برگزیده ها
تشکیل جریان سوم جدا از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان امکان‌پذیر نیست

مازندمجلس: یک فعال سیاسی اصلاحطلب گفت: بعضی از ان‌قلت‌های کوچک برخی در جریان اصلاح‌طلب به معنای عبور از خاتمی نیست وجود شخصی مانند وی برای کشور و نظام ارزشمند است.

مازندمجلس: محمدرضا خباز در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره این که گفته ‌می‌شود در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که اسفند ماه امسال برگزار خواهد شد، جریان سومی ورود خواهد کرد که شبیه هیچ یک از گروه‌های سیاسی فعلی و موجود کشور نخواهد بود، گفت: برگزاری انتخابات یکی از مهمترین رویدادهایی است که در هرکشوری به وجود می‌آید، زیرا تاثیر مستقیم بر سرنوشت و آینده مردم دارد.

وی با بیان اینکه انتخابات مجلس یازدهم از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، اظهار داشت: همیشه در ماه‌های منتهی به برگزاری انتخابات مطرح ‌می‌شود یک جریان سومی در راه است که شبیه هیچ یک از جریان‌ها، گروه‌ها و جبهه‌هایی که در فضای سیاسی کشور فعالیت می‌کنند، نیست.

کارگزاران در مجلس پنجم از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به جود آمد 

این عضو حزب اعتماد ملی یادآور شد: به خاطر دارم هنگام برگزاری پنجمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی این اتفاق پیش‌بینی می‌شد که اتفاقا جریان سومی از درون دو جریان موجود پا به عرصه سیاسی گذاشت که آن جریان کارگزاران بود.

وی با اشاره به اینکه حضور تفکر و جریان‌های مختلف می‌تواند به استقبال مردم از انتخابات کمک کند، گفت: امروز هم ممکن است تعدادی وارد صحنه شوند که مورد استقبال  است، ما بسیار خوشحال هستیم زیرا تنوع و تکثر جریان‌های سیاسی این اجازه را به مردم می‌دهد که در انتخابات با تنوع بیشتری شرکت کنند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: ذائقه‌های جدید باعث می‌شود علاوه بر اینکه به استقبال مردم کمک می‌کند آن‌ها را دلگرم می‌کند که اندیشه و تفکرات مختلف هم می‌توانند حضور داشته باشند.

وی ادامه داد: اینکه جریان سوم از جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا که ۴۰ سال در درون کشور هستند و در چندین انتخابات هم شرکت کردند جدا باشد، امکان‌پذیر نیست.

خباز با بیان اینکه جریان سوم باید یک گروهی از همین جریان‌های موجود باشد و با اسم و تابلوی جدید وارد عرصه سیاسی شود، اظهار داشت: این‌که جریان سومی هیچ ارتباطی با جریان اول و دوم نداشته باشد، بعید به نظر می‌رسد، زیرا طبق اصل سیاسی هر جریان جدیدی که می‌خواهد پا به عرصه بگذارد باید پایگاهی برای ابراز وجود داشته باشد آن هم به این دلیل که وجود پایگاه زمینه رأی‌آوری را افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: هرجریانی که می‌خواهد وارد کارزار انتخابات و یا عرصه سیاست کشور شود باید بداند دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا مادر جریان‌های سیاسی داخل کشور هستند و اگر بدون پایگاه این دو جریان باشد توفیقی در انتخابات نخواهد داشت.

این فعال سیاسی گفت: به هر روی جریان‌های جدید در انتخابات حضور خواهند داشت باشند و در آینده هم  ممکن است جریانات دیگری وارد عرصه شوند، به شخصه معتقدم نباید از این تکثر ناراحت بود و باید استقبال کرد زیرا تمامی این رفتارها به شور انتخاباتی کمک خواهد کرد.

گروه‌های سیاسی صادقانه با مردم سخن بگویند

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه مطرح می‌شود با توجه به شرایط کشور این نگرانی وجود دارد که مردم پای صندوق‌های رأی نیایند و این دوره از انتخابات کم فروغ و بی رونق باشد، جریان‌های سیاسی داخل کشور برای حضور گسترده مردم باید چه کاری انجام دهند، گفت: مهم‌ترین موضوع داشتن صداقت و راستگویی است.

این عضو حزب اعتماد ملی تاکید کرد: هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان باید با مردم صداقت داشته باشند و هرآنچه که اتفاق افتاده است را با آنان در میان بگذارند و فراموش نکنند مهم‌ترین اصل که جامعه به دنبال آن است، راستگویی و صداقت است.

