برگزیده ها
 رقابت انتخاباتی باید مبارزه براساس برنامه باشد نه برپایه اتهام پراکنی/نباید آب به آسیاب دشمن ریخت

مازندمجلس: حسین کمالی،دبیرکل حزب کار معتقد است: افرادی که به توسعه و وحدت ملی اعتقاد دارد باید تلاش کنند تا رقابت‌های انتخاباتی به مبارزه براساس برنامه‌ها بدل شود نه بر پایه اتهام پراکنی‌ها و فضاسازی های مسمومی که مردم را در حقیقت فریب می‌دهد.

مازندمجلس: یک‌بار دیگر در آستانه انتخابات مجلس، جریانی که اساسا نان خود را در دوقطبی‌سازی انتخاباتی و اتهام‌پراکنی می داند، در حال فعال شدن است. امری که از همان انتخابات 84 با قرار دادن مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در برابر محمود احمدی نژاد کلید خورد و تبدیل به رویه ای در هر انتخابات شد و تنها از شکلی به شکل دیگری تبدیل شد.یک داستان تکراری که به نظر می رسد قرار است در انتخابات اسفندماه 98 هم شاهد تکرار آن باشیم

حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار به خبرآنلاین می‌گوید که برخی به مسئولین اتهام وارد می‌کنند تا فضای جامعه و انتخابات آتی را وارد یک دو قطبی مخرب کنند تا بتوانند با موج سواری به آمال سیاسی خود دست یابند. او این نکته را هم یادآور می‌شود که گاهش این افراد خواسته یا ناخواسته آب به آسیاب دشمن می‌ریزند و تا جایی پیش می‌روند که منافع ملی را به پای خواسته‌های حزبی و جناح خود ذبح می‌کنند.

مشروح گفت‌وگوی خبرآنلاین با حسین کمالی را در ادامه بخوانید؛

آقای کمالی از سال 84 به بعد و در آستانه هر انتخابات، طیفی با دوقطبی سازی و دوگانه سازی‌هایی از جنس فقیر - غنی، مذاکره - مقاومت و اخیرا اسلام‌گرا - غیراسلام‌گرا و انقلابی - غیرانقلابی، تلاش می کنند موج انتخاباتی ایجاد کنند تا شاید از این مسیر رأی کسب کنند، معمولا هم طیف های تندرو و افراطی استراتژی دوقطبی سازی را دنبال می کنند، این رویه در چند ماه باقیمانده تا انتخابات دوباره درحال دنبال شدن است، شما خطر این نوع رویکرد را در انتخابات فعلی چقدر جدی و آسیب رسان به منافع ملی می دانید؟

هر میزان مردم با برنامه‌های مختلفی روبه‌رو باشند که به آن‌ها حق انتخاب بدهد امر ارزشمندی است اما بحث دوقطبی‌سازی شعاری متفاوت است. مثلا شعاری مانند همین موضوع اسلام‌گرا و غیراسلام‌گرا مطرح می شود،درحالیکه نوع رابطه هر فرد با خداوند را تنها خود خداوند می‌داند و ما نمی‌توانم براساس درک ناقص خود تعیین تکلیف کنیم. بنابراین افرادی را که پایبند به انقلاب هستند را نباید وارد این جریانات سیاسی کنیم تا بتوانیم با فضاسازی‌ها و اتهام‌زنی به جریان مقابل آرای بیشتری در انتخابات کسب کنیم.

دوقطبی‌سازی‌ها در ایران بیشتر برای فضاسازی است نه توسعه سیاسی

البته اگر دوقطبی‌سازی براساس نوعی تفکر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باشد، پشتوانه اندیشه‌ای و حزبی داشته باشد و جناح دیگر نیز تفکر دیگری را مطرح کند، می‌تواند در جهت توسعه سیاسی باشد و حق انتخاب را برای مردم در نظر می‌گیرد به‌نحوی که مردم می‌توانند یکی از روش‌های مختلفی که در برابر آن‌ها است را انتخاب کنند و بدان رای بدهند. اما در کشور ما بیشتر این دو قطبی‌ها بر اساس تفکر و برنامه نیست بلکه بیشتر فضاسازی است.

