برگزیده ها
انتقاد، زمینه‌ای برای تضعیف دولت شده است/ مردم نمی‌توانند صداهایشان را به دولت برسانند

مازندمجلس: یک عضو هیات رئیسه مجلس انتقاد را زمینه‌ای برای تضعیف دولت به دست کسانی که هدفشان تضعیف قوه مجریه است دانست و بر لزوم کاهش فاصله دولت و مردم در تصمیم‌گیری‌های اجرایی تاکید کرد.

مازندمجلس:

لی اصغر یوسف‌نژاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره صحبت‌های رئیس‌جمهور به مناسبت هفته دولت که دربرگیری همه اندیشه‌ها و اعتقادات در گفتمان امام خمینی(ره) را مورد تاکید قرارداده بود گفت: الان نیز تقریبا گفتمان اصلی امام(ره) که همان گفتمان انقلاب و اسلام است پابرجاست. همه زیرگفتمان‌ها در چارچوب گفتمان اصلی فعال هستند و این مهم را می‌توان از مجلس و دولت و ترکیب‌های مختلف سیاسی دید.

نماینده اصلاح‌طلب مردم ساری با بیان اینکه گفتمان فعلی نیز با گفتمان حضرت امام(ره) تطابق دارد، عنوان کرد: در مسائل خاص و بین‌المللی و آنجایی که بحث حاکمیت به وجود می‌آید همه قوا و جریانات در کنار هم هستند. به عنوان مثال علیرغم وجود دیدگاه‌های مختلف سیاسی در مجلس اما در مواضع کلی که بحث حاکمیت و انقلاب و نظام مطرح می‌شود همه نمایندگان در کنار هم هستند و حمایت می‌کنند.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره تاکید رئیس‌جمهور درمورد لزوم تطابق جمهوری اسلامی با معیارهای انقلاب اسلامی نیز گفت: جمهوری اسلامی از دو واژه «جمهور» به معنای نقش مردم و «اسلام» به عنوان وجهه اصلی انقلاب تشکیل شده است. ساختار دولتی و اجرایی جمهوری اسلامی هم باید بر مبنای اسلام، انقلاب و حضور مردم باشد.

این عضو فراکسیون امید مجلس یادآور شد: ممکن است بسیاری از روش‌های اداری که الان وجود دارد نیاز به بازنگری و تجدید نگرش داشته باشد تا بتواند جمهوری اسلامی را مطابق قانون اساسی و نظرات امام(ره) و رهبری به پیش ببرد. بنده فکر می‌کنم این جمهوری اسلامی که الان داریم حتما باید اصلات و وجاهت و منطقش بر مدار و محور انقلاب و اسلام باشد.

یوسف‌نژاد درباره اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه انتقادات در دولت یازدهم و دوازدهم بدون هزینه صورت گرفته است و حال چقدر لازم است این امر را در همه نهادهای کشور تقویت کنیم؟، گفت: اولین بحث این است که باید بدانیم منظور از انتقاد چیست؟ انتقاد باید به عدل، با منطق، توام با واقع‌بینی، همراه با پیشنهاد و راهکار و از سر دلسوزی و حل مشکلات باشد.

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور خاطرنشان کرد: برخی افراد که الان انتقاد می‌کنند، انتقادشان به منظور تسویه حساب، جهت‌گیری‌های سیاسی، سیاه‌نمایی و بزرگ‌نمایی است. انتقاد به معنای بیان کردن نقاط مثبت و منفی در جهت حل مشکلات پیش رو است. بزرگنمایی از عملکرد را به همان اندازه خطرناک می‌دانیم که سیاه‌نمایی صورت بگیرد.

این عضو فراکسیون امید مجلس ابراز کرد: الان نیز به اندازه کافی انتقاد می‌کنند اما برخی افراط و تفریط دارند و خیلی‌‌ها با سیاه‌نمایی و جهت‌گیری‌های سیاسی انتقاد می‌کنند و برخی نیز در مواقع خاص مثل انتخابات انتقاد می‌کنند. برخی برای تسویه حساب و غیرموجه جلوه دادن طرف مقابل انتقاد می‌کنند اما انتقاد باید چارچوب داشته باشد و مساله‌ای را بررسی کند و برای حل آن نیز راهکار ارائه دهد.

یوسف‌نژاد با اشاره به تاکید رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه تضعیف دولت تقویت کسی جز دشمن را در پی ندارد، عنوان کرد: هیچ نهاد، ارگان و دستگاهی نباید تضعیف شود و در قالب تضیف هم نباید مسائل اصلی و اساسی مستمسک قرار گیرد که یکی از موارد تضعیف، استفاده از بحث انتقاد است. انتقاد زمینه‌ای است برای اینکه دولت را تضعیف کنند که هدف تضعیف دولت است.

نماینده اصلاح‌طلب مردم ساری اظهار داشت: هیچ رکنی از نهاد جمهوری اسلامی نباید تضعیف شود چون در تضعیف فقط دشمن سود می‌برد. مرزبندی اینکه کجاها انتقاد به تضعیف کشانده می‌شود یا اینکه در انتقاد بزرگ‌نمایی و سیاه‌نمایی می‌شود ممکن است موضوع بحث باشد. الان قوای سه‌گانه باید یکدیگر را تقویت کرده و زمینه را برای شنیدن نقطه‌نظرات و صداهای مردم و تشکلات تخصصی شناسنامه‌دار و مطبوعات و رسانه‌ها فراهم کنند.

این عضو هیات رئیسه مجلس ادامه داد: یکی از مسائلی که داریم و باید حل شود این است که فاصله دولت با مردم زیاد شده و مردم نمی‌توانند صداهایشان را به دولت برسانند. دولت باید برای تصمیم‌گیری در مسائل اساسی و پایه‌ای کشور با دانشگاه‌ها، بخش خصوصی، تشکل‌ها و... مباحثه و مذاکره کند و نقطه نظرات آنان را لحاظ کند. به عنوان مثال دولت می‌خواهد حذف چهارصفر یا احیای کارت سوخت را اجرایی کند یا می‌خواهد تصمیمی درباره بخش خصوصی بگیرد، باید ماه‌ها از نظرات مردم استفاده کند یا از نقطه نظرات دستگاه‌های مختلف بهره ببرد و به نتیجه‌ای برسد تا یک زمینه ذهنی هم در جامعه برای پذیرش آن موضوع به وجود بیاید.

این عضو فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار بیان کرد: دولت هنگامی که می‌خواهد تصمیمی بگیرد باید فاصله‌اش را با مردم کمتر کنند و مردم را مداخله دهند و از مردم برای حل مشکل کمک بخواهد. دولتی‌ها به تلویزیون بیایند و توضیح دهند که ما در کشور چنین مساله‌ای داریم و کمک کنید. این روشی منطقی است و به دلیل اینکه مردم هم کشور خود را دوست دارند پاسخ مثبت می‌دهند و نتیجه مناسب‌تری دارد. اما اگر پشت درهای بسته بنشینند و تصمیم‌گیری کنند و روز بعد ابلاغ کنند اولین کسانی که مخالفت و مقاومت می‌کنند همین دستگاه‌های اداری و اجرایی هستند که خود مشکلاتی دارند.

علی اصغر یوسف نژاد هیئت رئیسه مجلس فراکسیون امید دولت دوازدهم