برگزیده ها
اجازه دهیم نماینده واقعی مردم در مجلس حضور داشته باشد

مازندمجلس: علی یونسی گفت: اجازه دهیم نماینده واقعی مردم در مجلس حضور یابد و ما در تعیین سرنوشت مردم دخالت نکنیم.

مازندمجلس: علی یونسی، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌ها در جشنواره سالانه خانه تالشان با بیان اینکه دولت باید سپاسگزار اقوامی باشد که در حفظ و تقویت هویت فرهنگ خود تلاش می ‌کنند، گفت: تلاشی که شما در حفظ و تقویت هویت جماعت تالشان ایران آغاز کرده اید کاری ارزنده و پسندیده است و تلاشی است که همه مردم ایران باید برای حفظ هویت قومی، تاریخی، مذهبی و دینی خود داشته باشند.


نماینده ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت ها با تأکید بر اینکه این حرکت در جهت حفظ بنیه ملی ما است نه چیزی در مقابل آن، افزود: هویت ملی ما چیزی جز همین هویت های جزئی نیست. هویت ملی ما یعنی همین اقوام ایرانی تالشان، آذری ها، کردها، بلوچ ها، لرها و غیره.

 

وی با اشاره به اینکه هیچ «کلّ»ی بدون «جزء» نیست، ادامه داد: ملت ایران یعنی همین اقوام و هویت ها و ایران بدون این هویت های خرد وجود ندارد. ایران و ملت ایران یعنی همین هویت ها. هر کدام از این هویت های قومی، ملی و مذهبی بخشی از بایگانی و آرشیو تاریخی ملت ایران است. کتابخانه تاریخی ملت ایران، سابقه ملت ایران به جز همین فرهنگ هر قومی شامل زبان، آداب، رسوم، شیوه زندگی، شیوه پوشش، موسیقی و ویژگی های محلی و قومی نیست.

 

یونسی تأکید کرد: این هویت ها برای جمهوری اسلامی ایران، ایران و اسلام فرصت، ذخیره و پشتیبانی است؛ نه چیزی در مقابل آن. هیچ قوم ایرانی برای امنیت ملی تهدید نیست. امنیت ملی ما به وسیله همین اقوام تا کنون حفظ شده و از این پس هم جز این نیست. اگر کلان شهر تهران را تجزیه کنید، چیزی جز همین اقوام نیست. مردم ایران همه به تهران سرازیر می شوند و تهران به عنوان مرکز جمهوری اسلامی به جز همین اقوام نیست. اگر شهرداری به برگزاری این نشست کمک کرده، وظیفه آن است؛ برای همه اقوام باید این کار را انجام دهد.

 

وی با بیان اینکه همه اقوام ایران را در جهت فرهنگ ملی قرار دهیم، اظهار داشت: در آیات قرآن کریم تفاوت های زبانی و شکلی به عنوان نشانه های خدا ذکر شده است. چرا عده ای از این تفاوت ها می ترسند؟ این تفاوت ها فرصت است. چرا افرادی می ترسند که اقوام ایرانی زبان، هویت، قومیت و مذهب خود را نگهبان باشند و ترویج و تقویت کنند؟ ما باید خیلی خوشحال باشیم. چون همه اینها در جهت انسجام ملی ما است.

 

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت ها تأکید کرد: کسانی که تلاش می کنند اقوام ایرانی را در مقابل هم قرار دهند و سعی می کنند نفرت قومی را تهییج کنند و اجزای ملت ایران را در مقابل هم قرار دهند و بخشی از ملت ایران را تهدید معرفی کنند، عمل آنها خیانت به ملت ایران و خدمت به دشمنان ملت ایران است. متأسفانه گاهی این کار به دست دوستان نادان هم صورت می گیرد؛ کسانی که نسبت به اقوام و مذاهب ایرانی زمانی که می خواهند آنها را در مشاغل و مناصب به کار بگیرند نگران هستند.

 

وی با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی، گفت: اجازه دهیم نماینده واقعی مردم در مجلس شورای اسلامی حضور داشته باشد و ما در تعیین سرنوشت مردم دخالت نکنیم. اجازه دهیم همه کسانی که مردم خودشان را دوست دارند، خدمتگزار مردم هستند، ملی فکر می کنند و عاشق مردم خودشان هستند را مردم انتخاب کنند.

 

یونسی افزود: در موقع تعیین صلاحیت ها، انتخابات و انتصابات، افرادی هستند که اراده خودشان را به جای اراده جمهوری اسلامی به کار می گیرند؛ می ترسند و می گویند اینها خطرناک است. این فکر تنگ نظرانه و نگاه های بدبینانه و انحصار طلبانه خطرناک است که خود را حاکم و مردم را رعیت می دانند. دولت جمهوری اسلامی اراده دارد و تصمیم گرفته و این استراتژی نظام و تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری است که اداره کشور باید با مشارکت همه ملت باشد. هیچ تبعیضی نباید بر اساس مذهب، قوم یا دین وجود داشته باشد و بلکه انتخاب ها و انتصاب ها باید بر اساس شایستگی باشد.

 

وی با بیان اینکه تعصبات قومی، مذهبی و دینی ضد مصلحت جمهوری اسلامی و مردم است، گفت: جمهوری اسلامی هیچ گونه تعصبات قومی، مذهبی، دینی و محلی بر نمی تابد و کسانی که نفرت پراکنی می کنند، اقوام را در مقابل هم قرار می دهند، قومی را بر قوم دیگر ترجیح می دهند، محلی را بر محل دیگر ترجیح می دهند و یا مذهبی را بر مذهب دیگر ترجیح می دهند دوستان ملت ایران نیستند. دوستان ملت ما قانون، اسلام و احساس ملیت با حفظ هویت های محلی است.

 

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت ها در پایان تأکید کرد: همه کسانی که از تعصبات قومی مذهبی و دینی که ضد مصلحت نظام و مردم است حمایت می‌کنند راه نادرستی را پیش گرفته اند؛ چرا که جمهوری اسلامی هیچگونه تعصبات قومی دینی و مذهبی را بر نمی تاید، پس کسانی که نفرت پراکنی می کنند و قومی را در برابر قومی و مذهبی را در برابر دیگری قرار می دهند دوست ملت ایران نیستند.

شورای نگهبان مجلس دولت انتخابات مجلس یازدهم