وی ادامه داد: جریان‌های سیاسی به معنای واقعی باید تلاش کنند واقعیت‌های جامعه و اتفاقاتی که افتاده است را بسیار روشن صریح و بدون پرده با مردم درمیان بگذارند. آنان باید صادقانه بیان کنند که چه کرده‌اند و چه برنامه‌ای برای آینده دارند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: اصلاح‌طلبان و اصولگرایان  اگر موفقیتی نداشتند بیان کنند آنان باید ناکامی‌ها را به صورت مشخص و با دلایل بگویند به گونه‌ای که مردم احساس کنند هدف بیان واقعیت‌هاست نه سرپوش گذاشتن بر روی کم‌کاری‌ها.

مردم ما باهوش هستند و همیشه چند قدم جلوتر از مسئولان

وی ادامه داد: جریان‌های سیاسی به خاطر داشته باشند مردم بسیار باهوش هستند همه چیز را باید در طبق اخلاص با آن‌ها درمیان بگذارند، آنان نباید کامیابی‌ها را  چند برابر و ناکامی‌ها را کوچک‌نمایی کنند. مردم  روش‌ها را بسیار دیده‌اند و به خوبی سره را از ناسره تشخیص می‌دهند.

خباز تاکید کرد: واقعیت‌های موجود سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باید برای مردم کاملا روشن و آشکار گفته شود.

وی ادامه داد: جریان‌های سیاسی اگر قصد حضور در انتخابات را دارند باید برای ناکامی‌ها برنامه ارائه دهند، به طور مثال برای مبارزه با تورم به صورت مشخص بگویند چه رویه‌ای در پیش دارند و چه خواهند کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: درست است که برخی از امور مانند مبارزه با تورم در اختیار قوه مجریه است اما قوه مققنه می‌تواند بیان کند اگر مجلس را به دست گرفت با تصویب قوانین و دستورالعمل‌ها شرایط را برای رفع تورم به وجود بیاورد.

وی ادامه داد: فقط مسئله تورم نیست جریان‌ها و گروه‌های سیاسی که قصد حضور در انتخابات را دارند باید بگویند برای  سیاست خارجی، سیاست داخلی، مبارزه با مواد مخدر و سایر مسائل چه برنامه‌ای دارند، زیرا جامعه بسیار علاقه دارد بداند مانیفست این جریان‌ها چیست.

این عضو حزب اعتماد ملی با بیان این مردم همیشه چند قدم از مسئولان جلوتر هستند، گفت: مردم اگر احساس کنند با صداقت و درستی و راستی با آن‌‌ها برخورد شده است خطا و اشتباهات را می‌پذیرند زیرا مردم همیشه چند قدم از مسئولان جلوتر هستند، امروز بر کسی پوشیده نیست آگاهی فردی مردم از آگاهی مسئولان بالاتر است و طبیعتا وقتی که واقعیت به آنان گفته شود کم و کاستی‌ها را درک می‌کنند.

جریان‌های سیاسی به جای نقد، راهکار ارائه دهند

 وی ادامه داد:‌ جریان‌های سیاسی امروز به جای دادن برنامه شروع به انتقاد می‌کنند، بله نقد خوب است و باید گفته شود اما در این شرایط دردی از ما دوا می‌کند؟ اگر ما خواهان برطرف کردن مشکلات و معظلات هستیم باید برنامه ارائه کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا جریان اصلاحات در انتخابات پیش رو با محوریت سید محمد خاتمی وارد عرصه خواهد شد، گفت: جریان اصلاح‌طلب یک نعمت فوق‌العاده به نام سید محمد خاتمی دارد، وی به قدری متواضع است که می‌گوید رهبر جریان نیست.

ان‌قلت‌‌های کوچک بعضی‌ها به معنای عبور از خاتمی نیست

وی خاطر نشان کرد: همه اصلاح طلبان ایشان را قبول دارند  حال ممکن است کسی ان‌قلت کوچکی هم داشته باشد اما آن‌ها دلیل بر عبور خاتمی نیست، مگر در زمانی که رئیس‌جمهور بود برخی از گروه‌های اصلاح‌طلب از وی انتقاد نمی‌کردند؟ ما دلیلش را آزادی بیان و اندیشه می‌دانستیم امروز هم همین است.

خباز در خاتمه گفت: برای کشور، نظام، مردم و جریان اصلاح‌طلب حضور شخصی مانند سید محمدخاتمی بسیار ارزشمند و مغتنم است.

انتخابات مجلس یازدهم محمد خاتمی