برگزیده ها
بانوان پیش‌آهنگ مازندرانی در پایش نخستین‌های تمدنی

اختصاصی مازندمجلس: به دختران جوان و بانوان مازندران این باور تفهیم شود که در زیست‌بوم فرهنگی و تمدنی مازندران چه در قرون گذشته و چه در عصر مدرنیته زنانی نخبه ظهور نمودند.

اختصاصی مازندمجلس: بی‌شک فرآیند توسعه ماندگار و متوازن زمانی محقق خواهد شد که یک جامعه با به‌کارگیری تمام ظرفیت‌های موجود خود در راستای آن گام نهد. بانوان به‌عنوان بخشی از ظرفیت‌های مهم موجود هر جامعه بایست به‌درستی شناسایی و در گام بعد به بهترین شکل به‌کارگیری شوند. البته در ساحت اندیشه شرایع وحیانی اهمیت این گوهر وجودی خلقت در توسعه به حدی به لحاظ دگرگونی هویتی ارتقاء می‌یابد که زن به اساس و پایه حیاتی در عناصر هندسی توسعه جوامع مطرح می‌شود. به نظر می‌رسد آسیب مشترک همه جوامع و ملل معاصر در نگاه به این پایه توسعه همانا حرکت از اصل عقلانی شایسته‌سالاری و کمالات انسانی به سمت نگاه تفکیک جنسیتی و تفوق و برتری‌طلبی جنسی له یا علیه زن است.

آنچه نگارنده به‌عنوان مؤلف نخستین دانشنامه 11 مجلدی «کارنمای کارای بانوان نخبه مازندران» در این مجال بسیار کوتاه در پی پرداختن بدان است این‌که به دختران جوان و بانوان مازندران این باور تفهیم شود که در زیست‌بوم فرهنگی و تمدنی مازندران چه در قرون گذشته و چه در عصر مدرنیته زنانی نخبه ظهور نمودند که نه‌تنها در شهر و استان خویش جنبش‌های نواندیشی مدنی را پدید آوردند بلکه در سطح ملی و حتی در گستره بین‌الملل خالق و پیشرو در پایش نخستین‌های تمدنی و فرهنگی باشند.

ماریا خرسند: دکترای رشته کامپیوتر از دانشگاه فولرتون کالیفرنیا و مسلط به زبان‌های انگلیسی، فرانسه، آلمانی و سوئدی. نخستین و تنها بانوی جهان که مخترع و رهبر پروژه انقلاب ارتباطات بنام «بلوتوث» در سوئد شد؛ و از سوی سازمان یونسکو ملقب به مادر معنوی تکنولوژی بلوتوث شد. تنها بانوی ایرانی مدیرعامل شرکت تولید سخت‌افزار (Dell) در سوئد. تنها بانوی جهان که ریاست شرکت بزرگ سونی اریکسون Ericsson سوئد را داراست. نخستین و تنها بانوی ایرانی مدیر ارشد پروژه‌های IT در شرکت OMX Technology (فعال درزمینه Exchange)

نهال تجدد: دکترای ادبیات و زبان چینی از دانشگاه ملی فرانسه و مسلط به ادبیات انگلیسی، چینی و فرانسه که موفق به پایش نخستین‌های فرهنگی ذیل شدند: نخستین و تنها ادیبی که در جهان توانست شاهنامه فردوسی را به چینی ترجمه کرد. نخستین بانوی ایرانی که در سازمان جهانی یونسکو صاحب کرسی فرهنگی شد. تنها بانوی ایرانی که به زبان چینی کتاب نوشت. اولین بانوی ایرانی که در جهان مدال درجه‌یک ملی کشور فرانسه یعنی نشان «لژیون دو نور» را از رئیس‌جمهور فرانسه دریافت نمود. تنها بانوی ایرانی که جایزه بزرگ «فرانکو فونی» زبان فرانسه را هم از آکادمی ملی فرانسه دریافت نمود.

