برگزیده ها
ذائقه انتخابات در ساری تغییر خواهد کرد

اختصاصی مازندمجلس: با توجه به اینکه جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب مرکز استان از حیث وزن سیاسی اختلاف فاحشی نداشته و طی سال‌های اخیر رقابت نزدیکی را داشته و جریان عملگرایی نیز به کمترین سطح اثرگذاری خود رسیده است به نظر می‌رسد حوزه انتخابیه ساری و میاندورود در انتخابات آینده شاهد رخ داد جدیدی باشد!

اختصاصی مازندمجلس: حوزه انتخابیه ساری و میان‌دورود با دو نماینده در مجلس شورای اسلامی ویژگی‌های خاصی دارد ازجمله اینکه اکثر نمایندگان این حوزه در ادوار مختلف حداقل یک‌بار طعم رد صلاحیت را چشیده‌اند، اگرچه در بسیاری از ادوار گذشته رقابت اصلی میان دو طیف اصولگرا و اصلاح‌طلب بوده است اما در انتخابات گذشته با تغییر موضع یکی از کاندیدا و حمایت لیست امید، هر دو نماینده ساری از یک لیست انتخاباتی بوده و حمایت مؤثر جریان موسوم به عملگرایی از یکی از نامزدها سبب شد در انتخابات گذشته بالاترین تعداد آرا در شمال کشور به یکی از نمایندگان ساری اختصاص یابد.

اما با افول محبوبیت گفتمان دولت و عملکرد نه‌چندان قابل‌توجه نمایندگان متصدی فعلی سبب شد، اصولگرایان مرکز استان امیدوارتر از همیشه خود را برای ورود به انتخابات آماده نمایند، شدت این امیدواری سبب شد که اصولگرایان احتمالاً با پنج کاندیدا وارد عرصه انتخابات شوند این در حالی است که کاندیدای گفتمان نزدیک به اصلاحات و اعتدال‌گرایی در مرکز استان پس از تائید صلاحیت نهایی به بیش از سه نفر نخواهد رسید.

از طرفی جریان موسوم به عملگرایی که وحدت رویه گذشته را ندارد عملا هیچ نامزد واحدی در انتخابات آینده نداشته و حتی در صورت حمایت از کاندیدا، اثرگذاری دوره گذشته را نخواهد داشت.

از حیث جغرافیایی نیز در این حوزه انتخابیه پراکندگی نمایندگان ادوار ساری به چهاردانگه، دودانگه و میان‌دورود بازمی‌گردد که در انتخابات پیشرو بیشترین کاندیدا از میان‌دورود و سپس از چهاردانگه خواهد بود همین مسئله شاید سبب شود آرای قومیتی میزان تعیین‌کنندگی گذشته را نداشته باشد.

با توجه به ایکه جریان سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب مرکز استان از حیث وزن سیاسی اختلاف فاحشی نداشته و طی سال‌های اخیر رقابت نزدیکی را داشته و جزیان عملگرایی نیز به کمترین سطح اثرگذاری خود رسیده است به نظر می‌رسد حوزه انتخابیه ساری و میان‌دورود در انتخابات آینده شاهد رخ داد جدیدی باشد!

اتفاقی که بیش از آنکه سیاسی باشد، اجتماعی است و بیش از آنکه معطوف به مراکز قدرت باشد برآمده از مردم خواهد بود و بیش از آنکه مردانه باشد زنانه و مادرانه خواهد بود.

از این حیث بیش از صد هزار زن شرکت‌کننده در انتخابات گذشته از میان حدود ۱۴۰ هزار زن واجد شرایط این حوزه انتخابیه ذائقه انتخابات در این حوزه را تغییر خواهند داد.

شاید همین تغییر ذائقه‌ای که نشانه‌هایی از آن نیز ظاهرشده است علت اصلی ورود برخی از نخبگان سیاسی در حمایت از زنان شده باشد به‌نحوی‌که برخی از نمایندگان ادوار این حوزه انتخابیه و چهره‌های سیاسی استان و مرکز استان آمادگی خود را برای حمایت از کاندیدا زن اعلام کرده‌اند چراکه آن‌ها نیز یافته‌اند که ابتکار عمل ‌در انتخابات آینده در دستان زنان هست و نمی‌خواهند از جریان به وجود آمده دور باشند.

ذائقه انتخابات در ساری تغییر خواهد کرد اصولگرایان حوزه انتخابیه ساری و میان‌دورود رد صلاحیت مجلس شورای اسلامی انتخابات عملگرایی فصل6 ساری مجلس یازدهم انتخابات