برگزیده ها
موفقیت زنان در عرصه های مختلف ورزشی زمینه ساز حضور بانوان در استادیوم بوده است

مازندمجلس: معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده درباره حضور زنان جهت تماشای رقابت‌های باشگاهی فوتبال گفت: برخی معتقدند شاید در رقابت‌های داخلی و بازی‌های لیگ، فضا از نظر فرهنگی برای زنان مناسب نباشد که اگر بتوانیم با مجامع هواداران فعالیت مثبتی انجام دهیم و تضمین کنیم که فضاهای فرهنگی بهتر شود، زنان می‌توانند در رقابت‌های باشگاهی نیز حضور داشته باشند.

مازندمجلس:

به گزارش خبرگزاری ایسنا، معصومه ابتکار درباره فراهم آوردن شرایط برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها نیز بیان کرد: در گذشته این موضوع مطرح بود که باید ورود و خروج زنان به استادیوم‌های ورزشی به صورت جداگانه باشد، در همین راستا سال گذشته دولت شیوه‌نامه‌ای را تصویب کرد تا این موضوع تسهیل شود، اما برخی موضوع حضور زنان در استادیوم‌ها را به نوعی تصویرسازی کردند که موجب بروز واکنش‌هایی از سوی برخی افراد شد، در حال حاضر از نظر زیرساخت‌ها برای وضعیت استادیوم‌ها تدابیری اندیشیده شده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در حال حاضر برای فراهم آوردن شرایط برای حضور زنان در استادیوم‌ها فضاها به صورت زنانه و مردانه تقسیم‌بندی شده است، افزود: شاید تدابیری برای حضور خانواده‌ها کنار یکدیگر پیش‌بینی شود، زیرا فعالیت‌های خانوادگی از جمله حضور آنها در استادیوم‌ها لازم است و از سوی دیگر فعالیت‌های مشترک به انسجام خانواده کمک می‌کند. به نظر اگر تدابیری برای حضور خانواده در کنار حضور زنان پیش‌بینی شود، برکات بسیاری زیادی هم برای ورزش و هم برای جامعه به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: سال گذشته معاونت زنان نیز با مجامع هواداران نشست‌هایی برگزار کرد و از آنها خواست تا به حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی کمک کنند، بعد از این رایزنی‌ها، همراهی این مجامع افزایش یافت. معاونت قصد دارد برای فراهم آوردن فضای فرهنگی نیز رایزنی‌های خود را در این زمینه افزایش دهد، زیرا برخی معتقدند شاید در رقابت‌های داخلی و بازی‌های لیگ، فضا از نظر فرهنگی برای زنان مناسب نباشد که اگر بتوانیم با مجامع هواداران فعالیت خوبی انجام دهیم و تضمین کنیم که فضاهای فرهنگی بهتر شود، زنان می‌توانند در رقابت‌های باشگاهی نیز حضور داشته باشند، زیرا حضور زنان در این عرصه‌ها می‌تواند به بهبود فضاهای فرهنگی کمک کند و ادب نیز بیشتر و بهتر رعایت شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه برای فراهم آوردن شرایط برای حضور زنان در استادیوم‌ها فضاها به صورت زنانه و مردانه تقسیم‌بندی شده است، افزود: شاید تدابیری برای حضور خانواده‌ها کنار یکدیگر پیش‌بینی کنند، زیرا اگر خانواده‌ها بتوانند کنار یکدیگر به تماشای مسابقات بپردازند، بسیار موثر است. خانواده‌ها باید در کنار یکدیگر باشند و فعالیت‌های خانوادگی از جمله حضور آنها در استادیوم‌ها لازم است، زیرا فعالیت‌های مشترک به انسجام خانواده کمک می‌کند و اینگونه عاملی می‌شود تا احساسات اعضای این نهاد بروز یابد. به نظر اگر تدابیری را برای حضور خانواده در کنار حضور زنان پیش بینی شود برکات بسیاری زیادی هم برای ورزش و هم برای جامعه خواهد داشت.

ابتکار با اشاره به اینکه در حوزه ورزش پیشرفت‌های زیادی داشته‌ایم، گفت: زیبنده نیست که این تصور را به جامعه خود و بین‌الملل القا کنیم که همه مسائل جامعه برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها متوقف است،‌ البته ما نیز باید برای رفع این مشکل نیز تلاش کنیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی مطالبه بخشی از جامعه زنان است،‌ ادامه داد: سلطانی‌فر،وزیر ورزش و جوانان بسیار و دکتر صالحی در کمیته ملی المپیک به طور جدی پیگیر این موضوع هستند، همچنین معاونت زنان نیز در این زمینه پیگیر بوده و نشست‌هایی را برگزار کرده است. تلاش این است که مسئله حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی با رعایت همه جوانب و بدون خدشه رفع شود.

ابتکار فراهم شدن شرایط برای حضور بانوان در استادیوم‌ها را ناشی از موفقیت‌های زنان در حوزه ورزش دانست و اظهار کرد: طی سال‌های اخیر زنان ورزشکار چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی بسیار خوب عمل کرده‌اند و این عرصه عرصه‌ای نیست که بگوئیم برای زنان محدودیت‌هایی وجود دارد، اما همیشه تصور این بوده است که اگر زنان نمی‌توانند به ورزشگاه‌ها و استادیوم‌های ورزشی ورود کنند، پس نمی‌توانند در سطح المپیک و بین‌المللی نیز قهرمان شوند.

وی با اشاره به اینکه تصویب شدن حضور زنان با البسه باحجاب شرعی برای ورزش در مجامع بین‌المللی راه را برای ورزش بانوان کشورهای اسلامی دیگر باز کرده است، گفت: در کشورهای اسلامی برای زنان اتفاقات خوبی رخ داده است، زیرا در گذشته دختران کشورهای اسلامی که به حجاب باور داشتند چندان به حیطه ورزش و ورزش قهرمانی نزدیک نمی‌شدند زیرا تصور می‌کردند نمی‌توانند در حوزه ورزش کسب رتبه کنند و اجازه شرکت با البسه اسلامی را ندارد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه در حال حاضر در اساسنامه‌های جدید به حضور زنان در موقعیت‌های تصمیم‌سازی فدراسیون‌ها تاکید شده است، افزود: مسئله این نیست که برخی قصد داشته‌اند از حضور زنان در استادیوم‌ها ممانعت کنند، بلکه اتفاقات و گزارشاتی وجود دارد که برخی در این فضاها به زنان اسائه ادب کرده‌اند و احساس شده ممکن است به حدود شرعی لطمه وارد شود، اما با رعایت شئونات اسلامی زنان می‌توانند در محدوده‌های عمومی حاضر شوند و اصل حجاب نیز برای این است که حضور زنان در محیط‌های اجتماعی تسهیل شود و حرمت‌ها حفظ شود و حقی نیز از کسی ضایع نشود که ورزشگاه‌ها نیز از این محیط‌های اجتماعی مستثنی نیستند.

معصومه ابتکار حضور بانوان در استادیوم‌ها