برگزیده ها
همه آرا باید شفاف باشد/ شرایط فعلی مجلس در مورد آرای نمایندگان پذیرفتنی نیست

مازندمجلس: یوسفیان‌ملا با تاکید بر اینکه باید برخی آرای نمایندگان شفاف بوده و برخی دیگر هم مخفی باشد، گفت: کیفیت رأ‌ی‌دهی نمایندگان مجلس مطلوب نیست.

مازندمجلس: به گزارش خبرگزاری فارس، عزت‌الله یوسفیان‌ملا سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی، درباره لزوم شفافیت آرای نمایندگان، گفت: این شفافیت در خیلی جا‌ها لازم است، ولی نباید در این زمینه افراط و تفریط داشت به طوری که بگوییم همه آرا باید شفاف باشد. این در حالی است که باید نگاهی منصفانه به این موضوع داشته و خواهان شفافیت در برخی آرا و مخفی‌کاری در برخی آرا بود.

وی افزود: وقتی مصوبه‌ای در مجلس مطرح می‌شود بسیاری از مردم در خارج از صحن پارلمان معتقدند که باید به این موضوع رأی مثبت داد و تعدادی هم معتقدند نباید به این موضوع رأی داد.

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس تصریح کرد: اگر آرای نمایندگان در خصوص برخی موضوعات شفاف باشد برخی مردم معترض می‌شوند که چرا رأی نماینده مثبت بوده و برخی دیگر معترض می‌شوند که چرا رأی منفی داده‌اید.

یوسفیان ملا تصریح کرد: شرایط فعلی مجلس در مورد آرای نمایندگان پذیرفتنی نیست، زیرا مشکلاتی را در پی دارد ضمن اینکه شفافیت تمامی آرای نمایندگان هم مطلوب نیست و باید حد وسط را در این خصوص در نظر گرفته و جا‌هایی که لازم است آرا شفاف اعلام شده و جایی که نیاز به روشنگری آرا نیست مانع شفافیت شویم.

وی خاطرنشان کرد: اکثر مجالس کشور‌های غربی هم در مورد شفافیت آرای نمایندگانشان حرکت بینابینی دارند یعنی در تعدادی از اقدامات شفافیت و کیفیت آرای نمایندگان وجود دارد و در برخی امورات نیز آرا به هیچ وجه شفاف نیست.

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه تصریح کرد: کیفیت رأ‌ی‌دهی نمایندگان خوب نیست و باید در این خصوص روشنگری بوجود آید و وضعیت را بازتر کرد. این در حالی است که اگر کل آرای نمایندگان شفاف باشد دیگر نمی‌توان مقابل انتقادات بخش‌های مختلف جامعه و یا معترضین ایستاد و پاسخ آن‌ها را داد.

یوسفیان ملا خاطرنشان کرد: موضوع حذف رأی‌دهی کاغذی از طریق گلدان‌ها از سوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس به صحن علنی ارجاع شد، اما متأسفانه نمایندگان به آن رأی ندادند.

وی گفت: نمایندگان مجلس در این باره اعلام کردند که، چون در رأی‌دهی کارتی فعلی مجلس اشتباهات متعددی وجود دارد به رأی‌دهی الکترونیکی نیز اعتمادی ندارند چرا که می‌توان از طریق کیفیت آرای مخفی را به دست آورد، ولی اگر اعتماد نمایندگان به رأی‌دهی الکترونیکی افزایش پیدا کند می‌توانیم از این وضعیت عبور کنیم، ولی باید به سمتی پیش برویم که دست‌نوشته کنار برود و بدانیم که مجلس در این مسیر استثناء نیست.

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه خاطرنشان کرد: اگر اعتماد نمایندگان به سیستم‌های رأی‌دهی الکترونیکی مجلس افزایش یابد هم موجب افزایش اعتماد آن‌ها شده و هم وقتی آرای آن‌ها مورد شمارش قرار گیرد مانع از ابهام تخلف خواهند شد.

یوسفیان‌ملا سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه مجلس کیفیت رای دهی نمایندگان مجلس