رقابت انتخاباتی باید مبارزه براساس برنامه باشد نه برپایه اتهام پراکنی

بنابراین شما معتقدید که جریاناتی به این نوع دوقطبی سازی‌ها برای موج سواری سیاسی و انتخاباتی دامن می‌زنند؟

بله این نوع فضاسازی‌ها اغلب ذیل اهداف جریانات سیاسی برای تسهیل موج‌سواری‌ها انجام می‌شود و اغلب می‌کوشند تا مردم را به سوی خود بکشانند. این گروه‌های سیاسی نیز پیشتر نشان داده‌اند که خیلی پایبند به همان شعارهای خود نیز نمانده‌اند و پس از رسیدن به جایگاه موردنظر رفتارهای دیگری از خود بروز داده‌اند. بنابراین افرادی که به توسعه و وحدت ملی اعتقاد دارند باید تلاش کنند تا رقابت‌های انتخاباتی به مبارزه براساس برنامه‌ها بدل شود نه بر پایه اتهام پراکنی‌ها و فضاسازی های مسمومی که مردم را در حقیقت فریب می‌دهد.

نباید آب به آسیاب دشمن ریخت

نکته جالب این است که بعد از تحریم های آمریکا علیه سپاه و بعد از آن وزیرخارجه، یک وحدت بین جریانی در کشور علیه دشمن خارجی شکل گرفت و آرامشی در فضای سیاست داخلی شاهد بودیم، ولی یکباره برخی با جنجال سازی هایی مثل برهم زدن جلسات یا بیان اظهارات تند تلاش می کنند فضای سیاست کشور را به سمت حاشیه بکشانند. پشت پرده تحرکات این طیف می تواند ترس از شکست در انتخابات باشد؟اینکه از الان فضا را برای موج سواری انتخاباتی فراهم کنند؟

کشور اکنون در موقعیتی قرار گرفته است که باید همه دست به دست هم دهند و با حفظ و تحکیم همبستگی و وحدت از منافع ملی دفاع کنند. افرادی که خواسته و ناخواسته خلاف این روند حرکت می کنند آب در آسیاب دشمن می‌ریزند.

هر دولت و مجلسی ممکن است کارآمدی‌ها و ضعف‌هایی را داشته باشد، این امری طبیعی است. مردم نیز به این موضوع توجه می‌کنند که افرادی را که انتخاب کرده‌اند تا چه میزان به وعده‌های خود عمل کرده‌اند و بر همین اساس تصمیم می‌گیرند.

برخی برای آمال سیاسی خود منافع ملی را قربانی می‌کنند

مسائل اجرایی با موضوعات کلان که به منافع ملی مربوط می شوند متفاوت است در رابطه با مسائل اجرایی و چند و چون آن ممکن است افراد با یکدیگر اختلاف نظر داشته باشند که الزما بدان معنا نیست که این افراد منافع ملی را نادیده می‌گیرند. در واقع در کشورهای دیگر نیز همین رویه وجود دارد، یعنی جریان‌ها به منافع ملی پایبند هستند اما در مسائل اجرایی نیز با یکدیگر اختلاف نظر دارند. اینکه برخی افراد یا جریانات سیاسی بخواهند در فضای کنونی تمامیت ارضی و منافع ملی را نادیده بگیرند و بکوشند تا در این شرایط با دوقطبی‌سازی آمال سیاسی خود را تامین کنند، امری نکوهیده است.

حسین کمالی دبیرکل حزب اسلامی کار انتخابات 98 انتخابات مجلس شورای اسلامی اصلاح طلبان اصولگرایان