برگزیده ها
 روند دیپلماتیک برای حفظ برجام نباید متوقف شود

مازندمجلس: این کارشناس برجام گفت: افزایش توان هسته‌ای خوب است و لازم است روند خود را ادامه دهیم اما این حوزه یک مکمل مهم‌تری دارد و آن بحث اقتصاد است.

مازندمجلس: حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به ۱۴ شهریورماه، موعد ایران برای آغاز گام سوم کاهش تعهدات در چهارچوب برجام، در ارزیابی شرایط امروز و میزان احتمال توقف این روند گفت: ابتدا باید بگویم اینکه ما فکر کنیم که با اقدامات هسته‌ای به تنهایی می‌توانیم طرف مقابل را به تجدیدنظر وادار کنیمT یک خطای بزرگ است. آنها از تحریم علیه ما و برای تحت فشار قرار دادن ما استفاده می‌کنند و ما باید این ابزار را کنترل کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه بعید می‌دانم صرف افزایش توان هسته‌ای به جایی برسیم، گفت: ما باید در حوزه اقتصاد، اصلاح نظام اقتصادی در بانکداری، حوزه مالیاتی، بیمه، کشتیرانی و ده‌ها بخش دیگر کار کنیم و بعد همزمان با آن توان هسته‌ای خود را نیز پیش ببریم که طرف مقابل به این درک برسد که عملا سیاست تحریم کارایی لازم را ندارد. 

بهشتی‌پور افزود: در حال حاضر ارزیابی آنها این است که این سیاست توانسته اقتصاد ایران را تحت فشار قرار دهد؛ بنابراین وقتی ما توان هسته‌ای خود را بالا ببریم، بعید است که از تشدید این ابزار دست بردارند.  

این تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل گفت: البته افزایش توان هسته‌ای خوب است و لازم است روند خود را ادامه دهیم اما این حوزه یک مکمل مهم‌تری دارد و آن بحث اقتصاد است. توان اقتصادی کشور است که طرف مقابل را به تجدیدنظر وا می‌دارد و این مساله با انجام اصلاحات اقتصادی دست یافتنی است. 

وی ادامه داد: اصلاحات اقتصادی باید همه‌جانبه در دستور کار قرار گیرد که البته این اقدام تنها کار دولت نیست و کل نظام باید این اصلاحات را پیش ببرند. 

بهشتی‌پور با اشاره به سفر معاون سیاسی وزیر امور خارجه به فرانسه برای بررسی جزئیات پیشنهادات این کشور برای حفظ برجام گفت: مذاکرات در پاریس هم باید پیش برود و می‌بینیم هم چنان که آقای عراقچی در فرانسه به مذاکرات می‌پردازد آقای ظریف نیز به روسیه سفر کرده‌اند. این روند دیپلماتیک نباید متوقف شود و با قدرت و قوت باید ادامه پیدا کند چرا که ما باید به دنیا نشان دهیم که ایران اهل گفت‌وگو و تعامل است در عین حال که حقش را نیز دنبال می‌کند. 

وی با تاکید بر این نکته که حق ایران نامشروع نیست، ادامه داد: ایران حق خود را براساس یک توافق بین‌المللی که تحت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار گرفته دنبال می‌کند؛ بنابراین ما اقدامات دیپلماتیک خود را باید همچنان ادامه ده و مایوس هم نشویم. 

این کارشناس ارشد سیاست خارجی در ارزیابی اقدامات فرانسه در راستای حفظ برجام گفت: فرانسه و اروپا می‌دانند که باید شرایطی را مهیا کنند که ایران بتواند به راحتی صادرات نفت خود را به هر میزان که بخواهد ادامه داده، پولش را به داخل کشور منتقل کرده و پول حاصل از این صادرات  کالاهای مورد نیاز خود را تامین کند؛ درخواست ایران شفاف و مشخص است. 

وی افزود: طرف فرانسوی نیت خیری دارد و در تلاش است تا به صلح و ثبات کمک کند و در عین حال منافع این کشور نیز از لحاظ اقتصادی در این است که با ایران رابطه خوبی داشته باشد؛ اما پاریس توان لازم را برای تحقق این امر ندارد. 

این کارشناس مسائل سیاست خارجی ادامه داد: واقعیت این است که تا زمانی که آمریکایی‌ها در سیاست‌های خود تجدیدنظر نکنند، کشورهای اروپایی توان تحقق خواست خود در این حوزه و تحقق نیازهای ایران را ندارند. 

بهشتی‌پور همچنین در پاسخ به این سوال که آیا فرانسه در هماهنگی با آمریکا وارد پروسه کاهش تنش شده است و آیا با توجه به نشست گروه هفت، سیگنالی وجود دارد که آمریکا بخواهد در سیاست‌های خود تجدیدنظر کند، گفت: ترامپ در این مدت نشان داده که یک بازیگر و بازرگان حرفه‌ای است و هر اقدامی از رئیس‌جمهور آمریکا ساخته است. وی آدمی است که نیاز دارد مطرح شود و حرکاتش غیرقابل پیش‌بینی باشد. 

وی افزود: شواهد و قرائن نشان می‌دهد فرانسوی‌ها حاضر نیستند بدون رضایت آمریکا کاری انجام دهند. واقعیت این است که هژمونی مالی آمریکا عملا همکاری با ایران را قفل کرده و باید برای این مساله راه حلی پیدا شود. 

فرانسه حسن بهشتی‌پور برجام