برگزیده ها
دوقطبیِ منفی برخلاف وحدت ملی است/ نان برخی در داغ کردن این دوقطبی‌ است

مازندمجلس: عباس عبدی معتقد است: در مسائل عادی ایجاد دو قطبی ایراد چندانی ندارد. آنچه که جامعه ما را در این برهه تهدید می‌کند نگاه دوقطبی است که منجر به نقض یکدیگر می‌شود و متاسفانه رادیکال‌ها چنین اقدامی را انجام می‌دهند تا بدین صورت بخش قابل‌توجهی از جامعه را منفعل کنند.

مازندمجلس: دوقطبی شدن فضای انتخابات‌ امری مرسوم است و معمول، با این حال به‌نظر می‌رسد که دوقطبی شدن فضای انتخابات یک روی دیگر نیز دارد که می‌تواند به منفعل شدن بخشی از جامعه و کاهش مشارکت در انتخابات منجر شود، اتفاقی که به نظر می رسد هدف افراطیون از ایجاد دوقطبی و دوگانه‌سازی‌هایی است که در فاصله باقیمانده تا انتخابات اسفندماه دیده می شود.

عباس عبدی در همین زمینه به خبرآنلاین می‌گوید که نان برخی در گرم کردن تنور دوقطبی‌سازی منفی جامعه است و اساسا این جریان اعتنایی نیز به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه لزوم وحدت ملی ندارد. او این را نیز یادآور می‌شود که این نوع از دوقطبی می‌تواند بی‌ثباتی جامعه را درپی داشته باشد.

مشروح گفت‌وگوی خبرآنلاین با عباس عبدی را در ادامه بخوانید؛

آقای عبدی! از سال ۸۴ به بعد و در آستانه هر انتخابات، طیفی با دوقطبی سازی و دوگانه سازی‌هایی از جنس فقیر - غنی، مذاکره - مقاومت و اخیرا اسلام‌گرا - غیراسلام‌گرا و انقلابی - غیرانقلابی، تلاش می کنند فضای انتخاباتی را بدست بگیرند. اساسا این دو قطبی انتخاباتی از نوع مثبت است یا منفی؟

البته حدی از دو قطبی شدن در هر انتخاباتی اجتناب‌ناپذیر است و این طبیعت این رویداد سیاسی است که در آن راجع‌به مسائل گوناگون نگاهی دو قطبی را بین ‌مردم ایجاد می‌کنند تا گرایش مردم و جامعه را به سوی یک قطب بسیج کنند.

ایجاد دوقطبی در مسائل عادی ایرادی ندارد اما...

اما آن دسته از دو قطبی‌هایی برای جامعه تهدید هستند که قطب‌ها به نقض یکدیگر می‌پردازد. بدین معنا که بقای یک طرف به منزله نابودی طرف مقابل تلقی شود یا بقای دیگری را به معنای نابودی خود تلقی کنیم. بنابراین در مسائل عادی ایجاد دو قطبی ایراد چندانی ندارد. آنچه که جامعه ما را در این برهه تهدید می‌کند نگاه دوقطبی است که منجر به نقض یکدیگر می‌شود و متاسفانه رادیکال‌ها چنین اقدامی را انجام می‌دهند تا بدین صورت بخش قابل‌توجهی از جامعه را منفعل کنند.

در دو قطبی مثبت و در زمان انتخابات؛ مردم بدون مشکل به یکی از دو قطب می‌پیوندند چرا که می‌دانند بعد از انتخابات نیز قرار است به‌طور مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر زندگی کنند و هیچکدام حذف نمی‌شوند. با این حال در شرایطی که دو قطبی منفی یعنی حالت نقض طرف مقابل رخ می‌دهد، بسیاری از نیروهای میانه‌رو خود را کنار می‌کشند و حاضر نیستند در بازی دو قطبی حذفی وارد شوند. چنین شرایطی و در غیاب اکثریت خاموش؛ فضای دوقطبی موجب ستیز دو جریان اقلیت خواهد شد که این امر برای جامعه خطرناک است.

نان برخی جریانات در داغ کردن دوقطبی‌های منفی است

این دوقطبی سازی مدتی است دوباره با اهداف انتخاباتی شروع شده است، دقیقا زمانی که بخاطر فشارهای خارجی مثل تحریم سپاه و وزیر خارجه و مشکلاتی که ترامپ برای مبادلات بانکی ایران ایجاد کرد، اتفاقا همه خاصه رهبری انقلاب بر ضرورت انسجام و وحدت داخلی تاکید دارند...

متاسفانه ‌در مدت اخیر وجود جریان و گرایشی را مشاهده می کنیم که نان آن‌ها در داغ کردن تنور دو قطبی منفی است که البته خیلی هم کاری به توصیه های رهبری ندارند و در نهایت کار خود را انجام می‌دهند.

دوقطبی منفی برخلاف وحدت ملی است

آیا می‌توان اینگونه گفت که این جوسازی‌ها علیه برخی نهادها و مسئولان کشور اساسا بر خلاف منافع ملی است و اینکه آب ریختن به آسیاب دشمن است؟

همانطور که پیشتر عرض کردم آن دوقطبی‌هایی که به‌مثابه نفی وجودی طرف‌ مقابل باشد و بقای دیگری را به منزله نفی خود بدانند در مجموع وحدت ملی را نقض می‌کنند.

مشارکت پایین در انتخابات عوارض منفی بر ثبات جامعه می گذارد

به نظر می رسد این تلاش ها که از سوی برخی طیف های افراطی هم دنبال می شود، با هدف کاهش مشارکت در انتخابات هم صورت می گیرد.یا سعی می کنند فضای نارضایتی را پررنگ‌تر کنند یا در این فضا موج سواری سیاسی کنند، این اقدامات به نوعی گل به خودی (نظام) نیست؟تا چه حد خود موجب کاهش اعتماد عمومی به نظام و سیستم می‌شود؟

واقعیت آن است که یکی از نقاط قوت ساختار سیاسی ایران، مشارکت های بالای انتخاباتی بوده است. اگر دقت کنید تمام انتخاباتی که بدون‌حاشیه و جنجال برگزار شده‌اند ثبات سیاسی کشور را تقویت و آن را در برابر بی‌ثباتی واکسینه کرده‌اند.

حتما رهبری تمهیداتی برای افزایش مشارکت خواهند داشت

به علاوه این گونه انتخابات، نگاه مثبتی نیز چه در داخل و چه در خارج نسبت به سیستم ایجاد کرده است. همچنین در انتخاباتی که بحران ایجاد کرده‌اند نتایج عکس این موضوع رخ داده است. اگرچنانچه مشارکت پایین بیاید به نظر من عوارض بسیار منفی برای ثبات کلی جامعه ایجاد خواهد شد با این حال اعتقاد دارم که رهبری نظام نسبت به این ویژگی حساسیت فراوانی دارند و به طور جدی تمهیداتی را برای افزایش مشارکت در نظر خواهند گرفت و این ایده تندروها را خنثی خواهند کرد.

رقابت انتخاباتی عباس عبدی