برگزیده ها
اعظم طالقانی و مریم بهروزی از بانوان فعال مجلس بودند

اختصاصی مازندمجلس: بهاری دلیل دیگر حضور کمرنگ بانوان در مجلس و بخش مدیریتی کشور را به ظرافت و نوع آفرینش زنان مرتبط دانست و گفت: در نگاه کلی و در سطح دنیا تعداد زنان در مجلس و رده‌های بالای مدیریتی به‌مراتب کمتر از مردان است.

اختصاصی مازندمجلس: عباسعلی بهاری نماینده ادوار مازندران در مجلس و عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مازندران در گفت‌وگو با موثق، علت اصلی حضور کمرنگ بانوان در مجلس را ناشی از کم باوری جامعه‌ی زنان به هم‌جنسان خود دانست و گفت: با اینکه بیش از نیمی از جمعیت ایران را بانوان تشکیل می‌دهند اما آرایی که در صندوق نامزدهای بانو ریخته شده، بسیار اندک است. چون معمولاً خانم‌ها در ایران به هم‌جنسان خود رای نمی‌دهند.

وی دلیل دیگر حضور کمرنگ بانوان در مجلس و بخش مدیریتی کشور را به ظرافت و نوع آفرینش زنان مرتبط دانست و گفت: در نگاه کلی و در سطح دنیا تعداد زنان در مجلس و رده‌های بالای مدیریتی به‌مراتب کمتر از مردان است و این موضوع حتی در کشورهای توسعه‌یافته که آن‌همه بر حقوق زن و برابری  جنسیتی ادعا و تلاش می‌کنند نیز صادق است به‌عنوان‌مثال تعداد رئیس‌جمهورهای زن در دنیا به نسبت آقایان بسیار اندک است. همچنین تعداد نماینده‌ها، نخست‌وزیرها، وزیران و فرمانده نظامی. در ایران نیز به همین‌گونه است منتها ما از نظر آماری در رده‌های پایین‌تری هستیم و  نیاز به تلاش بیشتر است.

نماینده ادوار مازندران در مجلس با نقل خاطره‌ای از زمان حضور خود در مجلس بیان کرد: در زمان ریاست مرحوم هاشمی رفسنجانی در مجلس یکی از بانوان مجلس پرسش مطرح کرد که چرا اکثریت مجلس را مردان تشکیل می‌دهند و تعداد بانوان انگشت‌شمار است؟ آقای هاشمی پاسخ داد:«از نظر قانون و شرع حضور بانوان بلامانع است و حضور کمرنگ بانوان ناشی از کم‌کاری خود زنان است که به هم‌جنسان خود رای نمی‌دهند. درحالی‌که جمعیت بانوان بیشتر از آقایان است. وقتی به هم‌جنسان خود رای نمی‌دهید چه جای گلایه است!».

بهاری، شرایط طبیعی و مسائل زندگی بانوان را مانع دیگر فعالیت‌های آن‌ها در مسئولیت‌های بزرگ عنوان کرد و گفت: انجام کارهای مدیریتی وقت زیادی از بانوان می‌گیرد وگرنه از لحاظ اعتقادی مشکلی برای فعالیت بانوان وجود ندارد. حتی در قرآن کریم معمولاً هر جا شخصیت‌های مرد مطرح می‌شوند در کنار آن‌ها زنی حضور دارد. (عیسی و مریم، موسی و آسیه، پیامبر اسلام  و خدیجه) که هر کدام بازویی توانا و آرامش‌بخش برای برگزیدگان خدا بودند. در کربلا نیز نقش زینب (س) کمتر از حسین (ع) نیست.

وی با اشاره به حضور پررنگ بانوان کشور در دانشگاه‌ها افزود: حتی در امر قضاوت زنان نیز بر اساس روح اسلام، مشکلی وجود ندارد. اخیراً پایان‌نامه‌ای از یک طلبه‌ای دانشجو به دستم رسید که بامطالعه آن، فرد متوجه می‌شود که بر اساس روح اسلام، زن هم می‌تواند قاضی شود و بسیاری از فقها و دانشمندان از قضاوت زنان، حداقل در امور زنانه و مسائل مربوطه حمایت کردند. اساساً تا زمان شیخ طوسی بحث ممنوعیت قضاوت بانوان مطرح نبود و خیلی از بزرگان چون علامه مجلسی با صراحت ممنوعیت قضاوت زنان را رد می‌کنند.

نماینده اصلاح‌طلب مازندران در مجلس، تصریح کرد: در حکومت جمهوری اسلامی به نسبت دیگر کشورهای اسلامی جایگاه زن به آنان داده شد اما آن‌ها نیز به خود و توانایی‌های خود ایمان داشته باشند و از همنوعان خود حمایت کنند.

بهاری، افزایش حضور زنان با سهمیه‌بندی را دارای اشکال دانست و گفت: سهمیه‌بندی در حقیقت به معنی آن است که زنان جامعه توانایی لازم را ندارند و این به‌نوعی اهانت به زنان باشد. درحالی‌که انتخابات بر اساس شایستگی است و ممکن است سهمیه‌بندی مانع حضور تعداد بیشتری از زنان شایسته در مجلس شود.

عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مازندران با بیان اینکه در انتخابات مجلس یازدهم در مازندران، اگر بانوانی شایسته باشند قدر مسلم اصلاح‌طلبان حمایت خواهند کرد، افزود: به اعتقاد من اصلاح‌طلبان در این زمینه بسیار زیباتر از تفکر مقابلشان عمل می‌کنند. اگرچه در جمع اصلاح‌طلبان نیز نگاه کلی بر اساس شایسته‌سالاری نیست اما در جناح مقابل علاوه بر وابسته سالاری شدیداً نگاه ایدئولوژیک وجود دارد. حتی برخی اصولگرایان، اعتقاد به مجلس ندارند و می‌گویند: «اساساً در اسلام چیزی به نام مجلس و انتخابات و رای نداریم، چه برسد به حضور بانوان در مجلس و عرصه‌های مدیریتی.

نماینده ادوار مازندران در مجلس با بیان اینکه فعالیت بانوان در دو دوره‌ای که در مجلس بودم به نسبت خوب بوده و می‌توانست بهتر هم باشد، گفت: خانم‌ها اعظم طالقانی و مریم بهروزی از دو جناح متفاوت هر دو از فعالان مجلس بودند. متأسفانه در آن دوران نیز نگاه‌ها مردانه بود و گذر از نگاه مردسالارانه نیازمند زمان است. درمجموع به اعتقاد بنده اگر زنان شایسته‌ای در مازندران باشند و وارد وادی شوند قطعاً اصلاح‌طلبان حمایت خواهند کرد.

بهاری مازندران انتخابات بانوان مازندران