 شهلا رقیب دوست: فوق دکترا در زبان‌شناسی، تخصص عصب‌شناسی و روان‌شناسی زبان، دانشگاه مونترال و مک گیل، کانادا، 1384. دکتری در زبان‌شناسی، تخصص عصب‌شناسی زبان، دانشگاه اتاوا، کانادا، 1378. استاد دانشگاه اوتاوا در کانادا. برگزارکننده نخستین «هم‌اندیشی عصب‌شناسی زبان» در ایران بوده است. همچنین از پیشگامان برگزاری سلسله همایش‌های «روان‌شناسی زبان» در ایران می‌باشد.

 معصومه نصیری کناری: فوقدكتراي مهندسي برق (مخابرات) از دانشگاه يوتا آمريكا- با رتبه استاد تمام دانشگاه صنعتی شریف، مجری اولین فعالیت تحقیقاتی درزمینه مخابرات بی‌سیم باند وسیع در آزمایشگاه مخابرات بی‌سیم در ایران است. این بانوی فرهیخته نخستین آزمایشگاه فوق تخصصی مخابرات را در دانشگاه شریف در سال 1380 ش راه‌اندازی نموده است.

روحا کسریک: فوق‌دكتراي ميكروبيولوژي از دانشگاه پاريس فرانسه. مسلط به زبان‌های فرانسه و انگلیسی. موفقیت در کسب فرصت مطالعاتی یک‌ساله در دانشگاه مک مستر شهر هامیلتون، کانادا. برخی عناوین به‌دست‌آمده از سال 86-81: 1(اولین بانوی فرهیخته ایرانی ارتقاءیافته به رتبه استادی در دانشگاه اصفهان در 25 سال اخیر تا 1380؛ 2) اولین زن مدیر گروه زیست‌شناسی در دانشگاه اصفهان در 40 سال اخیر (83-81)؛ 3(عضو هیئت تحریریه مجله علوم پایه دانشگاه اصفهان (84-82)؛ 4) عضو هیئت تحریریه مجله بهداشت و سلامتی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (86-84)؛ 5) استاد نمونه دانشگاه اصفهان در سال 1383؛ 6) مدرس نمونه دانشگاه اصفهان در سال 1384؛ 7) چهره ماندگار استان مازندران در سال 1386؛ 8پژوهشگر نمونه دانشکده علوم دانشگاه الزهرا (س) در سال 1386(ش)

ستّاره فرمانفرماییان: دکترای رشته جامعه‌شناسی از دانشگاه شیکاگوی آمریکا. برخی عناوین فعالیت‌های وی شامل: نخستین بانویی بود که به‌عنوان نماینده سازمان ملل در طرح توسعه حقوق اجتماعی بانوان در عراق، عربستان، اردن، مصر و ایران برگزیده شد. نخستین بانوی ایرانی نظریه‌پرداز سامانه «مددکاری اجتماعی بانوان» در ایران. مؤسس نخستین مدرسه مددکاری اجتماعی در ایران (تهران) در سال 1337 ش و کسب عنوان «مادر مددکاری اجتماعی ایران». اولین کسی که سیستم آموزشی در مهدکودک‌ها در ایران را بر اساس اصول تربیتی مدرن تغییر و تحوّل داد. از محدود بانوان پیشگام ایرانی که نامش در لیست «بانوان تأثیرگذار تاریخ امریکا» به ثبت رسیده است.

مهرانگیز دولتشاهی: دکترای فلسفه و علوم اجتماعی از آلمان. اولین سفیر زن در تاریخ دستگاه دیپلماسی ایران است. نخستین بانوان ایرانی است که موفق به دریافت بالاترین درجه نشان افتخار «صلیب بزرگ دانبرو» از دست مارگارت- ملکه کشور دانمارک- شد. نخستین بانوی ایرانی است که اولین نمایشگاه بین‌المللی «فعالیت زن» را با شرکت سی (30) کشور آسیای و اروپایی در ایران ترتیب داد.

مهین‌بانو صنیع: دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه علوم سیاسی و ملی از نخستین بانوان نماینده مجلس در ایران و نخستین زن عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای ملی ایران و از زنان پیشگام در عرصه مهندسی قوه تقنینی کشور می‌باشد.

والیه قاجار (حُسن جهان خانم): متوفی 1278 ق، تنها زن ایرانی تاریخ سه قرن معاصر که در کردستان به حکومت‌داری پرداخت.

