برگزیده ها
میرتاج الدینی: لابی‌های جریانات سیاسی روزنه نفوذ فساد است

مازندمجلس: نماینده سابق مجلس گفت: قوه قضاییه برای جلب افراد باید مستندات کافی داشته باشد

مازندمجلس: حجت الاسلام محمدرضا میرتاج‌الدینی، نماینده پیشین مجلس در گفتگویی با خبرآنلاین در پاسخ به این سوال که چرا برگزاری دادگاه های مبارزه با مفاسد چندان به اعتمادسازی در جامعه کمک نکرده است، گفت: اقدامات صریح قوه قضاییه در مبارزه با فساد، امیدواری‌هایی در جامعه ایجاد کرده است و به‌طور طبیعی برخورد های قاطعانه می‌تواند عامل مهمی در جلوگیری از فساد در جامعه باشد. زمانی که در جامعه‌ای با فساد، صریح و عادلانه برخورد شود فضایی ایجاد می‌شود که افراد سست بنیادی که به سوی چنین اقداماتی حرکت می‌کنند، سد بزرگی را پیش روی خود خواهند دید.

وی افزود: البته نباید خلط مبحثی میان اقدامات قوه‌قضاییه و برخی از شیطنت‌های تبلیغاتی که در فضای مجازی انجام می‌شوند، صورت بگیرد و این دو موضوع را باید تفکیک کرد. در جامعه ما عده‌ای به‌راحتی برای خدشه‌دار کردن آبروی دیگری و یا امیال شخصی و سیاسی به دنبال آن هستند تا اخبار کذب را ترویج دهند و با شایعه‌سازی‌ها به هدف خود دست یابند که جای تاسف دارد و به دور از اخلاق اسلامی است. اما وظیفه قوه قضاییه این نیست، این قوه تا زمانی که مستندات و ادله در رابطه با فردی نداشته باشد نمی‌تواند اقدام به جلب و یا تفهیم اتهام کند.

نباید به اشتباه آبروی افراد را خدشه‌دار کرد

معاون پارلمانی دولت سابق گفت: اگر موردی باشد که بدون تفهیم اتهام یا وجود مستندات مورد وثوق دادگاه فردی بازداشت شود و آبروی او لطمه ببیند چنین اقدامی از سوی هر فرد و نهادی غیرقابل قبول است. مثلا دلار 4200 تومانی زمینه‌ای برای افراد فاسد ایجاد کرد و موجب تلنبار شدن پرونده های فساد در کشور شد. براساس گزارش ها، بیش از 100 شرکت تخلف کرده‌اند و مشخص نیست با ارز دریافتی خود چه کرده‌اند. باید قاطعانه برخورد شود تا رانت ها از بین بروند.

شایسته‌گزینی کلید پیشگیری از فساد است

عضو جمنا درباره راهکارهای جلوگیری و پیشگیری از وقوع فساد، اظهار داشت: برای بازدارندگی موثر در این زمینه باید به چند نکته توجه داشت. ابتدا اینکه زمینه‌های فساد باید از بین بروند. اقدام دیگر باید انجام تمهیدات و مقررات پیشگیرانه و تقویت نظارت دستگاه‌های مربوطه باشد تا پیش از وقوع جرم از آن جلوگیری شود. سوم اینکه قوه قضاییه باید قاطعانه و بدون اغماض با فساد برخورد کند و در آخر نیز که از همه موارد دیگر نقش مهم‌تری دارد را می‌توان شایسته‌گزینی دانست. ما باید مدیران متقی و پاکدست را اگر در راس امور قرار دهیم حتی اگر نظارتی هم انجام نشود مسئله‌ای رخ نمی‌دهد چراکه چنین فردی همواره خداوند متعال را ناظر اعمال خود می‌داند. بنابراین باید شایسته سالاری در روند استخدام مدیران درنظر گرفته شود و اخلاق اسلامی مدیریتی نیز که اصل آن اهتمام به حفظ بیت‌المال است باید در دستگاه های مختلف ترویج داده شود.

شهید رجایی و باهنر الگوی مدیران پاکدست هستند

وی تاکید کرد: این روزها سالروز شهادت شهید باهنر و رجایی است و می‌توانیم عملکرد همین افراد را به‌عنوان بهترین نمونه الگوی خود قرار دهیم. این اصل ذیل گام دوم انقلاب که بازگشت به آرمان‌های انقلاب است نیز مورد تاکید و تصریح مقام معظم رهبری قرار گرفته‌ است.

مجلس خلاء قانونی مبارزه با فساد را برطرف کند

میرتاج الدینی درباره نواقص قانونی که باعث بروز فساد می شود، گفت: ممکن است قانون ما نیز در مواردی دارای برخی از محدودیت‌ها باشد؛ به‌نحوی که روند استخدام مدیران و ارتقای شفافیت در درآمدهای مالی باید در متن قانون گنجانده شوند. لابی‌گری‌ها به صورت اپیدمی در کشور به وجود آمده است که در همه جناح‌های سیاسی نیز وجود دارد بدین صورت که تا پست یا منصبی خالی می‌شود جریان‌ها به تکاپو می‌افتند تا فرد مورد نظر خود را در آن پست قرار دهند. این یک خطر بزرگ و روزنه ای برای بروز فساد است و در صورت خلا قانونی مجلس باید اقدام لازم را انجام دهد.

فساد مجلس احزاب نفوذ جریانات سیاسی