برگزیده ها
شفافیت آرا یعنی نماینده در برابر افکار عمومی مسؤولیت‌پذیر و پاسخگوست

مازندمجلس: عضو شورای مرکزی کانون دانشگاهیان با اشاره به اهمیت شفافیت آرای نمایندگان مجلس گفت: شفافیت رای یعنی نماینده در برابر افکار عمومی مسؤولیت‌پذیر است و در برابر تاریخ هم پاسخ‌گویی را می‌پذیرد.

مازندمجلس: عباس مقتدایی عضو شورای مرکزی کانون کانون دانشگاهیان ایران اسلامی و نماینده سابق مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس با اشاره به اهمیت شفافیت آرای نمایندگان مجلس گفت: شفافیت رای نماینده یعنی اینکه یک نماینده از قوت نظر و تاکید نظر خود اطمینان دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه ادامه داد: شفافیت رای می‌تواند به موکلین اطمینان خاطر بدهد که نماینده آنها از هرگونه دروغ، نفاق و کم اعتمادی به رای خود فارغ است و به نظر می رسد خصوصاً در ماه‌ها و هفته‌های پیش‌رو چون این موضوع در معرض افکار عمومی قرار گرفته و واکنش‌هایی نسبت به آن انجام شده نمایندگان مجلس نباید به گونه ای رفتار کنند که اعتماد عمومی مردم خدشه دار شود.

وی تصریح کرد: چه اشکالی دارد یک نماینده پس از بررسی، تفحص، تحقیق، مشورت و با اطمینان خاطر رای خود را بر اساس قانون اساسی آن گونه که شایسته است اعمال کند و این موضوع را به موکلین خود نیز ابراز کند که من نسبت به فلان موضوع اینگونه نظر دادم تا اگر موکلین نظرات اصلاحی داشته باشند و همچنین دیدگاه هایی که می‌تواند بر رفتارهای بعدی نماینده تاثیر مثبت داشته باشد، را ارائه کنند.

مقتدایی تاکید کرد: برخی افراد از شفافیت رای به عنوان یک مفهوم مورد انتظار یاد می‌کنند و دنبال کردن آن برای آن است که اتاق شیشه ای در مجلس شورای اسلامی ایجاد شود. همانگونه که در قانون اساسی مذاکرات مجلس علنی اعلام شده است در ادامه و تداوم این روند اعلام رای نماینده و شفافیت رای وی نیز می‌تواند امتداد مسیر قانون اساسی باشد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر مواردی به عنوان رای مخفی و یا مصلحت‌هایی وجود داشته باشد، نمایندگان می‌توانند در جلسات غیراصلی مفاهیم و دیدگاه‌های خود را مطرح کنند اما در مورد مسائل عمومی، مباحثی که با سرنوشت عمومی مردم مرتبط است و همچنین تعیین مقررات روزمره و قوانین جاری به  نظر می‌رسد نمایندگان برای ابراز شفافیت تا قبل از آنکه آیین نامه داخلی تصییح شود می‌توانند خودشان به اختیار و به انتخاب خود اعلام در سطح افکار عمومی هم داشته باشند.

وی گفت: نباید موضوع شفافیت آرا به یک مسئله سیاسی و جناحی است تبدیل شود به نظر می رسد در این مرحله نمایندگان باید از هرگونه انشقاق، دودستگی و نظراتی که می‌تواند به افکار عمومی آسیب برساند پرهیز کنند.

مقتدایی در خاتمه اظهار داشت: شفافیت رای یعنی نماینده در برابر افکار عمومی مسئولیت پذیر است و شفافیت رای یعنی نماینده در برابر تاریخ هم پاسخگویی را می پذیرد.

به گزارش فارس، مخاطبان فارس هم در راستای ایجاد شفافیت، مطالبه‌ای در سامانه فارس من با عنوان « شفافیت آرای نمایندگان مجلس» ثبت کرده‌اند که تاکنون نزدیک به 18 هزار و 562 نفر از آن حمایت کرده‌اند.

نمایندگان مجلس مجلس شورای اسلامی شفافیت شفافیت آرا کانون دانشگاهیان عباس مقتدایی