برگزیده ها
تایید سه‌ منطقه آزاد برای مازندران در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد/ در انتظار تصویب دولت

مازندمجلس: استاندار مازندران گفت که پیشنهاد تشکیل منطقه آزاد در مازندران در سه لکه به تایید دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور رسیده است.

مازندمجلس: احمد حسین زادگان روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: با تأیید شورای عالی منطقه آزاد، این پیشنهاد برای تصویب به هیات دولت ارائه می شود.

وی با اعلام این که طرح منطقه آزاد مازندران در ریل قانونی خود در حال پیگیری است، گفت که مدل سه لکهای برای تشکیل منطقه آزاد هم  با وفاق استانی همراه است.

نماینده عالی دولت در مازندران اختلاف درون استانی را دلیل تاخیر چند دهه ای در تشکیل منطقه آزاد برای استان مازندران دانست و بر ضرورت حفظ همگرایی و وفاق پیرامون طرح سه لکه ای تاکید کرد.

وی ایجاد منطقه آزاد در استان مازندران را مطالبه عمومی با قدمت حدود سه دهه ای برشمرد و تاکید کرد: انتظار داریم این مطالبه بحق و به تاخیر افتاده مردم استان محقق شود.

ارائه پیشنهاد برای تعیین و تصویب منطقه آزاد در مازندران سابقه دستکم سه دهه ای دارد و آخرین بار موضوع منطقه آزاد مازندران تابستان سال گذشته حتی تا مرحله تصویب شدن در مجلس شورای اسلامی پیش رفت ولی مخالفت تعدادی از نمایندگان استان با تبدیل بندر امیرآباد به منطقه آزاد از دستور کار نهاد قانونگذاری کنار گذاشته شد.مجلس در همان جلسه با ایجاد هشت منطقه آزاد دیگر در نقاط مختلف کشور موافقت کرده بود.

طرح ایجاد منطقه آزاد با سه لکه در مازندران با هدف کاهش مخالفت های منطقه ای و پایان دادن به ناکامی تاریخی در محقق شدن مطالبه مردمی از زمستان سال گذشته توسط استاندار بومی مازندران پس از رایزنی با افراد و گروههای صاحب نفوذ در سه منطقه غرب، مرکز و شرق استان تهیه و به جریان انداخته شد.

این طرح ابتدا به معاون اول رییس جمهوری ارائه شد و مورد موافقت قرار گرفت و سپس به دبیرخانه مناطق آزاد کشور رفت و در آنجاکه مهم ترین مرحله تخصصی است، تصویب شد.

بر اساس این طرح، برای بهره گیری سراسر استان مازندران از مزیت منطقه آزاد، سه نقطه شامل بندر امیرآباد در شرق، بندر فریدونکنار در مرکز و بندر نوشهر در غرب به صورت همزمان و مکمل هم برای راه اندازی این ساختار اقتصادی پیشنهاد شد.

منطقه آزاد به ناحیه ویژه ای در خارج از مرز گمرکی گفته می شود که تولیداتش جهت گیری صادراتی دارند. هدف اصلی ایجاد این مناطق، توسعه و رشد اقتصادی از طریق سرمایه گذاری خارجی در حوزه تولید و صادرات تبیین شد.

مازندران با در اختیار داشتن حدود ۴۰۰ کیلومتر ساحل دریای خزر، بیشترین خط ساحلی ارتباط گیری را با کشورهای حاشیه این دریا از طریق چهار بندر در اختیار دارد. این استان همچنین از طریق خط ریلی اینچه برون- آسیای میانه، امکان ارتباط گیری با اروپا را هم داراست.

تولید ۷۲ نوع محصول کشاورزی به میزان بیش از هفت میلیون تن در سال و داشتن رتبه اول تا سوم در تولید دستکم ۱۵ نوع محصول کشاورزی مزیت و قابلیت دیگری است که مازندران را به پرظرفیت ترین نقطه کشور در ایجاد منطقه آزاد تبدیل کرده است.

مازندران حسین زادگان منطقه آزاد گردشگری