برگزیده ها
 لزوم ارتقاء شفافیت آراء نمایندگان/ طرح اصلاح آیین نامه داخلی در حال بررسی است

مازندمجلس: عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس ضمن مخالفت با انتقاد توهین‌آمیز برخی افراد درباره نمایندگان، گفت: شفافیت آراء نمایندگان باید ارتقاء یابد از این رو طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس تهیه و در کمیسیون تدوین آیین نامه در حال بررسی است.

مازندمجلس: سیدعلی ادیانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در توضیح موضوع شفافیت آراء نمایندگان، گفت: شفافیت امر عقلانی و مطالبه جدی مردم و البته جزء حقوق شهروندی مردم است، در قانون اساسی نیز آمده است که «مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی باید از صدای جمهوری اسلامی پخش شود» تا مردم در جریان مواضع نمایندگان خود در خانه‌ملت باشند.

نماینده مردم قائم شهر، سوادکوه و جویبار در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: با توجه به تکنولوژی و مولفه‌های جدید رسانه‌ای این صدا در سطح دنیا پخش می‌شود، این شاخص بزرگ و دلالت محکمی برای شفافیت آراء است، البته موارد امنیتی و موضوعاتی که در چارچوب اسناد طبقه‌بندی شده و محرمانه است در این قالب نمی‌گنجد.

وی افزود: از سوی دیگر قانون اساسی بر این نظر تاکید دارد که گزارش کامل مجلس اعم از اظار نظر موافق و مخالف نمایندگان درباره طرح و لوایح و سایر موضوعات در روزنامه رسمی کشور منشر شود، شفافیت از این مسیرها به عنوان سند ملی در تاریخ ایران باقی می‌ماند.

ادیانی یادآور شد: این دو شیوه شفافیت حداقلی است و کفایت نمی‌کند، بنابراین شفافیت آراء در مصادیق  دیگر باید اجرایی شود. از این رو طرح اصلاح آیین نامه داخلی مجلس در خصوص شفافیت آراء را طراحی و پیشنهادی با رعایت مسائل عقلانی دادیم. این طرح هم‌اکنون در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس در حال بررسی است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: متاسفانه در روزها و هفته‌‌های اخیر برخی از دوستان در موضوع شفافیت آراء از ادبیات خوبی استفاده نکردند، ما قبول داریم که در برخی رفتارهای نمایندگان مجلس و حتی مسئولان سایر قوا و نهادها نقد وارد است اما نقد باید عالمانه و منصفانه باشد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: استفاده از ادبیات فاخر لازمه بیان نقد است، بدون شک نقد دلسوزانه نسبت به مجلس و نظرات نمایندگان باید شنیده شود زیرا تک صدایی قطعا به ضرر عقلانیت کشور و رشد فرهنگی است اما افراد در هر جایگاهی که هستند باید با استفاده از مبانی علمی و ادبیات فاخر و مشفقانه راه درست را تبیین کنند و از توهین و به کار بردن واژگان ناصحیح پرهیز کنند.

سیدعلی ادیانی شفافیت آراء