برگزیده ها
بازار داغ طرح‌هایِ «نمایشی» و «انتخاباتی» در پارلمان

مازندمجلس: بهارستان‌نشینانی که خیز برای مجلس یازدهم برداشته‌اند آستین‌هایشان را بالا زده اند و تلاش دارند با تصویب قانون یا بیان نطق و تذکر و ...رزومه ای قابل قبول را تحویل مردم حوزه انتخابیه شان دهند.

مازندمجلس: شمارش معکوس برای پایان مجلس دهم آغاز شده است و حالا این نمایندگان خانه ملت هستند که باید برای آنکه در انتخابات، خودی نشان دهند رزومه‌ای  قابل قبول به وکلایشان در حوزه‌های انتخابیه ارائه کنند. همین یک دلیل کفایت می‌کند تا بهارستان‌نشینانی که خیز برای مجلس یازدهم برداشته‌اند آستین‌هایشان را بالا بزنند و هرآنچه طرح‌ها و قوانینی که می‌تواند برای آنها ژستی را به دنبال داشته باشد به تصویب برسانند.

طرح‌هایی که بیشتر از اجرایی شدنشان، اسم و رسم و رنگ و لعاب شان مهم است حتی اگر قرار باشد این قوانین برای همیشه راهی اتاق بایگانی و آرشیو شوند و در میان انبوه قوانینی که قادر نیستند گره‌ای از مشکلات باز کنند جا خوش کنند.

مانند همین طرحی که چند روز پیش تعدادی از نمایندگان برای «ممنوع الورود کردن خبرنگاران کشورهای حامی تحریم علیه ایران» کلید زدند. در این طرح که بیش از ۱۶۰ نماینده آن را امضا کرده‌اند آمده است: «نظر به اقدامات برخی رسانه‌های خارجی علیه منافع ملی ایران و مقابله با تبعیت‌کنندگان از تحریم‌های ظالمانه آمریکا، خبرنگاران رسانه‌های تبعیت‌کننده از تحریم‌های آمریکا حق ورودشان به ایران ممنوع می‌گردد.»

بازگرداندن اعضای "درجه‌یک" خانواده مسئولان به کشور با چه هدفی؟

البته رو آوردن به طرح‌ها و قوانین نمایشی تنها به همین طرح ختم نمی‌شود. چند ماه پیش وقتی سیل واکنش‌ها به حضور خانواده‌های مسوولین در خارج از کشور اوج گرفته بود تعدادی از نمایندگان طرح دوفوریتی « بازگرداندن اعضای "درجه‌یک" خانواده مسئولان به کشور» را کلید زدند. طرحی که از همان اول هم می‌شد حدس زد که راه به جایی نخواهد برد و اساسا چیزی جز یک مانور انتخاباتی از سوی طراحان آن که بیشتر وابسته به طیف پایداری های پارلمان بودند، نیست. این طرح در یک ماده واحده و یک تبصره تدوین و به هیئت‌رئیسه پارلمان تحویل شد.

در ماده واحده این طرح ذکر شده است اعضای درجه یک خانواده مسئولین کشور از جمله سیاسی و حرفه‌ای اعم از همسر و فرزندان باید به داخل کشور برگردند در غیر این صورت سه ماه پس از تصویب این قانون اگر این اتفاق نیفتاد آن مسئول باید از سمت خود استعفا بدهد.

تصویب ۳۱۳ ماده در ۱۰ دقیقه گره های اقتصاد را باز می کند؟

«اصلاح قانون تجارت» چند هفته ای در دستورکار مجلس قرار داشت تا شاید با رفع برخی موانع و گره های کور قوانینی در حوزه اقتصاد و تجارت، به بهبود و رونق اقتصاد کمک کند. در این میان اینکه چقدر این اصلاح قانون قادر است به این سرمنزل مقصود برسد چندان هم شاید محل سوال نباشد آنهم وقتی که ماده های این لایحه اصلاحی به شکلی سونامی وارد در صحن مجلس مطرح و به سرعت تصویب می شدند. گویی فقط تصویب مهم بود و بس.

آنقدر که حتی صدای برخی مجلسی‌ها هم بلند شد تا آنجا که حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر به تسنیم گفت:« ۳۳۱ ماده لایحه اصلاح قانون تجارت در مدت ۱۰ دقیقه در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مصوب شده است.»او می گوید «در رسیدگی صحن مجلس به لایحه مزبور در مدت دو ساعت بیش از ۱۰۰ ماده قرائت و مصوب شد که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود.» آنچه از صحبت‌های حاجی‌دلیگانی برداشت می‌شود این است که گویا نیت تنها تصویب طرح‌ها و لوایح است.

مانور تقابل

رهبری در نخستین روز از فروردین امسال در سخنرانی خود در مشهد با گله از مجلس شورای اسلامی این پرسش را مطرح کردند که «مجلس شورای اسلامی چند طرح و لایحه در مقابل خباثت‌های آمریکایی‌ها ارائه و تصویب کرد؟» همین گلایه باعث شد تا بلافاصله برخی مجلسی ها به سرعت وارد میدان شوند و چندین طرح را برای مقابله و جبران مافات کلید بزنند تا اوج مانورهای نمایشی،در مجلس دهم ظهور و بروز ویژه‌ای پیدا کند.

دوازدهم تیرماه، در سی و یکمین سالگرد حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران اعضای فراکسیون «اقدامات پیش‌دستانه علیه تهدیدات آمریکا» به هرمزگان سفر کردند و از تصمیمات اولیه این فراکسیون رونمایی کردند.

