برگزیده ها
منتظر توضیح مسئولان دانشگاه آزاد درباره محورهای تفحص هستیم/ هدف از تحقیق و تفحص مچ‌گیری نیست/ نقاط ضعف و قوت سازمان مورد تفحص در صحن علنی قرائت می‌شود

مازندمجلس: علی ادیانی‌راد، عضو فراکسیون ولایی مجلس و متقاضی تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: درخواست تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد با 18 محور پس از اعلام وصول هیات‌رئیسه مجلس، در اختیار کمیسیون آموزش و تحقیقات گذاشته شده و قرار است کمیسیون مربوطه محورهای تفحص را برای گرفتن توضیح از دانشگاه آزاد برایشان ارسال کند.

مازندمجلس: علی ادیانی‌راد، متقاضی تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت وگو با اعتمادآنلاین، به دلایل تحقیق و تفحص از این دانشگاه، که با هفت نفر از نمایندگان متقاضی در حال انجام آن هستند، پرداخت: گزارش‌های مختلفی از حوزه‌های آموزشی، اداری، مدیریتی، دانشجویی و هیات‌علمی دانشگاه آزاد به لحاظ کمی و کیفی، حق و حقوق اولیه اعضای هیات‌علمی و کارکنان دانشگاه آزاد دریافت کردیم.

 

این عضو فراکسیون ولایی مجلس ادامه داد: به نحوه انتصاب مدیران این دانشگاه اعتراضاتی شده است. وضعیت کمی و کیفی آموزشی خصوصاً در مقاطع تحصیلات تکمیلی هم ابهاماتی دارد. همچنین به مباحث کلی اداری و مالی مربوط به دانشگاه آزاد اسلامی و نوع اردوهایی که در قالب اردوهای دانشجویی اجرا می‌شود نیز ایراداتی وارد است که ما را ترغیب کرد تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد را کلید بزنیم.  

 

متقاضی طرح تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد توضیح داد: تحقیق و تفحص از این دانشگاه را با 18 محور تقدیم هیات‌رئیسه کردیم که اخیراً از طریق هیات‌رئیسه برای بررسی به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ابلاغ شده است و امیدواریم کمیسیون آموزش و تحقیقات در قالب فرایند آیین‌نامه داخلی، محورهای تحقیق و تفحص را به دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کند.

 

ادیانی‌راد در مورد روال تحقیق و تفحص گفت: دانشگاه آزاد موظف است در حوزه محورهای طرح‌شده از سوی نمایندگان متقاضی تحقیق و تفحص پاسخ‌های خود را به صورت مکتوب در اختیار کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس قرار دهد.

 

او اضافه کرد: پس از آن با مطالعه‌ای که روی پاسخ‌ها صورت می‌گیرد، اعضای تحقیق و تفحص نظر خود را در مورد پاسخ‌های دانشگاه آزاد به کمیسیون آموزش اعلام می‌کنند که آیا از توضیحات مکتوب دانشگاه اقناع شده‌اند یا خیر.

 

ادیانی‌راد ادامه داد: در صورت راضی نشدن طراحان از توضیح، بحث تحقیق و تفحص در کمیسیون آموزش و تحقیقات به رای گذاشته می‌شود. در صورتی که گزارش آن رای بیاورد به صحن علنی و هیات‌رئیسه ابلاغ خواهد شد و اگر هم رد شد، مکلف هستند گزارش را در صحن قرائت کنند و در صورت نیاز به رای نمایندگان گذاشته می‌شود.

 

او با تاکید بر اینکه تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد سابقه داشته است، توضیح داد: به نظرم هر تحقیق و تفحصی در رفع مشکلات موثر است. البته برخی تصور می‌کنند هدف از تحقیق و تفحص صرفاً مچ‌گیری است، در حالی که کل عملکرد آن سازمان ارزیابی می‌شود و نقاط قوت آن نیز در گزارش صحن قرائت می‌شود.

 

نماینده مردم جویبار، سوادکوه و قائم‌شهر در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: علاوه بر نقاط قوت، نقاط ضعف و انحرافی که از اجرای قانون و اهداف سازمانی فاصله دارد نیز در تحقیق و تفحص مورد توجه قرار می‌گیرد که قرائت آن در صحن مجلس، منجر به اصلاح امور می‌شود. در نتیجه تحقیق و تفحص فرصت خوبی برای بازخوانی دوباره عملکرد خود دستگاه تحت تحقیق و تفحص است که امری مثبت تلقی می‌شود.

مجلس دانشگاه آزاد تحقیق و تفحص از دانشگاه آزاد انتصابات مدیران 18 محور تفحص