برگزیده ها
جنجال بر سر قانونی بودن یا نبودن فعالیت جبهه پایداری/پایان پایداریِ تندروهای اصولگرا؟

مازندمجلس: «به نظر ما جبهه پایداری وجاهت قانونی ندارد.» این صحبت روز گذشته ملانوری، دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب واکنش های بسیاری به همراه داشت.

مازندمجلس: اعتماد نوشت:هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم اما و اگرها درباره فعالیت‌های احزاب‌ سیاسی هم بیشتر می‌شود؛ احزابی که حتی سال‌ها فعالیت‌ داشته‌اند و این روزها هربار که دبیر کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب زبان باز می‌کند، مشخص می‌شود که چند حزب تاکنون فعالیت‌شان بی‌مجوز بوده یا حداقل این روزها برای آنکه بدون واهمه وارد گود انتخابات مجلس یازدهم شوند، درخواستی از کمیسیون ماده 10 احزاب برای قانونی شدن داشته‌اند و این، یعنی خود نیز پذیرفته‌اند که فعالیت‌شان فاقد وجاهت قانونی است.

ملانوری، دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب دیروز خبرهایی درباره درخواست مجوز حزب پایداری و مجمع روحانیون مبارز اعلام کرد: «حزب پایداری تقاضای تاسیس داده است. قرار شد مجمع خود را برگزار کنند تا مراحل تاسیس را با ضوابط جدید پیگیری کنند. به نظر ما جبهه پایداری وجاهت قانونی ندارد. جبهه‌ها باید حضور خود را به اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب برسانند.» البته آن‌طور که ملانوری می‌گوید تطبیق با قانون احزاب، تنها معضل احزاب و جبهه‌های جدید نشده و گریبان احزاب قدیمی‌تر حتی آنهایی را که در سال‌های اول انقلاب روی کار آمده‌اند نیز گرفته است. ملانوری می‌گوید: «قرار شد وضعیت چند حزبی که اول انقلاب با دستور حضرت امام شکل گرفتند، در جلسه بعدی رسیدگی شود.» او البته اشاره کرده که مجمع روحانیون مبارز پروانه‌ فعالیت گرفته است؛ تشکلی که می‌توان آن را از همان تشکل‌های اول انقلابی دانست که با دستور امام خمینی (ره) شکل گرفته بود.

فعالیت غیرقانونی

«جبهه پایداری»؛ گروهی که ظهور و بروزش از فراکسیون «انقلاب اسلامی» در مجلس هشتم شروع شد و با حمایت دولت محمود احمدی‌نژاد در انتخابات سال ۹۰ توانست ۸۲ کرسی از ۲۹۰ کرسی را در مجلس نهم به دست بیاورد. هرچند بعد از کوچ اجباری احمدی‌نژاد از خیابان پاستور روند نزولی این طیف هم آغاز شد اما همچنان به عنوان گروهی که در طیف راست تندرو تعریف می‌شود، نقش خود را در معادلات انتخاباتی بازی می‌کند. البته وقتی به تعریف اهالی اردوگاه اصولگرایی می‌رسد، از آنها به عنوان «بازی به‌هم زن» و «بچه شلوغ‌کن» یاد می‌شود.

با وجود همه اینها اما دیروز صحبت‌های ملانوری، دبیر کمیسیون ماده 10 احزاب، حاکی از آن بود که فعالیت این جبهه در طول این سال‌ها بدون مجوز و برخلاف قانون بوده است. هرچند پروانه مافی، عضو قوه مقننه در کمیسیون ماده 10 احزاب به «اعتماد» می‌گوید، باید میان حزب پایداری و جبهه پایداری تفاوت قائل شد و این دو مقوله جدا از هم هستند اما آن‌طورکه ملانوری می‌گوید اتفاقا منظور دبیر کمیسیون از طرح چنین موضوعی دقیقا همان جبهه پایداری است چراکه او در ادامه گفته است: «به نظر ما جبهه پایداری وجاهت قانونی ندارد. جبهه‌ها باید حضور خود را به اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ قانون احزاب برسانند». «مافی» نیز این صحبت را تایید می‌کند و می‌گوید: «تا زمانی که همه جبهه‌ها مراحل قانونی خود را طی نکرده باشند و احزابی را که معرفی می‌کنند، همه در چارچوب قانون ماده 10 احزاب نباشد، فاقد مجوز قانونی هستند و مسلم است که فعالیت‌شان بدون مجوز وجهه قانونی ندارد.» این نماینده عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس همچنین ادامه می‌دهد: «جبهه پایداری برای آنکه به رسمیت شناخته شود باید تمام این مراحل را پشت سر بگذارد وگرنه اجازه فعالیت ندارد.»

جبهه پایداری: قویا قانونی هستیم!

بحث غیرقانونی بودن جبهه پایداری از آن دست بحث‌هایی است که اعضای این جبهه معمولا نتوانسته‌اند تحملش کنند و در گذشته نیز هر بار صحبتی از این منع قانونی به میان آمده، پایداری‌ها بلافاصله نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند. مجید متقی‌فر، سخنگوی جبهه پایداری در این رابطه به نامه‌نیوز گفته است: «این سخنان درست نیست و ما قویا اعلام می‌کنیم که قانونی هستیم. جبهه پایداری تمام ضوابطی را که خواسته شده بود رعایت کرده است و فقط در تعدادی از شهرستان‌ها مجوز اخذ نشده است که در آنها هم متاسفانه فرماندارها مشکلاتی ایجاد کردند.» او می‌گوید: «جبهه پایداری در تهران و عموم شهرستان‌ها دارای مجوز است و اگر پایداری غیرقانونی است چطور مجوز فعالیت در اقصی‌نقاط ایران دارد؟ با همین گزاره می‌توان دریافت که ادعای غیرقانونی بودن جبهه پایداری خلاف واقع است.»

انتخابات مجلس جبهه پایداری احزاب اصولگرایان