امیرحسین قاضی زاده هاشمی که همه او را با عنوان نماینده عضو جبهه پایداری می‎شناسند گفت: اعضای فراکسیون اقدامات پیش‌دستانه علیه تهدیدات آمریکا با همکاری پژوهشگاه امام حسین (ع) از ۱۰ طرح ضدآمریکایی در بندرعباس رونمایی خواهند کرد و سه طرح دیگر آماده طرح در مجلس شورای اسلامی است. او در مورد این طرح‎ها اینگونه توضیح داد: یک- طرح حمایت از امنیت آب‌های سرزمینی ایران، ۲ - طرح الزام دولت به اقدام مقتضی علیه کشورهای همسایه میزبان پایگاه‌های نظامی آمریکا، ۳ - طرح الزام دولت به اقدام قانونی علیه شرکت‌هایی که به تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا پیوستند، ۴ - طرح الزام دولت به پیگیری جبران خسارات ناشی از اقدامات ضد حقوق بشری آمریکا علیه شرکت‌های ایرانی، ۵ - طرح الزام دولت در پیگیری حقوقی اقدام جنایت‌کارانه آمریکا در اسقاط هواپیمای مسافربری ایران، البته این طرح فقط جبران خسارت ناشی از اسقاط هواپیما را شامل نمی‌شود درواقع ماجرای این طرح و رسیدن آن به صحن علنی مجلس آن هم با قید دو فوریت بعد از بلوکه شدن دو میلیارد دلار از دارایی های ایران با ۱۰ محور مطرح شد که بر اساس آن باید تمامی  خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از ۱-کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲؛ ۲- کودتای نوژه؛ ۳- جنگ تحمیلی و شهادت بیش از ۲۲۳۰۰۰ نفر و ۶۰۰۰۰۰ ایثارگر (جانباز و آزاده) پرداخت شود. همچنین تمامی خسارات مادی و معنوی ناشی از شهادت بیش از ۱۷۰۰۰ شهید ترور؛ حمله به سکوهای نفتی؛ جاسوسی علیه ایران توسط ایالات متحده یا با حمایت و نقش‌آفرینی ایالات متحده پرداخت شود. در این طرح جبران خسارات ناشی از انسداد، مصادره یا تصرف در اموال و دارایی‌های جمهوری اسلامی‌ایران، نهادها و مؤسسات دولتی یا عمومی‌جمهوری اسلامی‌ایران یا مقامات آن و همچنین ناشی از اقدامات رژیم غاصب صهیونیستی که با حمایت یا نقش‌آفرینی آمریکا انجام پذیرفته یا می‌پذیرد، مد نظر قرار گرفته است.

 ۶ - طرح تأسیس موزه جنایات آمریکا، ۷ - طرح الزام دولت در تعیین سرفصل جنایات آمریکا در کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها، ۸ - طرح الزام دولت به حمایت همه‌جانبه از افراد و مؤسسات ایرانی که از اقدامات آمریکا متضرر شده‌اند، ۹ - طرح تشکیل باشگاه کشورهای تحریم شده توسط آمریکا و ۱۰- طرح مقابله با تحریم‌های آمریکا از طریق جایگزینی کالا و خدمات، ۱۰ طرح در نظر گرفته‌شده هستند.

طرح هایی که مشخص نشد کدامیک از آنها در راستای اجرای بیانات رهبری انقلاب می توانند نتیجه عملیاتی برای برخورد با خباثت های آمریکا داشته باشند.

نمایش تا تحریم اپل

تقابل با آمریکا و کلید زدن طرح‌های پی‌درپی تا شرکت اپل هم رسید. فارغ از اینکه چند درصد از نمایندگان آرم «سیب گاز زده» در پس گوشی‌هایشان حک شده است برای انکه ضرب شستی به این شرکت و مهمترین ترین مارک گوشی‌های هوشمند نشان داده باشند طرح  تحریم اپل را هم مطرح کردند. احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت‌رئیسه مجلس که او هم از اعضای جبهه پایداری به شمار می‎آید از طرح قابل تامل مجلس در ارتباط با تحریم گوشی‎های شرکت اپل خبر داد. او گفت: در طول سال ایرانی‌ها حدود یک میلیارد دلار از این مدل تلفن‌های همراه خرید می‌کنند که در طرح مجلس شورای اسلامی، ریجستری و خرید این گوشی‌ها را ممنوع کرده‌ایم. استدلال او این بود که باید تلاش کنیم هرجایی که حتی یک دلار به شرکت‌های آمریکایی‌ها ضرر وارد می‌شود ورود کنیم. 

پشت پرده طرح های رنگارنگ و نمایشی

اگر نگاه صفر و صدی را به برخی طرح هایی که این روزهای آخر مجلس دهم پرونده شان در بهارستان باز می شود را کنار بگذاریم باز هم نمی توان نادیده گرفت که پشت پرده برخی طرح ها و طراحان برخی از این طرح ها نمایندگانی از جنس پایداری ها یا تندروهای مجلس هستند. نمایندگانی که بیشتر از همه به هیاهو علاقمند هستند. فرقی ندارد این هیاهو با باز شدن تریبون شان برای بیان نطق و تذکر به راه بیفتد یا تدوین طرحی درباره بازگرداندن خانواده مسئولان یا تحریم اپل.

مجلس انتخابات مجلس یازدهم