برگزیده ها
 بررسی لایحه اصلاح قانون تجارت اقدام بزرگ مجلس دهم است

مازندمجلس: عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس، آغاز بررسی لایحه اصلاح قانون تجارت را یکی از کارهای بزرگ مجلس دهم دانست.

مازندمجلس: عزت الله یوسفیان ملا در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره لزوم اصلاح قانون تجارت گفت: به طور طبیعی قانون تجارت یکی از قوانین مادر در امور داد و ستدهای اقتصادی و تجاری محسوب می‌شود و هیچ شخصی نمی‌تواند در بازار واردات، صادرات و تجارتی انجام دهد بدون اینکه به لزوم اصلاح قانون تجارت پی نبرده باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نزدیک به یک قرن است که قانون تجارت کشور اصلاح نشده است به طور مثال در تعریف تاجر آمده است که شخصی با درآمد سالانه 500 تومان تاجر محسوب می‌شود و باید سوال پرسید آیا در سال 1398 شمسی همچنان شخصی با درآمد سالانه 500 تومان می‌تواند تاجر محسوب شود؟ که بدیهی است اینگونه نیست چرا که کارکرد یک ساعت فعالیت نیز بیش از 500 تومان است.

نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از داد و ستدها و مبادلات اقتصادی از طریق فضای مجازی و اینترنت و با ساز و کار بانکداری الکترونیک انجام می‌شود در حالی که در قوانین تجاری برای اینگونه موارد تدبیری اتخاذ نشده است چرا که قانون تجارت کشور، قدیمی است.

یوسفیان ملا تصریح کرد: یکی از دلایلی که بحث اصلاح قانون تجارت مورد رسیدگی قرار نگرفت به دلیل این موضوع بود که تعداد مواد این قانون بالا است و به زمان زیادی برای بررسی در مجلس نیاز داشت و بحث این بود که یک جا بسیاری از مواد لایحه را رأی‌گیری کنند اما شورای محترم نگهبان این موضوع را قبول نکرد و خوشبختانه مجلس بررسی مورد به مورد مواد لایحه قانون تجارت را در دستور کار قرار داد.

وی درباره نگرانی‌هایی که درباره بررسی این لایحه مطرح شده است، گفت: در دوره‌های مختلف مجلس بحث اصلاح قانون تجارت همواره مطرح می‌شد اما به سرانجام خاصی نمی‌رسید، در هر صورت کار بررسی لایحه قانون تجارت باید در مجلس آغاز می‌شد و در حال حاضر که این مواد در صحن علنی مجلس در حال بررسی است، کارشناسان و صاحب نظران می‌توانند مباحث خود را به نمایندگان برای لحاظ در اصلاح قانون تجارت انتقال دهند.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به زحمات محمد دهقانی نقندر، نماینده چناران، طرقبه و شاندیز در مجلس دهم و عضو حال حاضر شورای محترم نگهبان در خصوص رسیدگی به لایحه اصلاح قانون تجارت یادآور شد: در هر صورت آغاز بررسی لایحه اصلاح قانون تجارت در مجلس دهم اقدام بزرگی است و می‌توان در صورت به سرانجام رساندن نهایی این موضوع، این قانون را جزو افتخارات مجلس دهم محسوب کرد.

عزت الله یوسفیان ملا