کارنمای کارای بانوان پایداری مازندران در دوران دفاع مقدس نشان می‌دهد که با ایجاد: الف(54 ستاد پشتیبانی مستقل؛ ب) 127 مقر فعال بزرگ؛ ج) 39 پایگاه مقاومت جهت خدمات‌رسانی به جبهه‌های جنگ؛ د(ساماندهی 2085 نفر فعالان منظم؛ هـ) 14144 فعال نامنظم زن، در امر پشتیبانی هشت سال دفاع مقدس مقام نخست را در کشور از آن خود نمودند. جالب است بدانیم حجم کمک‌های بانوان گرامی استان به جبهه‌ها 300 میلیون تن مواد خوراکی، 160 میلیون متر البسه و 230 میلیون تن سایر تدارکات بوده است. یکی از چهره‌های ماندگار از خیل بانوان امید و پایداری از مازندران سرکار خانم حاجیه زهرا عظیمی، همسر شهید اسماعیلی، اهل گلوگاه است که به زینب کربلای ایران ملقب شده است؛ که در طول سال‌های مقدس، داغ ده (10) عزیز شهیدش را به جان خریده است. نگاهی به حضور حماسی 5 خواهر از خانواده نجف‌زاده از روستای حسین‌آباد شهرستان ساری که حضور هم‌زمان پنج (5) خواهر از یک خانواده ایثارگر مازندرانی در مناطق عملیاتی را در تاریخ افتخارات این دیار به ثبت رسانده است. این نخستین و تنها حضور 5 خواهر به‌طور هم‌زمان در مناطق عملیاتی در تاریخ دفاع مقدس ایران بوده است.

خدیجه ثقفی نوری: «عقیله‌ی انقلاب»، همسر امام (ره) 60 سال زندگی و همراهی مبارزاتی با امام (ره) و مادر شهید مصطفی خمینی، از خاندان اصیل ثقفی نوری‌ از دهستان کم رود در منطقه بلده شهرستان نور مازندران.

در مرمت و بازسازی اِلمان‌های (eleman) توسعه زا و تمدن‌ساز و نمادهای فرهنگی همبستگی‌آور و انرژی‌بخش معنوی بانوان فرهیخته مازندرانی در بازسازی حرم‌های ائمه در ایران و عراق کارهای بزرگی نمودند. ازجمله:1(شاه بیگم ملقب به ضیاءالسلطنه 2) شکوه‌السلطنه قاجار 3) عزت ملک خانم یا اشرف‌السلطنه قاجار، 4(زبیده قاجار ملقب به فرشته و جهان، 5) انیس‌الدوله قاجار، 6(اُمُّ سلمه یا گلین خانم قاجار، 7) بدر نساء خانم قاجار، 8(آغاباجی قاجاری ملقب به آغابیگم یا طوطی، 9) ماه تابان خانم یا قمرالسلطنه 10 بیگم جان خانم قاجار؛ که غیر از مرمت این اعتاب مقدسه اقدام به احداث فضاهای جدید برای شهروندان ایرانی زائر نمودند. در دهه اخیر نیز (از سال 1392 ش تا 98) بانوان ساری و مازندران پیش‌آهنگ و پیشرو در سراسر کشور بودند.

بدری وزیری تنها: دختر کلنل وزیری (استاد مسلم موسیقی ایران) مسلط به زبان فرانسه و انگلیسی بود. او نخستین بانوی ایرانی فارغ‌التحصیل از موسسه سلطنتی بلژیک می‌باشد.

مهری ماهوتی: نخستین بانویی است که برای دومین سال پیاپی در سومین و چهارمین جشنواره بین‌المللی مطبوعات موفق به کسب جایزه نفر برتر به‌عنوان شاعر و داستان‌نویس برتر شد. همچنین به خاطر تألیف کتاب «مروارید گمشده» در بین ده‌ها کتاب که نامزد دریافت جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی بودند توانست برنده جایزه نویسنده برتر کتاب سال ایران در چهارمین دوره جشنواره کتاب دفاع مقدس شود.

