برگزیده ها
مهاجری: زمینه‌های پیروزی اصولگرایان فراهم است

مازندمجلس: سوار شدن اصولگرایان بر موج نارضایتی اقتصادی حتما جوابگو نخواهد بود زیرا ممکن است اصلاح‌طلبان در مقطع انتخابات حمله بیشتری به دولت کرده یا به هر دلیلی مشارکت کاهش نیابد.

مازندمجلس: یک فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه به دلایل اصولگرایان برای پیروزی در انتخابات ان قلت‌هایی وارد است، گفت: سوار شدن اصولگرایان بر موج نارضایتی اقتصادی حتما جوابگو نخواهد بود زیرا ممکن است اصلاح‌طلبان در مقطع انتخابات حمله بیشتری به دولت کرده یا به هر دلیلی مشارکت کاهش نیابد، اما به هر حال زمینه‌های پیروزی اصولگرایان فراهم است.

محمد مهاجری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه اصولگرایان به سه دلیل معتقد هستند در انتخابات پیروز می شوند، اظهار کرد: دلیل اول اعتماد به نفس خیلی بالای اصولگرایان است. آنها  برای خالی کردن دل حریف، مدام می گویند ما پیروز انتخابات هستیم. اگر ده بار هم در انتخابات شکست بخوردند، در دوره بعد می گویند ما پیروز هستیم.

وی ادامه داد: دلیل دوم برای اصولگرایان عملکرد ضعیف دولت در عرصه اقتصادی است. اصولگرایان تصور می‌کنند با سوار شدن بر موج نارضایتی مردم می توانند پیروز انتخابات شوند که این دیدگاه هم اشتباه نیست. بخصوص اینکه در شهرهای کوچک که خواسته‌های اقتصادی مردم متراکم شده، هر شعار پوپولیستی می تواند حامیان دولت و اصلاح‌طلبان را کنار بزند.

این فعال رسانه‌ای در ادامه چنین ابراز عقیده کرد: برداشتی در میان بخشی از اصولگرایان وجود دارد که در این دوره از انتخابات تعداد بیشتری از اصلاح‌طلبان رد صلاحیت می شوند. من نمی دانم آنها چگونه به این جمع‌بندی رسیده اند ولی در برخی محافل این پیش‌بینی را مطرح می‌کنند. آنها معتقدند که میزان مشارکت در انتخابات کم می شود و چون اصولگرایان همیشه یک کف رای ثابتی دارند، با کاهش مشارکت آنها پیروز انتخابات می شوند. کاهش مشارکت هم سومین دلیلی است که اصولگرایان را امیدوار کرده است.

مهاجری با بیان اینکه به دلایل اصولگرایان برای پیروزی در انتخابات ان قلت‌هایی وارد است، افزود: سوار شدن اصولگرایان بر موج نارضایتی اقتصادی حتما جوابگو نخواهد بود زیرا ممکن است اصلاح‌طلبان  در مقطع انتخابات حمله بیشتری به دولت کرده یا به هر دلیلی مشارکت کاهش نیابد، اما به هر حال زمینه‌های پیروزی اصولگرایان فراهم است و همین آنها را امیدوار کرده است.

وی با بیان اینکه اختلاف بین اصلاح‌طلبان زیاد است و احتمال کمی برای ارائه لیست واحد از سوی این جریان وجود دارد، تصریح کرد: اصلاح‌طلبان تمام سرمایه اجتماعی خود را مصرف کرده‌اند. برخی از اصلاح‌طلبان هم راه خود را از دولت جدا کرده اند به این امید که در انتخابات پیروز شوند.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره تلاش برخی اصولگرایان از جمله حداد عادل برای دو قطبی سازی جامعه چنین ابراز عقیده کرد: اصولگرایان زرنگی خاصی دارند و نزدیک انتخابات مغازه جدید باز کرده و جنس‌های قدیمی و بنجل را تزئین کرده و با رنگ و لعاب جدید برای فروش می‌گذارند. چیزی که حداد عادل می گوید جدید نیست و از روز بعد پیروزی انقلاب، بحث انقلابی و غیرانقلابی مطرح بوده است. حداد با تقسیم جامعه به انقلابی و غیر انقلابی، بخش عمده ای از جامعه را به سمت ضدانقلاب هدایت می کند. هدفش هم این است که انقلابی‌ها را تهییج کند تا آنها پای صندوق رای بیایند البته این کار یعنی هدف وسیله را توجیه می کند. چه کسی گفته است که هر که اصولگرا نیست، انقلابی هم نیست؟

مهاجری همچنین درباره امکان حمایت اصولگرایان از باهنر در مقابل لاریجانی در انتخابات گفت: تحلیل من این است که لاریجانی وارد این انتخابات نمی شود. البته این تحلیل من است نه اینکه اطلاعی داشته باشم. دوگانه‌سازی باهنر و لاریجانی همان باز کردن مغازه جدیدی است که مطرح کردم. مشی لاریجانی همواره مشخص بوده و اصولگرایان معتدل در انتخابات به سمت او آمده‌اند. الان هم اتفاق تازه‌ای رخ نداده است.

وی در خصوص احتمال قرادادن اصلاح‌طلبان در لیست اصولگرایان که توسط باهنر و زاهدی مطرح شده است، تاکید کرد: این احتمال در حد صفر است زیرا هرگز آب اصولگرایان سنتی با اصلاح‌طلبان در یک جوی نمی رود. البته ممکن است افرادی که گرایش ایدئولوژیک به اصولگرایی ندارند، لیستی از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تهیه کنند اما اصولگرایان، اصلاح‌طلبان را در لیست خود قرار نمی دهند.

مهاجری در پایان گفت: تهیه لیست امید و قرار دادن اصولگرایان در لیست اصلاح‌طلبان اشتباه تاریخی و استراتژیک اصلاح‌طلبان بود که الان از آن اقدام خود پشیمان هستند. بعید است که اصولگرایان این اشتباه را تکرار کنند.

مجلس مجلس یازدهم انتخابات اصولگرایان