموزش و پرورش مجلس دولت