برگزیده ها
ماکرون بر گفتمان برای ایجاد راهکار پایدار در منطقه تاکید کرد

مازندمجلس: رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی با رئیس‌جمهور ایران خواستار اجرای کامل تعهدات برجامی‌ ایران و کمک آن به صلح و ثبات منطقه شد.

مازندمجلس: به گزارش خبرگزاری ایسنا، دفتر ریاست جمهوری فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران گفت‌وگویی تلفنی داشته‌ و به ارتباط نزدیک در روزهای آتی ادامه خواهند داد.

 

این بیانیه همچنین مطرح کرد که امانوئل ماکرون به دنبال تبادلاتی که در طی نشست گروه هفت در بیاریتز انجام شد، بر نیروی محرک مداومی که باعث تنش‌زدایی از طریق گفتمان شده و راهکار پایدار در منطقه ایجاد کند، تاکید کرد.

 

طبق این بیانیه، روسای جمهور این دو کشور سر داشتن روابط تنگاتنگ در روزهای آتی توافق کرده‌اند و ماکرون تکرار کرد که ایران باید به طور کامل به تعهدات برجامی‌اش عمل کرده و به نوبه خود اقدامات لازم را در راستای احیای صلح و امنیت در خاورمیانه انجام بدهد.

 

رهبران نشست گروه هفت در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند که آن‌ها بر سر دو هدف راجع به ایران توافق دارند و آن این است که اطمینان حاصل شود ایران هیچ‌گاه به سلاح هسته‌ای دست پیدا نکرده و از صلح و ثبات منطقه حمایت کند.

 

این بیانیه در پی این مطرح می‌شود که هفته گذشته محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران که مدت کمی پیش از برگزاری نشست گروه هفت با رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کرده بود به دعوت وی برای دوباره به فرانسه و این بار بیاریتز، محل برگزاری نشست «گروه هفت» رفت که این از سوی رسانه‌های بین‌المللی اقدامی غیرمنتظره تلقی شد.

برجام حسن روحانی ایران و فرانسه امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه رئیس‌جمهور ایر