برگزیده ها
نگرانی از وضعیت صادرات مازندران/ حجم واردات بیشتر از صادرات !

مازندمجلس: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران گفت: ظرفیت صادراتی مازندران یک میلیارد و 500 میلیون دلار است اما در چهار ماهه سال جاری تنها 83 میلیون دلار انجام شده است.

مازندمجلس: حسینعلی قوانلو صبح امروز در نشست بررسی موانع و مشکلات فعالان اقتصادی مازندران، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین محورهای برنامه این سازمان توسعه صادرات به کشورهای همسایه است.

وی با اعلام اینکه اگر صادرات مازندران کشور به 15 کشور انجام شود، تصریح کرد: نزدیک به هزار میلیارد دلار کشورهای همسایه حجم واردات دارند در حال حاضر تنها یک درصد این حجم واردات توسط ایران تامین می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران تولید ناخالص داخلی کشور در سال 95 حدود 47 هزار میلیارد تومان است، گفت: با توجه به تقسیم جی دی پی کشور سه و چهار دهم درصد سهم استان است.

این مسؤول حجم صادرات کشور در سال 97 را حدود 45 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: به نسبت سهم تولید ناخالص داخلی بخواهیم ورود پیدا کنیم حدود یک و نیم میلیارد دلار صادرات در استان باید انجام شود اما میزان صادرات ما در سال گذشته 375 میلیون دلار بوده است.

قوانلو ادامه داد: سهم صنعت مازندران دو هشت دهم درصد از صنعت کشور و کشاورزی هفت درصد که با احتساب مجموع این دو بخش نزدیک به 2 میلیارد دلار باید صادرات داشته باشیم.

وی با اعلام اینکه وضعیت مازندران در صادرات نگران‌کننده است، افزود: چرا باید استان‌های دیگر بدون ارتباط زیرساختی با کشورهای خارجی حجم بالاتری از صادرات نسبت به استان مازندران داشته باشند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران اضافه کرد: ظرفیت برای توسعه صادرات استان فراهم است، حق استان برای صادرات یک و نیم میلیون دلار است در سال جاری تاکنون 83 میلیون دلار صادرات داشتیم بنده اعتقاد داریم که این مقدار صادرات باید طی یک ماه انجام شود.

وی با اعلام اینکه حجم واردات مازندران بیشتر از صادرات است، گفت: صادر‌کنندگان باید زمینه تامین ارز خودشان را فراهم کنند.

به گزارش فارس، کل حجم صادرات استان مازندران در سال 97 بیش از 143 میلیون دلار بوده است، براساس اظهار نظرهای مسؤولان استانی و در یک برنامه سه ساله قرار است که میزان صادرات مازندران به بیش از 3 میلیارد دلار در سال برسد.

مازندران صادرات واردات اقتصاد