 زهرا کیانوری: بنیان‌گذار شیوه تألیف و تدریس نوین کتب ادبیات فارسی مدارس ایران از اول ابتدایی تا پایان دبیرستان بود. ازجمله زنان خلاق در عرصه تألیف داستان‌های ادبی و برنده جایزه یونسکو برای «داستان‌های دل‌انگیز ادبیات فارسی» می‌باشد که در سال 1346 ش توسط بنیاد فرهنگ ایران به چاپ رسید. همچنین ایشان از نخستین زنان پیشگام در عرصه نواندیشی مدنی به شمار می‌آید که موفق به تغییر کتب درسی مطابق با شرایط محیط و فرهنگ کشور و با آخرین سبک‌های نظام‌مند متداول دنیا شد و توانست شیوه‌ای نو و بدیع را در تدریس آموزگاران ابداع کند.

مینا اسدی: دکترای رشته علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری بود. نخستین بانوی هنرمند و شاعره ایرانی که برنده مهم‌ترین جایزه ادبی بین‌المللی از بنیاد جهانی «هلمن- هامت» در عرصه شعر و ادب شد و او را با چامه‌سرایانی مانند فروغ فرخزاد، سیمین بهبهانی، پروین اعتصامی و شاعران سوئدی «کاری‌ ون برگ» و «ادیت سودرگران» مقایسه کرده‌اند.

عزت ملوک خانم: ملقب به اشرف السلطنه مسلط به زبان فرانسه، انگلیسی و ترکی استانبولی نخستین بانوی عکاس تاریخ هنر عکاسی ایران است.

دکتر خجسته کیانوری: (1312 ش) نوه شیخ فضل‌الله نوری نخستین بانوی پیشاهنگ و پیشگام ایرانی در عرصه «تئاتر خیابانی» در صنعت و هنر تئاتر ایران و از بنیان‌گذاران جشن هنر شیراز (1346-1356 ش) است.

فریال بهزاد: فارغ‌التحصیل کارگردانی از دانشگاه بوستون در ایالت ماساچوست آمریکا و عضو سازمان بین‌المللی ارتقاء فیلم‌ها و برنامه‌های کودکان و نوجوانان بنام «سیفژ» در مونترال کانادا وابسته به یونسکو. از بانوان پیشگام در عرصه تولید فیلم ویژه کودکان و بزرگ‌سالان که موفق به اخذ دیپلم افتخار از کشورهای مختلف آمریکا، هند، ترکیه، بلغارستان، ایتالیا، کانادا، کره‌شمالی، هلند، قاهره، سوئد و... شده است.

مریم رزاقی: دکترای زبان و ادبیات فارسی، نخستین بانوی ایرانی است که با فعالیت در حوزه فرهنگ مازندران (در بخش کشاورزی) در قالب ساخت فیلم، توانست فرهنگ مازندران را به سایر مرزهای جغرافیایی ازجمله چین معرفی نماید و فیلم‌نامه او تحت عنوان «خاتون ددا» فیلم فینالیست جشنواره فیلم «گوانجوی» چین شد

مریم زندی: از بانوان پیشگام ایران در عرصه چاپ و تدوین کتاب تخصصی «عکاسی خبری» از آثار خویش می‌باشد. خانم زندی تنها عکاس شناخته‌شده زن که حوادث و اتفاقات مربوط به انقلاب در سال‌های ۵۷ و ۵۸ را در نزدیک به چهار هزار فریم عکس به ثبت رسانده است. این بانوی هنرمند مازندرانی از نخستین بانوان عکاس فوق‌حرفه‌ای بین‌المللی ایران بعد از انقلاب می‌باشد که در عرصه جهانی درخشید. همچنین ایشان از نخستین بانوی ایرانی که یک موسسه حرفه‌ای بین‌المللی در امریکا اقدام به انتشار آلبوم عکس‌های حرفه‌ای او نمود.

