برگزیده ها
 امید به افتتاح تا سه ماه آینده

اختصاصی مازندمجلس: روماک! این نام تا سال های آینده می تواند یکی بزرگرین مراکز تولید اشتغال و همچنین یک نقطه استراتژیک در کشاورزی استان مازندران باشد.

اختصاصی مازندمجلس: این پروژه در 3 فاز خود طراحی شده و طبق گفته خلیل قلی‌زاده، مدیر این پروژه، در پایان فاز 3 قادر است در محیطی نزدیک به 9 هکتار، حدود 330 هزارتن کالا را مدیریت کند و بیش از هزار نفر به شکل مستقیم مشغول به کار شوند.

بر آن شدیم تا وضعیت این پروژه را از سوی مسئولان استان و نمایندگان مجلس جویا شویم. گزارش ذیل حاصل گفت و گو هایی با عبدالله رضیان نماینده مردم حوزه انتخابیه قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سوادکوه شمالی و سیمرغ، علی محمد شاعری نماینده مردم حوزه انتخابیه بهشهر، نکا و گلوگاه، حسینعلی قوانلو مدیرکل صمت مازندران و سید علی اسد فرماندار شهرستان جویبار در خصوص آخرین وضعیت پروژه روماک است.

 

این پروژه با هدف آماده‌سازی، نگهداری و بازاریابی محصولات کشاورزی و همچنین تنظیم بازار داخلی و صادرات به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) و دیگر نقاط جهان در راستای خودکفایی کشور، در شهرستان جویبار آغاز شده است.
از دیگر اهداف این پروژه می توان به برندسازی محصولات ایرانی اشاره کرد. کاری که به گفته خلیل قلی‌زاده، مدیر این پروژه و کارآفرین برتر کشور، هیچ شرکت ایرانی در معیار استاندارد جهانی قادر به اجرای آن نیست.

اما نکته مهم و امیدوارکننده، اشاره مدیرکل صمت استان مازندران به افتتاح قریب الوقوع این پروژه است.

 

ارز مورد نیاز به زودی تامین می شود

حسینعلی قوانلو مدیرکل صمت استان مازندران درخصوص فعالیت های شرکت روماک بیان کرد: شرکت روماک سرمایه گذاری بسیار خوبی در این حوزه انجام داده است. این شرکت ابتدا به دنبال تخصیص ارز با نرخ 4200 بود. اما با توجه به کمبود ارز با این نرخ، تخصیص آن برای خریداری تجهیزات تقریبا منتفی شده است. امیدوار بودیم ایشان ماشین آلات مورد نیاز را با ارز نیمایی که آن زمان نرخش 8هزار تومان بود، وارد کند. اما امروز ارز نیمایی 11هزار تومان است و کار کمی سخت شده است.

قوانلو ادامه داد: طی یکی دو هفته اخیر و با توجه به صحبت های انجام شده مقرر شد ایشان با ارز نیمایی ثبت سفارش انجام دهد تا ارز مورد نیاز تخصیص داده شود و ایشان ماشین آلات را وارد کند.

قوانلو در پایان صحبت گفت: ما امیدواریم تا دو سه ماه آینده این پروژه بزرگ افتتاح شود. خیلی امیدواریم در صورت خرید ماشین آلات، امسال از پتانسیل این شرکت در بحث صادرات میوه و مرکبات استفاده کنیم.

مسئولان در سطح ملی پیگیر مسائل مربوط به این شرکت هستند

سید علی اسد فرماندار جویبار ضمن تاکید بر حمایت از این پروژه گفت: شرکت روماک در حوزه تولید و اشتغال بسیار پرتلاش ظاهر شده و ما هم مکلف به حمایت هستیم. بخشی از مواردی که در حوزه اختیارات ما قرار دارد را پیگیری کردیم. درصدی از مشکلات حل شده و درصدی نیز در شرف حل شدن است. برخی مباحث هم باید در سطح استان و در سطح ملی پیگیری شده تا حل شود.

اسد ادامه داد: از طریق دفتر سرمایه گذاری استانداری پیگیر تامین زیر ساخت های مورد نیاز این شرکت هستیم. با توجه مشکلاتی که به علت تحریم به وجود آمده است قدرت مانور سرمایه گذاران کاهش پیدا کرده است. به همین جهت تامین تسهیلات برای این شرکت و شرکت هایی از این دست بسیار مهم است.

فرماندار جویبار به مشکلات ارزی این شرکت اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات جدی این شرکت بخش تخصیص ارز است. با نشستهایی که با مجموعه استانداری برگزار شده است، مسئولان در سطح ملی پیگیر مسائل مربوط به این شرکت هستند. صحبت های خوبی با مسئولان و سرپرستی بانک های کشور انجام شده است. ولی پروسه به نتیجه رسیدن کمی زمان بر است.

اسد در پایان صحبت هایش گفت: از مدیر پروژه دعوت شده تا در استان های دیگر نیز چنین پروژه ای را اجرایی کند.

 

شخص استاندار پیگیر است

عبدالله رضیان نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار، سوادکوه شمالی و سیمرغ در گفت و گو با مازندمجلس با اشاره به فعالیت های این شرکت گفت: مهم ترین چالش این شرکت و شرکت هایی از این دست، بحث دریافت تسهیلات است. این تسهیلات باید از سوی صندوق توسعه ملی تامین شود. البته موانع و مشکلاتی وجود دارد. امور مربوط به معرفی به بانک انجام شده و همچنین در کارگروه استانداری هم تصویب شده است.

وی ادامه داد: این شرکت برای دریافت تسهیلات مصوبه گرفته است ولی در پرداخت تسهیلات مشکلاتی وجود دارد. به طور کلی در تامین منابع این پروژه ها با مشکل مواجه هستیم. موضوع شرکت روماک مرتبط با استان است و شخص استاندار پیگیر است. گره کار دست دستگاه های تامین کننده منابع است اما با مجموعه صندوق توسعه ملی صحبت هایی انجا شده است که امیدواریم ثمربخش باشد.

 

برای حل مشکلات ارزی پیگیری خواهیم کرد

علی محمد شاعری عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به تسهیلات اختصاص یافته به بخش کشاورزی و صنایع وابسته عنوان کرد: با صندوق توسعه ملی به صورت مستمر رایزنی کردیم و نهایتا یک و نیم میلیارد دلار را با نرخ 6درصد و بازپرداخت 8ساله مصوب کردیم. این تسهیلات از دوسال قبل تاکنون طبق نوبت به متقاضیان داده می شود.

وی افزود: برای حل مشکلات ارزی این واحد ها ما از طریق وزارت جهاد کشاورزی پیگیری خواهیم کرد. وزارت جهاد کشاورزی هم با توجه به توافقی که از طریق صندوق توسعه ملی به عمل آورده است حمایت لازم را از صنایع وابسته به حوزه کشاورزی به عمل خواهد آورد.

 

مازندران کشاورزی صادرات برندسازی روماک تولید و اشتغال