برگزیده ها
آیت‌الله صمدی آملی: دکترین ولایت فقیه؛ ظهور دولت جهانی مهدوی

اختصاصی مازندمجلس: به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و اندیشه پایگاه خبری مازندمجلس سلسله جلسات ضیافت اندیشه در دهه نخست محرم در مسجد بلال صدا و سیمای مرکز مازندران تحت عنوان بصیرت عاشورایی با بیانات آیت‌الله صمدی آملی برگزار شد.

اختصاصی مازندمجلس: به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و اندیشه پایگاه خبری مازندمجلس سلسله جلسات ضیافت اندیشه در دهه نخست محرم در مسجد بلال صدا و سیمای مرکز مازندران تحت عنوان بصیرت عاشورایی با بیانات آیت‌الله صمدی آملی برگزار شد. 


اساس حرکت کربلا ایستادگی ذریه و نسل پاک برای آزادی بشریت از تاریکی جهل و تقابل با جبهه ناپاکی

این استاد حوزه و دانشگاه با تفسیر حدیثی از امام رضا(ع) به این مساله پرداختند که: جناب شیخ عباس قمی در اول نفس المهموم حدیث متصل و صحیح‌السندی را از امام رضا(ع) خطاب به ریّان بن شبیب نقل نمودند. که امام رضا(ع) فرمودند: هر کس روز اول محرم را روزه بگیرد و حاجتی را از خداوند بخواهد خداوند حاجت او را برآورده خواهد نمود. چنان چه حضرت زکریا با دهان روزه در اول محرم در حالیکه در نماز بود دعا کرد: رب هب لی من لدنک ذریه طیبه انک سمیع الدعا (آل‌عمران/۳۸) و سریعا ملائکه به امر خدا به زکریا «هبه» و هدیه فرزندی بنام یحیی را بشارت دادند. برخی نکات این حدیث عبارتند از:
1. زکریا انسان توسعه یافته بود لذا مانند افراد مضیّق و کوتاه‌بین و خودخواه و تنگ‌نظر صرفا برای خودش دعا ننمود و نگفت: فرزند(وَلَد) می‌خواهم بلکه گفت: 《نسل》(ذریه) می‌خواهم. یعنی برای فرزندان و نوادگانش هم طلب فرزند نمود.

2. جناب زکریا با اندیشه مترقی و توسعه‌یافته صرفا فرزند و تداوم نسلش را هدف قرار نداد بلکه نسل 《طیب و پاک》را منظور هدف دعای خویش قرار داد.


۳. بر اساس کلمه《هب لی》در دعای جناب زکریا نسل پاک یک هبه و عطیه الهی است.


۴. واژه《من لدنک》در دعا نشان میدهد او در سن پیری نسل پاک را از 《لَدُن》یعنی از جانب خدا خواست. لذا هر چند که پزشکان بر اساس کهولت و بیماری از او قطع امید کرده باشند اما او 《فرزند لَدُنّی》(آنسویی و القاء شده از ملکوت) خواست و نه از دکتر، درمان، دارو یا از قوت جسمی جوانی که حال بجهت خلل در این اسباب مادی ناامید شود. چون نقطه هدف‌گیری و تعلق دعای زکریا از《لدن》بود لذا علیرغم ناامیدی اطبا اما خدای اطبا ناامید نبود لذا فرزند آنسویی و لدنی به زکریا هبه شد.


۵. ضمیر کاف(ک) در《لدنک》 نشان می‌دهد که هبه لدنی نسل پاک در《مقام عندیت》به زکریا اعطا شد. حرف ضمیر《ک》 در این کلمه 《کاف عندیت》 است. چنان که خطاب کاف در "انک سمیع الدعا" خطاب ذاتی است و نه خطاب اسمائی.


۶. اثر باطنی و ملکوتی خداوند برای روزه اول محرم بر این قرار گرفت که هر روزه‌دار اول محرم که در نماز دعا کند مستجاب میشود. فمن صام هذا اليوم ثم دعا الله عز وجل استجاب الله له كما استجاب لزكريا عليه السلام

۷. روزه‌دار اول محرم اگر در نماز و محرابش ایستاده دعا کند مستجاب است. چنان که در مورد جناب زکریا آمده است《وهو قائم يصلي في المحراب أن الله يبشرك بيحيى》


کربلا ایستادگی و مقاومت جبهه ذُریّه طیب و نسل پاک با محوریت مجاهدت برای خروج بشریت از جهل و ناآگاهی( وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَةِ) در برابر جریان نسل خبیث، بدکِنشت و ناپاک که با رویکرد سلطه محور از 《بیداری عقلانی》 و 《بهار آگاهی》جامعه بشری وحشت داشته و آنرا تهدیدی برای منافع استثماری و ظالمانه و چپاولی خویش می‌دانست.


