برگزیده ها
فعالیت های همت عالی بسیار ارزشمند است

اختصاصی مازندمجلس: فعالیت‌های همت عالی در آگاهی بخشی و شناسایی افراد کم‌بضاعت و درمان آن‌ها کاری بسیار ارزشمند است.

مازندمجلس: دکتر عطیه مخلوق فوق تخصص کلیه و پروفسور نفرولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازنداران در گفت و گو با موثق با اشاره به نقش بسیار پررنگ زنان در زمینه های مختلف، اظهار کرد: خوشبختانه زنان با تخصص های متعدد و با ورود به عرصه های گوناگون، میدان را به نوعی از دست مردان ربودند و حتی در بسیاری از میدان ها قوی تر  و فعال تر ظاهر شدند. به ویژه در رشته پزشکی، زنانی چون خانم دکتر عالیه زمانی و دیگران بیش ترین فعالیت را دارا هستند و بسیار موفق عمل می کنند.

وی در ادامه به بیان توصیه هایی در زمینه تخصص خود در رشته پزشکی پرداخت و گفت: در بیماری های کلیوی و به ویژه بیماری های مهمی چون دیابت و فشار خون که شامل خانم ها و آقایان می شوند اگر بخواهیم به طور تخصصی درباره خانم ها صحبت کنیم، بروز عفونت های ویژه و تهدید کننده از مهم ترین آن هاست. این موضوع به ویژه در خانم های جوان واقعا نگران کننده است.

 فوق تخصص کلیه و پروفسور نفرولوژی با بیان اینکه قدم اول در عفونت های ادراری و زگیل های ناحیه ی تناسلی، پیشگیری است، افزود: معمولا در هفته، چندین نفر به مطب یا درمانگاه ها و بیمارستان های دولتی در این مورد مراجعه می کنند که توصیه من به این افراد آن است که در سنین جوانی و قبل از شکل گیری روابط، پیشگیری هایی از قبیل تجویز واکسن و اقدامات بهداشتی انجام دهند.

 مخلوق تصریح کرد: لازمه ی پیشگیری، دانستن یک سری نکات بهداشتی و آگاهی نسبت به آن است که می توان در قالب جلساتی آموزشی برای افراد برگزار کرد و شروع آن می تواند از تشکل های مردم نهادی چون همت عالی باشد که سرکار خانم دکتر زمانی زحمت مدیریت آن را بر عهده دارند.

وی مشکلات مالی را یکی از دلایل عدم مراجعه به موقع و شیوع این بیماری دانست و گفت: نداشتن علائم هم در این مورد مزید بر علت است.

 عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، در پایان، بیان کرد: فعالیت‌های همت عالی در آگاهی بخشی و شناسایی افراد کم‌بضاعت و درمان آن‌ها  (بیمارانی که خودشان نمی‌دانند بیمار هستند ) کاری بسیار ارزشمند است.

دکتر عطیه مخلوق همت عالی نفرولوژی