برگزیده ها
زنان کمتر آلوده مسائل مالی و سیاسی می‌شوند

اختصاصی مازندمجلس: دکتر آرزو ولی پور: زنان به نسبت مردان ریسک بهتر و نگاه موشکافانه‌ای دارند و در کار خود، کمتر آلوده به مسائل سیاسی و مالی می‌شوند.

اختصاصی مازندمجلس: فعالیت زنان در عرصه اجتماعی از دو جنبه حائز اهمیت است؛ یکی از این لحاظ که با حضور خود در برنامه‎های مختلف و مراسم عمومی می‌توانند دانش و تخصص، پیشنهادات و نظرات‌شان را ارائه کنند و گاهی نیز حضور آن‌ها سبب دلگرمی یک جمع می‌شود؛ و دیگر اینکه نقش هدایتگری دارند؛ زن به‌عنوان یک مادر، همسر، خواهر و فرزند و در اجتماع بزرگ‌تر، در حوزه آموزشی و فرهنگی نقش پررنگ‌تری دارد.

 معتقدم؛ بانوان چندوجهی هستند، افرادی که می‌توانند باهوش، استعداد و توانمندی‌های ظریفانه و مجدانه باروحیه صلح، دوستی و محبت و درستی، در فعالیت‌ها و فضاهای اجتماعی مؤثرتر باشند. بانوان مازندرانی نیز دراین‌باره سرآمد هستند، تعداد زیادی از آن‌ها به‌عنوان چهره‌های موفق در جامعه فعالیت دارند؛ خیلی از کارگاه‌ها، شرکت‌ها و واحدهای تولیدی و صنعتی کوچک و بزرگ با مدیریت زنان اداره می‌شود. برخی از آن‌ها فعالان عرصه سیاسی و سمن‌ها هستند و خوشبختانه بسیار هم موفق عمل می‌کنند.

این تفکر را که بیاییم و بنشینیم و درصدی را برای حضور بانوان در مناصب مهم در نظر بگیریم قبول ندارم. معتقدم؛ صندلی مدیریت باید به افراد امتحان پس داده تعلق بگیرد. آقایان باید بهتر ببینند و به‌قول‌معروف چشم‌ها را باید شست و جور دیگری باید دید». اگر شایسته‌سالاری حاکم باشد آدم نباید برای صندلی بجنگد.

جایی که بین یک خانم و یک آقا برای پست مدیریتی هم‌طرازی وجود دارد، نباید بگویند که خانم کنار برود بلکه باید عدالت حفظ شود، یعنی وجه تمایز و ملاک اصلح‌بودن نباید زن یا مرد در نظر گرفته شود بلکه در شرایط برابر باید شاخصه‌ای غیر از جنسیت مطرح باشد. از طرف دیگر ابتدا باید بستر مناسب برای انتصاب مدیر زن فراهم شود و اگر این شرایط مهیا نباشد چه اصراری برای انتصاب است؟

 یک اتفاق خوبی که در دولت فعلی افتاد این است که به سمن‌های مختلف بهاداده شد و اکنون در برخی از نشست‌های مهم شاهد حضور نمایندگان آن‌ها هستیم. حمایت باید دوسویه باشد، هم دستگاه‌ها و هم سمن‌ها به یک فهم مشترک از مسائل دست پیدا کنند و در مواقع حساس، راه‌حل منطقی پیدا کنند. سمن‌ها هر جا وارد می‌شوند چون ظرفیت‌های خوب و به‌ویژه اعضای فرهیخته و آشنا به مسائل را در دل خود دارند، بسیار تأثیرگذار هستند. در این میان زنان به‌خوبی توانسته‌اند در جلب مشارکت‌های مردمی و مشارکت دستگاه‌ها موفق باشند. در سمن‌های محیط زیستی حضور زنان را بسیار موفق و مهم دیده‌ام. سمن‌ها می‌توانند در فراهم کردن زمینه‌ی مشارکت اجتماعی و فرهنگی زنان مفید و ثمر‌بخش عمل کنند.

تأکید می‌کنم که هیچ نظر تعصبی به زنان ندارم اما باور دارم زنان مسئولیت‌پذیر و کمتر دنبال رانت و سیاسی‌کاری و فضای آلوده هستند و تا حدود زیادی مدیریت بانوان این مسئله را ثابت کرده است. زنان هم ریسک بهتر و نگاه موشکافانه‌ای دارند و هم در کار خود، کمتر آلوده به مسائل سیاسی و مالی می‌شوند.

دکتر آرزو ولی‌پور

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران

دکتر آرزو ولی پور مدیرکل کتابخانه های عمومی مازندران