بی‌شک این ذریه طیب یعنی نسل پاک انقلابی می‌تواند مصدر تولید اندیشه‌های پاک، کلام طیب و عمل صالح باشد و ذُراری پاک اهل《فص استقامت حسینی (ع)》و محقق کننده بیانه نورانی و قرآنی گام دوم انقلاب که روح بیانه گام دوم روح مقاومت در همه عرصه‌ها می‌باشد چرا که فرمودند:《 فَاستَقِم كَما أُمِرتَ وَمَن تابَ مَعَكَ》(هود/۱۱۲)

صبر و استقامت ذُریّه طیّب انقلابی در آتش فتنه‌ها و بلایا بجهت قابلیت، سعه وجودی و ظرفیت نطفه نسل پاک در مخاطب قرار گرفتن به خطاب انشایی《یا نار کونی بردا و سلاما(انبیا/۶۹)》است.

 

تحقق نظریه قرآنیدکترین اقتصاد مقاومتیزمینه‌ساز تداوم ظهور نسل پاک انقلابی و جهادی

این محقق حوزوی در اهمیت این مطلب که جایگاه ظهور و تربیت نسل پاک در سرنوشت جامعه بشری تاثیرات مثبتی دارد چرا که چنین نسلی منجر به مثبت اندیشی و رفتار عقلانی در تعاملات جهانی خواهد شد، تصریح نمود: نسل اول پاک انقلابی زمینه‌ساز ظهور هنگامی شکل گرفت که در سال ۱۳۴۲ش در آغاز نهضت امام فرمودند: 《سربازان من در گهواره هستند.》و شاهد بودیم که این نسل اول سربازان انقلابی در سال ۵۶ چنان شتابی به نهضت بخشیدند که نظام دیکتاتوری۲۵۰۰ ساله ریشه‌کن شد. و این نسل پاک توانست انقلاب را پیروز و نظام مردمسالاری دینی را تاسیس نماید.

همین نسل اول توانست در دفاع مقدس به بلوغ مدیریتی برسد. تاسیس شجره طیبه سپاه پاسداران از برکات قیام نسل پاک و انقلابی نسل اول است، که ضمن پیروزی در جنگ قادر شد نسل دوم پاک و انقلابی را در فضای هشت سال دفاع مقدس نخست تربیت نماید.

نسل دوم پاک و انقلابی برآمده از نظریه قرآنی و ولایی 《ذرّیّه طیب》در تحت زعامت و امامت امام خامنه‌ای عظیم(حفظه‌الله) با جهاد علمی و جنبش نرم‌افزاری و کسب رتبه برتر رشد علمی در جهان توانست به فن‌آوری انرژی هسته‌ای، نانو، دانش سلولهای بنیادین، مهندسی ژنتیک، ماهواره، ساخت موشکهای بالستیک نقطه‌زن و ارتقاء اطمینان‌بخش توان باز‌ دارندگی در دکترین امنیت ملی دست یابد.
ظهور شجره طیبه《جبهه جهانی مقاومت》و پبروزی در هشت سال "دفاع مقدس دوم" در سوریه، عراق، جنوب لبنان و یمن از توفیقات الهی نسل دوم است که چهل سال دوم انقلاب به برکت این ذریه طیب بیمه خواهد بود.

اما این نسل دوم جهادی باید با تصحیح خطاها و چالشهای فرارو بتواند ظهور 《نسل پاک سوم》 را برای "چهل سال سوم" انقلاب تدارک ببیند و تضمین این مهم جز در سایه عمل به تعالیم مترقی قرآن و عترت که تاکید بر لقمه پاک و کسب حلال دارند نمی‌باشد.


