برگزیده ها
امروز به الگوی ناطق نوری نیازمندیم

مازندمجلس: روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم اکبر ترکان نوشت:در تمام سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که بعضا تعابیر و تعاریفی از کلیدواژه نقد در کشور ارایه می‌شود که به عقیده نگارنده نه تنها صحیح نیست، بلکه تا حد قابل‌توجهی با اصل موضوع در تضاد است.

مازندمجلس: برای درک بهتر موضوع می‌توان به پدیده رقابت‌های انتخاباتی در کشور اشاره کرد. در تمام کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه به وضوح می‌توان دید که بعد از پایان انتخاباتی در سطح رییس‌جمهوری، کاندیدایی که نتوانسته نظر مردم را به خود جلب کند و رقابت را به طرف مقابل واگذر کرده، بعد از انتخابات به رقیب خود تبریک گفته و به کناری می‌رود تا برای دور بعد انتخابات خود را آماده کند، ولی در جمهوری اسلامی چنین نیست.

مثلا در مورد حسن روحانی به صراحت می‌توان گفت که رقبای انتخاباتی او نه تنها به کناری نرفتند بلکه شبانه‌روز به فعالیت مشغولند تا دولت را ناکارآمد نشان دهند. امروز شرایط به‌گونه‌ای است که جناحی که در انتخابات تمایلی به حسن روحانی و حضور او در کاخ ریاست‌جمهوری نداشت، مدام به رییس‌جمهوری مستقر می‌تازد و این همان تفاوت قابل‌توجه بین نقد و کینه‌توزی است.

آنچه ما شاهدش هستیم عملا کینه‌توزی است و برای حل این معضل، لازم است اخلاق کینه‌توزانه را نابود کنیم و به مرامی تن دهیم که نگارنده آن را «مرام ناطق‌نوری» نام نهاده است. او بعد از شکست خود در رقابت با سیدمحمد خاتمی نه‌تنها به کینه‌توزی نپرداخت بلکه به او تبریک گفت و به حمایت از رییس‌جمهوری وقت پرداخت.

جامعه ایران امروز به الگوسازی از ناطق‌نوری نیازمند است نه اینکه برخی به نام نقد و تحت لوای این واژه به کینه‌توزی بپردازند. اما در این بین نمی‌توان گفته‌های جامعه‌شناسان را ندید. آنان در تحقیقات و اظهارات متفاوت خود جامعه ایران را به‌طور کلی جامعه‌ای نقدناپذیر توصیف کرده‌اند، بنابراین برخی انتقادات از نقدناپذیری مسوولان را می‌توان در این موضوع خلاصه کرد، ولی با این حال باید تلاش کرد که در مرحله نخست میان کینه‌توزی و انتقاد، تمییز قائل شد و از سوی دیگر با اقدامات فرهنگی، روحیه نقدپذیری را میان عموم جامعه و البته مسوولان افزایش داد.

اکبر ترکان علی اکبر ناطق نوری