انسیه شاه‌حسینی: اولین زن رزمنده‌ای است که در موضوع «دفاع مقدس» به تولید فیلم اقدام نمود. برای نخستین بار در تاریخ ایران نگاه بانوان ایرانی به مقوله «فرهنگ دفاع مقدس» به‌صورت فیلم‌سازی حرفه‌ای توسط انسیه شاه‌حسینی به مرزهای خارج کشور منتقل شد. برنده جایزه ویژه كلیسای كاتولیك، اکران و تقدیر در جشنواره كارلوویزاری در كشور چك، جایزه ویژه به‌عنوان بزرگ‌ترین جایزه از جشنواره سینما توت، اكران در شهر ژنو سوئیس، تحسین ویژه و تقدیر از جشنواره‌های فوكوئوكای ژاپن، جایزه بازیگر زن از جشنواره اوراسیا در قزاقستان، جایزه ویژه تماشاگران از جشنواره وسول فرانسه و جایزه بهترین فیلم آسیایی از جشنواره نگاه پرندگان در انگلستان که جملگی این موفقیت‌ها برای فیلم «شب بخیر فرمانده» این بانوی هنرمند و نخبه بوده است.

طوسیه حائری مازندرانی: دکترای ادبیات فرانسه از دانشگاه سوربن فرانسه. مسلط به زبان انگلیسی و فرانسه، معاون وزیر فرهنگ، همسر احمد شاملو. اولین گوینده زن در تاریخ رادیو و ملقب به «زن رادیوی ملی ایران» می‌باشد.

سید جمیله محمدی: تنها بانوی ایرانی که به همراه خواهرش در حوزه موسیقی فولکلور محلی و بومی مازندرانی بیشترین حضور موفق بین‌المللی در عرصه دیپلماسی فرهنگی را داشته و با عضویت در گروه موسیقی «تبری» بیشترین دیپلم افتخار و لوح‌ تقدیر را در بین بانوان هنرمند از جشنواره‌ها، همایش‌ها، فستیوال‌ها، برگزاری کنسرت و ورک‌شاپ متعدد جهانی از کشورهایی نظیر: آمریکا، کانادا، بلژیک، هلند، فرانسه، انگلیس، الجزایر، ترکیه، سوئد، دانمارک، آلمان و... کسب نموده و اخیراً در کشور بلاروس موفق به کسب دو دیپلم افتخار شده است.

دکتر طاهره فراست: که تحصیلات خویش را در رشته گرافیک در دانشگاه Fachhoch Schole در شهر کُلن آلمان گذرانده‌ از نخستین و معدود بانوان ایرانی که به ممتازترین درجه از رتبه کرسی عالی استاد تمامی هنر خوشنویسی در ایران نائل‌آمده است. این بانوی فرهیخته مازندرانی از بانوان پیشگام ایرانی است که به‌عنوان مدرس درجه عالی در اروپا و به‌خصوص آلمان و به‌صورت حرفه‌ای به تدریس و انتقال هنر خط نستعلیق ایرانی در اروپا مبادرت ورزید

نیره سعیدی: فارغ‌التحصیل ادبیات فرانسه از دانشگاه پاریس. ازجمله شاعران خوش‌ذوق و از مترجمان نخبه‌ ایرانی و نخستین زن ایرانی است که جایزه فرهنگی یونسکو را دریافت نمود. همچنین در سال 1323 ش به مدت دو سال انتشار «مجله بانو» را پیش گرفت که نخستین نشریه اختصاصی بانوان در ایران محسوب می‌شد.

مکرمه قنبری: نقاش سبک پست‌مدرنیسم، نقاشی‌های وی موجب شد تا به‌عنوان بانوی سال نقاش در سال ۲۰۰۱ میلادی توسط دوازدهمین کنفرانس ایران‌شناسی در دانشگاه دولتی سوئد، معرفی شود