این همان معنای باطنی منویات و اراده مقام عزیز رهبری در طرح《دکترین اقتصادمقاومتی》است که بایست نسل جدید انقلاب با اصلاح سیستم بانکی، تحقق عدالت اجتماعی و اقتصادی و تصحیح معاملات بازار داخلی و تحول بنیادین در ساختار سلطه‌محور تجارت نظام بین‌الملل بدان دست یابد.

بی‌شک درآمد و کسب آلوده ناشی از معاملات شبه‌اسلامی بانکی و تجارت شبهه‌ناک داخلی و فساد و پولشویی بازرگانی در سیستم اقتصادی نمی‌تواند لقمه حلال و نسل پاک برای چهل سال سوم انقلاب تربیت نماید.

بایست به مساله و نظریه قرآنی《اقتصاد مقاومتی》به عنوان دغدغه و مساله راهبردی چهل سال دوم انقلاب --منبعث از تیزبینی الهی مقام عزیز رهبری-- با دیدگاه وسیع نگریست.

هسته مرکزی جبهه استقامت را نسل جوان مومن و پاک تشکیل می‌دهد و اساس و شاکله وجودی هویت نسل پاک انقلابی را کسب و درآمد و لقمه حلال تشکیل می‌دهد. شجاعت از جنود لشکر عقل است که نورانیت در کسب حلال《عقل الهی》را قوی و به تبع ره‌آورد شجاعت را برای نسل‌های زمینه‌ساز ظهور ممکن می‌سازد. (عقلی الهی که تصمیم و عزم صلح برای بشریت به ارمغان می‌آورد و نه مانند عقل شیطانی که تباهی و سلطه دارد و بمباران اتمی از مصادیق آن است)

صمدی آملی به عنوان اندیشمند حکمت اسلامی به تبیین حمایت عالمانه و هوشمندانه نسل پاک و نواندیش نیم قرن اخیر منطقه از دکترین مترقی و کارآمد ولایت فقیه و اثرات راهبردی تبعیت نسل پاک نواندیش و انقلابی از اصل ولایت فقیه تصریح نمود: قدرت و سعه‌ی ولایت ائمه(ع) در عصر غیبت با افتاء مرجعیت شیعی در حد مرزهای اعتقادی شیعه ظهور نمود البته این قدرت در حریم خصوصی افراد بوده و در عرصه اجتماعی قعود و سکوت داشت.


با شکل‌گیری انقلاب اسلامی و ظهور 《دکترین مترقی ولایت فقیه》، قدرت نفوذ، بسیج، منسجم‌سازی و استقامت شیعه به حدی سعه و ارتقا یافت که گستره نفوذ و اثرگذاری آن از مرزهای اعتقادی شیعه عبور نموده و از مقام قعود افتائی در حد مرجعیت احکام شرعی به مقام قیام در ولایت و هدایت جبهه مقاومت جهانی ارتقا یافت.


ولایت فقیه توانست آزادیخواهانی از اهل سنت، مسیحی و یهودی را به جبهه مقاومت ملحق نماید.
قدرت منسجم‌سازی و هوش سیاسی ولایت فقیه به درجه‌ای از نفوذ و اعتمادسازی ظهور نمود که حتی توانست ظرفیت و قدرت مارکسیست‌ها و کمونیست‌های چین و ونزوئلا را به مصاف علیه نظام سلطه کشاند. لذا جبهه جهانی مقاومت به مقاومت یکتایی این ابرمرد جهادی قرن، حضرت امام خامنه‌ای ظهور نمود و در روزگاری که همه از سازش و تسلیم شدن در برابر جریان امپریالیسم اقتصادی و هژمونی نظامی لیبرالیسم غربی سخن گفته و تنها راه پیش پای ملت ایران را تسلیم معرفی میکردند.

فقط یک ابر مرد با قلب شجاع حسینی(ع) به عنوان قائمِ قیامِ مجسم انقلاب با زره علوی(ع) و پیراهن جنگی فاطمی (س) -- بعنوان ذریه طیب حضرت فاطمه سلام الله-- یک تنه تجلی آیه "واستقم کما امرت" شده و ایستادگی نمود. و امام خامنه‌ای حسینی علوی فاطمی فرمودند:
باید در برابر نظام سلطه در دفاع ازحرم امام حسین(ع) و سایر اعتاب مقدسه "ساترُ الحسین" تشکیل شود.

