برگزیده ها
آیین‌نامه اجرای انتخابات مجلس به هیات دولت ارسال شد

مازندمجلس: سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: گر دولت این آیین‌نامه را تصویب و ابلاغ کند، انتخابات سال جاری براساس این آیین‌نامه اجرا می شود.

مازندمجلس: سیداسماعیل موسوی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر عمده فعالیت ‌های ستاد انتخابات کشور در زمینه آموزش مجریان انتخابات است، بیان  کرد: ده دوره آموزشی تخصصی برای مجریان و دست‌اندرکاران انتخابات از جمله معاونان سیاسی استانداری‌ها، اعضای ستاد انتخابات استان‌ها، فرمانداران، بخشداران و اعضای هیات بازرسی پیش‌بینی کرده‌ایم که دو دوره برگزار شده و دوره‌ سوم نیز اواخر شهریورماه ماه برگزار می شود.

 

وی ادامه داد: بعد از تشکیل هیات‌های اجرایی، آموزش اعضای هیات ‌های اجرایی، معاونان فرمانداران، اعضای شعب و کاربران احراز هویت آغاز می شود.  آموزش مجریان و دست‌اندرکاران انتخابات شامل مواردی همچون مسائل حقوقی انتخابات، امنیت و حفاظت انتخابات، مسائل مالی و پشتیبانی و شیوه برگزاری انتخابات الکترونیکی می‌شود.

 

دبیرستاد انتخابات با بیان اینکه آموزش همگانی نیز در دستور کار ستاد انتخابات کشور قرار دارد، تصریح کرد: این آموزش‌ها شامل تبیین جایگاه و اهمیت مجلس شورای نگهبان و ضرورت مشارکت در انتخابات و همچنین شیوه شرکت در انتخابات الکرونیکی است، زیرا نیاز است که آموزش بیشتری در این زمینه به مردم داده شود.

 

موسوی خاطرنشان کرد: انتخابات شوراهای اسلامی در سال 96 در 139 شهرستان تمام الکترونیکی برگزار شد یعنی هم احراز هویت و هم اخذ رای الکترونیکی بود. اگر وزارت کشور و شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی به توافق برسند، باید جامعه باید آموزش لازم را بدهیم. در حال حاضر جلسات کارشناسی در زمینه انتخابات الکترونیکی میان شورای نگهبان و وزارت کشور در حال برگزاری است.

 

سخنگوی ستاد انتخابات کشور همچنین گفت: ما اخیرا آیین‌نامه جدید قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی را تهیه و به هیات دولت ارسال کرده ایم. این آیین‌نامه براساس اصلاح قانون انتخابات در سال 95 تهیه شده است. اگر دولت این آیین‌نامه را تصویب و ابلاغ کند، انتخابات سال جاری براساس این آیین‌نامه اجرا می شود.

 

وی در ارزیابی خود از میزان داوطلبان احتمالی انتخابات گفت: از لحاظ قانونی تا مقطع ثبت‌نام انتخابات، نمی‌توانیم به کسی داوطلب انتخابات بگوییم. در حال حاضر افراد زیادی علاقمند هستند که وارد انتخابات شوند که در آذرماه می‌توانند به صورت رسمی ثبت‌نام کنند. پس از اتمام فرصت ثبت‌نام می توان گزارش کاملی از تعداد ثبت‌نام کنندگان ارائه کرد.

 

موسوی درباره تبلیغات زودرس انتخاباتی نیز اظهار کرد: تاکنون گزارشی درباره تبلیغات زودرس برای انتخابات نداشته ایم.

انتخابات مجلس دولت ستاد انتخابات وزارت کشور