برگزیده ها
نقش ویژه ی همت عالی بر آموزش و آگاهی بخشی زنان باردار

اختصاصی مازندمجلس: حدود 90 درصد از سزارین ها در بیمارستان های خصوصی و 50 درصد در بیمارستان های دولتی انجام می شود.

اختصاصی مازندمجلس: دکتر نرگس مسلمی زاده در مورد بالا بودن نرخ تمایل به سزارین در بین زنان باردار اظهار کرد: ترس از زایمان طبیعی تبدیل به بزرگ ترین مساله ی حوزه ی زنان و زایمان در کشور شده است. علت اصلی نرخ بالای تمایل زنان باردار به سزارین توصیه ی خانواده و اطرافیان به زن باردار است. این در حالی است که متخصصین زنان بر زایمان طبیعی تاکید دارند.

 وی با ارائه ی آماری درباره ی  میزان سزارین کشور افزود: حدود 90 درصد از سزارین ها در بیمارستان های خصوصی و 50 درصد در بیمارستان های دولتی انجام می شود.

  این متخصص زنان و زایمان با اشاره به تمهیدات وزارت بهداشت و درمان کشور مبنی بر کاهش آمار سزارین گفت: افزایش میزان درآمد پزشکان بابت هر زایمان طبیعی، توصیه به بیمه ها برای پرداخت هزینه های کامل زایمان طبیعی  و اعمال فشار بر بیمارستان ها از جمله این موارد بوده است.

 این عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: این راهکارها نتوانست بر آمار تمایل بر سزارین موثر واقع شود. چرا که دلیل اصلی تمایل به سزارین درخواست خود زنان باردار است و این راهکارها بر تصمیم مادران تاثیر زیادی ندارد.

  مسلمی زاده مهم ترین و موثر ترین راهکار را آموزش به زنان باردار عنوان کرد و گفت: راه حل برون رفت از وضعیت فعلی، فرهنگ سازی برای زایمان طبیعی و رفع نگرانی های زنان برای زایمان طبیعی است.

وی افزود: مهم ترین روشی که اخیرا از جانب وزارت بهداشت توانست بر آمار تاثیرمثبت بگذارد، آموزش هایی است که در کلاس آموزش باروری به زنان ارائه می شود. این امر نشان دهنده ی نقش ویژه ی آموزش در دوران بارداری زنان است.

او که 32 سال است در مازندران طبابت می کند در مورد روش های اطلاع رسانی این کلاس ها به زنان باردار گفت: اخیرا تعداد این کلاس ها بیش تر شده است اما همچنان به علت عدم اطلاع رسانی مناسب نتوانسته آن چنان که باید تاثیر خود را بگذارد. چون بسیاری از زنان باردار از تشکیل شدن چنین کلاس هایی مطلع نیستند. بنابراین معاونت بهداشت دانشگاه می تواند با معرفی محل تشکیل شدن این کلاس ها و همین طور معرفی اساتید در مطب ها گام مثبتی در برگزاری این کلاس ها ایفا کند.

مسلمی زاده اضافه کرد: توصیه ی دوم بنده هم این است که حتما همسران نیز در این کلاس ها شرکت کنند تا در روند  به دنیا آمدن فرزند تصمیم بهتری بگیرند.

وی با تاکید بر نقش تاثیرگذار تشکل‌های مردم‌نهاد گفت: تشکل هایی چون همت عالی می توانند هم در پروسه‌ی آموزش و هم در فرایند آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی، در شهرها و روستاهای استان موثر واقع شوند.

همت عالی دکتر نرگس مسلمی زاده مازندران سزارین زایمان طبیعی