تحت تیزبینی الهی امامت این ولی فقیه عادل، شجاع و آگاه که صاحب قلب شجاع حسینی(ع) است این《ساتر حرم حسینی》 از حفاظت حرم حسینی(ع) به 《ساتر حریم اندیشه ذلت‌ناپذیری حسینی(ع)》در دل و اندیشه همه آزادی‌خواهان جهان ارتقاء، تبدیل و گسترش یافت.

این 《ساتر تفکر هیهات من‌الذله حسینی(ع)》 مرزهای شیعی و اسلامی را درنوردیده و به وسعت انسجام و استقامت دل‌های آزادگان جهان ارتقا یافت. فتوای مرجعیت شیعی نتوانسته در حملات دور اول وهابیت و حملات دور دوم وهابیت در عصر قاجاریه جاریه و حملات روسیه به ایران جلوی کشتار شیعیان و غارت اماکن مقدسه عراق و غصب و جداسازی سرزمین‌های شمال ایران را بگیرد چنانچه نتوانست با فتوا جلوی هجوم انگلیس را به شهرهای عتبات و جنوب ایران را بگیرد. همچنان که مقام افتا نتوانست جلوی جنایات صدام علیه شیعیان عراق و همچنین جلوی نفوذ و هجمه داعش را در عراق بگیرد.


اما در دهه اخیر با ورود مدیریت شجاعانه مقام ولایت فقیه از جنوب لبنان تا غزه، سوریه، عراق و یمن از حالت قعود به شکل قیام و مقاومت ظهور یافت؛ و لذا دکترین مترقی ولایت فقیه توانست جلواتی از حقایق شئون امامت ائمه(ع) را در عصر معاصر برای جهانیان به منصه ظهور برساند. و دعوتی برای تلاش مشترک جهانیان جهت تحقق ظهور دولت صلح جهانی مهدوی(عج) باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه در سلسله مباحث گذشته نیز بدین امر تاکید نمودند که: امروز رهبری بصرُالحدید انقلاب مصداق تفسیر انفسی آیه "محمد رسول الله والذین معه اشدا علی الکفار و رحما بینهم" می‌باشند که جناب ایشان در بین آزادی‌خواهان جبهه جهانی مقاومت منادی‌گر نفخه رحمانی "رحما بینهم" هستند چنانچه این قاعد عظیم‌الشأن و صاحب قلب شجاع حسینی حضرت امام خامنه‌ای( ادام الله ظله علی رئوس الاحرار) همچون صاعقه برق‌آسای ذوالفقار علوی(ع) و هیمنه آذرخش صمصام مهدوی(عج) بر کفار به شدت تجلی نموده و بسیجیان در محضر حضرتشان همانند صواعق محرقه موشک‌های آماده به رزمند تا با احجار سجّیلی طیر ابابیل الهی قلب فتنه خفته و آشکار نظام سلطه را هادف باشند.

اگر تشیع در تاریخ مودب به سه ادب به نام "ادب مع الله" و "ادب مع الرسول" و "ادب مع‌الامام" بوده است برکات وجودی انقلاب اسلامی موجب تولید قدرتی نرم از نوع چهارم ادب الهی شده است. قدرت نرم بی‌بدیلی که چهل سال همه تهدیدات را تبدیل به فرصت و تعالی نموده و موجب بیداری اسلامی منطقه، غرس شجره طیبه سپاه و ثمره الهی سپاه به نام خط مقاومت را ظهور داده است. این قدرت نرم و ادب نوع چهارم همانا 《ادب مع ولی فقیه》است.


تمام شهدا، رزمندگان و مدیران موفق ما در چهل سال گذشته مودب به ادب در محضر ولی فقیه بودند و این قدرت نرم رمز پیروزی ما در جهان امروز شده است.


به جان و دل و به حق کریمه "سلام قولا من رب رحیم "سلامتی و طول عمر توام با عزت روزافزون آن ابرمرد جهادی قرن و رهبر الهی حضرت بقیة الشهدا امام خامنه‌ای کبیر (حفظ الله)را از درگاه حضرت ولی عصر (ارواحنا فداه) مسئلت داریم. اللّهم غیّر سوءَ حالنا بِحُسن حال‌الحسین(ع).
اللهم اَیّد قائدنا امام الخامنئی بِادراک ظهور القائم(عج)

 

مهدویت ولایت فقیه مازندران آیت الله صمدی آملی