پرفسور آذین موحد: (1339 ش) فوق دکترا از دانشگاه هاروارد آمریکا و دکتری از دانشگاه ایلنویز آمریکا. او با آنالیزهای نوین از فرآیند هارمونی بین اعداد در ریاضیات موفق به کشف و ابداع مبانی فرامدرن در نت‌های موسیقی جدید شد. موارد ذیل در کارنمای کارای او ثبت است: «تنها بانوی ایرانی که توانست مقام اول کنکور سو لیستی (تک‌نوازی) دانشکده موسیقی دانشگاه «ایلی نوی» آمریکا را کسب و موفق به دریافت بورس دوره دکترای موسیقی آن شود. ایشان نخستین بانوی تک‌نواز ایرانی پس از انقلاب اسلامی است. این بانوی هنرمند نخستین و تنها بانوی موسیقیدان ایرانیِ برنده جایزه «رابرت سی مایز» از دانشگاه «فزرنو» در ایالت کالیفرنیا آمریکا. بانو موحد نخستین و تنها بانوی موسیقی‌دان ایرانیِ برنده بورس تحقیقاتی احسان از دانشگاه «هاروارد» آمریکا. نخستین بانوی موسیقیدان ایرانیِ برنده جایزه نوازندگی آلفرد کرومر ارکستر سمفونیک فرزنو. تنها بانوی ایرانی استادیار عضو هیئت‌علمی ‌دانشگاه ملی موسیقی «ایلی نوی» آمریکا. نخستین دبیر اولین جشنواره موسیقی جوان انقلاب اسلامی ‌در ایران به سال 1378 ش. نخستین و تنها بانوی ایرانی حائز مقام اول در کنکور سو لیستی (تکنوازی) دانشکده موسیقی دانشگاه «ایلی نوی» که موفق به دریافت بورس دوره دکترای موسیقی شد. نخستین بانوی موسیقیدان ایرانی که موفق به گرفتن پذیرش در ورود به دوره فوق‌تخصصی تربیت‌معلم «تکنیک الکساندر» در آمریکا شد و توانست دیپلم فوق‌تخصصی این تکنیک را دریافت نماید. تنها بانوی ایرانی که مجوز رسمی و توان علمی ‌تدریس رسمی‌ «تکنیک الکساندر» در سراسر خاورمیانه را دریافت نمود. نخستین بانوی ایرانی که موفق به کسب افتخار مقام علمی و وخامت جایگاه هنری نوازندگی فلوت اول ارکستر اُپرای دانشگاه ملی موسیقی «ایلینوی» آمریکا شد. تنها بانوی موسیقی‌دانی که در جهان توانست به‌عنوان یک خارجی در سال 1984 م (1363 ش) به سطح «مایسترکورس» دانشگاه کالیفرنیای آمریکا در کلاس آموزشی پرفسور «ژان پیر رامپال» فرانسوی راه یابد. نخستین بانوی ایرانی پس از انقلاب که به دعوت انجمن فرهنگی اتریش به‌عنوان تک‌نواز و به نمایندگی از ایران در کنار یک پیانیست بین‌المللی اتریشی درصحنه فرهنگسرای بهمن حاضر و اولین کنسرت تک‌نوازی یک زن را در تاریخ انقلاب اجزاء کرد. نخستین و تنها بانوی موسیقی‌دان ایرانی که موفق به کسب عالی‌ترین جایزه بین‌المللی در عرصه دانش موسیقی به نـام «ALLEN BSKEI MEMORIAL» شده است. از بانوان پیشگام در عرصه موسیقی کلاسیک که برنده «جایزه برترین زن ایران در عرصه موسیقی کلاسیک» شد. همچنین استاد مدعو دانشگاه پرتلند و دانشگاه آیونین یونان بوده و در بسیاری از شهرهای جهان با ساز تخصصی خود، فلوت، کنسرت اجرا کرده‌ است.

بی‌بی منجمه: (600-679 ق) فرزند کمال‌الدین منجم بزرگ‌ترین بانوی نامدار و پیشگام ایرانی در حوزه علم نجوم، هیئت و ریاضیات در قرن هفتم که به سطوح عالی استادی علم ریاضی دست‌یافته است به‌طوری‌که شخصیت علمی محوری دربار جلال‌الدین خوارزمشاهی و سپس در دولت ایوبیان در دمشق شد.

لیلا اسفندیاری: متوفی و مدفون در قله «گاشربروم 2» به تاریخ 31/04/1390 به‌عنوان یک بانوی کوهنورد بین‌المللی سالها سفیر فرهنگ صلح و تمدن ملت ایران در کشورهای روسیه، لبنان، پاکستان، نپال، هند و ... بوده است. برخی عناوین او شامل: نخستین زن کوهنورد ایرانی که موفق به صعود بسیاری از کوه‌های بلند در داخل و خارج از کشور شد. جوزپه پمپلی کوهنورد ایتالیائی در مجله «اسکاردو» می‌نویسد: «لیلا اسفندیاری کجوری‌راد تنها زن کوهنورد جهان بود که برای فتح قله «گاشربروم 2» تلاش کرد و موفق شد.»

