برگزیده ها
زنان توانمند مطالبه‌گر و پیگیر هستند

اختصاصی مازندمجلس: دکتر سمیه طوسی: اگر زنان توانمند در بخش‌های مختلف حضورداشته باشند، می‌توانند مطالبه‌گری کنند، برابر قانون و راهکارهای قانونی که وجود دارد نظر و پیشنهاد بدهند، راه‌حل ارائه کنند و پیگیر درخواست‌های خود باشند.

اختصاصی مازندمجلس: در سال‌های اخیر با توجه به رویکردی که دولت به مدیریت زنان داشته توانسته‌اند به‌خوبی توانمندی‌های خود را اثبات کنند. اینکه بخواهیم بگوییم چند درصد از زنان کشور و یا زنان مازندران در مناصب دولتی و پست‌های مهم مشغول کار هستند، به عدد بالایی نمی‌رسیم اما می‌توانیم بگوییم که زنان ما در هر جایگاهی که وارد شدند و مسئولیتی به آن‌ها واگذارشده، به بهترین شکل ممکن متعهدانه و مسئولانه کارکردند.

از سویی نقش زنان را نمی‌توان در مشارکت‌های اجتماعی نادیده گرفت، در حوزه زنان و خانواده و مسائل مربوط به آن مانند سلامت، آسیب‌های اجتماعی، توانمندی زنان، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، برپایی نمایشگاه‌های مد و لباس و نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و محصولات بومی و محلی، می‌بینیم که بانوان سنگ تمام می‌گذارند و مدیریت بسیار خوبی دارند.

زنان فعال جامعه ما با تعهد و تخصص وارد کار می‌شوند و نقش هدایتگری برای خانواده و سایرین دارند، آن‌ها به‌خوبی در جلب مشارکت‌های مردمی وارد می‌شوند، نقش پر‌رنگ زنان را در حوادثی چون سیل مازندران دیدیم که چقدر باپشتکار و همراهی یکدیگر توانستند هم به‌صورت نقدی و هم غیر نقدی کمک‌هایی را جمع‌آوری و به دست آسیب‌دیدگان برسانند. قطعاً این اقدامات تنها با یک نگاه مسئولانه و متعهدانه و روحیه زنانه و ظریفی که خداوند در زن به ودیعه نهاده، امکان‌پذیر است.

اکنون و پیرو مسئولیتی که بر عهده‌دارم سعی کردیم در هر حوزه‌ای اعم از اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی با سازمان‌های مردم‌نهاد، دستگاه‌های اجرایی و سرمایه‌گذاران (تا جایی که شناخت داریم)، وارد عمل شویم و این فعالیت‌ها را گسترش دهیم. اکنون 25 تشکل مردم‌نهاد به مدیریت بانوان در استان داریم که شش تشکل به حوزه کودکان اختصاص دارد و علاوه بر این، 50 موسسه خیریه به مدیریت زنان فعالیت دارد و 113 صندوق خرد زنان روستایی در استان به ثبت رسیده که با اهداف اقتصادی تشکیل‌شده است.

یکی از مواردی که بسیار بر روی آن تأکیدداریم؛ توجه به کشت محصول سالم کشاورزی است. محصولاتی که به‌صورت ارگانیک تولید شوند و تضمین‌کننده سلامت خانواده‌ها باشند، ازاین‌رو با همکاری جهاد کشاورزی طرح تسهیلگران مهارت‌های شغلی زنان را در بخش کشاورزی فعال کردیم که در حال اجراست. بازدیدهایی را نیز از سایت الگویی کشت محصول سالم داشتیم. زنان مازندرانی در این بخش نیز بسیار فعال‌اند و عملکرد مطلوبی دارند.

معتقدم؛ با توجه به مسئولیت اجتماعی که در جامعه داریم تمامی تصمیم‌گیری‌های سازمانی بر محیط بیرونی یعنی اجتماع تأثیرگذار است و این فعالیت‌ها باید در راستای مطالبات مردمی باشد و زیانی را متوجه مردم نکند. نشست‌ها و پیگیری‌هایی که در سطوح محلی، شهرستانی، استانی و کشوری و بین‌المللی برگزار می‌شود در جهت رفع مشکلات مردم و پیرو مطالبات آن‌هاست.

اینکه هر سازمانی از یک‌سو باید پاسخگوی مطالبات جامعه هدف خود و از طرفی به طراحی برنامه‌هایی بپردازد که سود حاصل از آن برای مردم باشد یک امر بدیهی است، در این مجموعه‌ها یک فرهنگ‌سازمانی داریم. این فرهنگ همان مجموعه‌ای از ارزش‌ها و باورهاست، یک الگوی قالب و رفتار نظام‌مند برای رفع مشکلات و پاسخگویی به درخواست‌های مردمی است.

در شرایط اقتصادی فعلی که مجموعه خدمتگزاران دولت در تلاش‌اند تا کمترین آسیب به مردم برسد و از سد مشکلات ناشی از تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی سربلند عبور کنیم؛ همه باید با بسیج امکانات و توانمندی‌ها و با همدلی و درک متقابل به یکدیگر کمک کنیم.

 

دکتر سمیه طوسی

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری مازندران مطالبه‌گری بانوان دکتر سمیه طوسی