ازجمله نخستین اقدامات او در تاریخ کوهنوردی زنان ایران: موفق به پیمایش کامل غار «پراو»، عمیق‌ترین غار ایران در استان کرمانشاه شد. موفق به صعود یخچال دره یخار دماوند شد. به همراه منیره رفیعی در نخستین صعود مستقل بانوان، موفق به اولین صعود دیواره علم کوه شد. نخستین و تنها بانوی ایرانی که توانست 22 بار قله دماوند را صعود نماید که این صعودها از ۳ مسیر مختلف انجام‌شده است. اولين زن ايرانی بود که «نانگاپاربات ۸۱۲۶ متری» به‌عنوان دومين قله دشوار جهان را فتح کرد و در همان صعود، سرپرست گروهی بود که تمام اعضايش مردان زبده کوهنوردی ايران بودند

آصفه آصفی قاجاری دکترای رشته تعلیم و تربیت از دانشگاه سُوربُن فرانسه. نخستین سامانه نظام‌مند تربیتی به نام «انجمن اولیا و مربیان» را در مدارس و نظام آموزش‌وپرورش ایران راه‌اندازی نمود.

جمیله رشدیه: ملقب به «مادر کودکستان‌های ایران» که مؤسس نخستین کودکستان در تاریخ ایران در شهر ساری و سپس بابل بود. او 40 سال بعد این تجربه موفق را در تهران به اجرا درآورد. نخستین بانوی تاریخ ایران اقدام به طراحی و تأسیس طرح «پانسیون دخترانه» برای دختران دانشجوی شهرستانی در تهران نمود.

 مهرانگیز منوچهریان: دکترای حقوق و مسلط به زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسه و آلمانی. نخستین شخصیتی که در جهان موفق به دریافت نخستین جایزه بین‌المللی صلح سازمان حقوق بشر ملل متحد در سال 1968 میلادی شد. نخستین سناتور زن در مجلس ایران به شمار می‌آید. از نخستین دانشجویان دانشکده حقوق دانشگاه تهران به همراه ۱۳ دختر دیگر می‌باشد. از محدود بانوان پیشگام در حوزه تولیدات دانش‌بنیان انبوه که بیش از 42 کتاب و رساله در زمینه‌های  روانشناسی، حقوق تطبیقی و اجتماعی در داخل و خارج کشور به چاپ رساند. مؤسس «اتحادیه زنان حقوقدان ایران» می‌باشد.

اکنون با بیش از 20 سال تمدن‌پژوهی در عرصه بانوان نخبه ایران و جهان به شما بانوان باذکاوت و دختران کمال‌طلب جغرافیای تمدنی مازندران عرض می‌نمایم: تنها انسان‌های ضعیف و بی‌استعداد می‌ایستند تا دیگران برایشان سرنوشت حال را دیکته نمایند و تاریخ آینده را با انبوهی از میراث حسرت، حقارت و ناکامی به نامشان ثبت نمایند. پس بیا تا در عرصه فرهیختگی این وطن گل برافشانیم و می در ساغرِ شایستگی اندازیم و فلک هنر، ادبیات و فرهنگ را سقف بگشاییم تا طرحی نو در دهه آخر قرن چهاردهم و طلیعه آغازین قرن پانزدهم برای آیندگان دراندازیم. طرحی از حضور مدنی، عقلانی، بانشاط، عالمانه با قابی از مادرانه‌های افتخارآمیز برای فرزندانتان.

غلامرضا رمضانی‌پور

عضو هیئت‌علمی دانشگاه پیام نور-گروه فرهنگ و تمدن

مدیر پژوهشگاه مطالعات راهبردی تمدن‌شهرهای دانش‌بنیان

بانوان پیش آهنگ مازندرانی پایش نخستین های تمدنی مازندران