برگزیده ها
واکنش نمایندگان مازندرانی به طرح «شفافیت آراء نمایندگان» چه بود؟

مازندمجلس: به دنبال اظهارات یکی از سخنرانان مذهبی در خصوص شفافیت آرا نمایندگان مجلس و رأی مخالف نمایندگان، تعدادی از نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند.

مازندمجلس: موضوع شفافیت آرای نمایندگان مجلس، مدت‌هاست که در محافل سیاسی و حتی در میان عموم مردم جامعه، به عنوان موضوعی چالشی مطرح شده است. 

به دنبال اخبار منتشر شده مبنی بر سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان در مراسم عزاداری امام حسین در محرم امسال و ویدیوی منتشر شده از این روحانی و واعظ فعال اجتماعی، نمایندگان مردم مازندران در مجلس شورای اسلامی واکنش هایی از خود نشان دادند. 

اما نکته‌ای که قابل تامل است، فرار بسیاری از نمایندگان مجلس از طرح شفافیت آراست، پس از عدم تصویب فوریت این طرح در مجلس، مردم می‌خواهند بدانند آیا دوباره این طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح خواهد شد یا خیر!

با وجود تمام جنجال‌ها و اختلاف‌ها آنچه که واضح به نظر می‌رسد، این است که حق طبیعی مردم هر منطقه از کشور است که بدانند نماینده‌ای که با آرای آنان به مجلس شورای اسلامی راه یافته، در مسائل و موضوعات مختلف که در حوزه ملی و بین‌المللی اثرگذار است، چه موضعی اتخاذ کرده و چه تصمیمی می‌گیرند.

عده‌ای معتقدند شفافیت آرای نمایندگان جرأت را از نمایندگان می‌گیرد و گروهی دیگر این کار را حق مردم دانسته و با آن موافق هستند.

مردم نامحرم نیستند

علی‌محمد شاعری نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس در این خصوص میگ‌وید: مردم حق دارند عقیده نماینده خودشان را در مجلس بدانند، و اینکه در مجلس به چه طرحی رأی داده و به چه بحثی رأی نمی‌دهد، اینکه آیا نمایندگان مردم به چالش‌ها و مشکلات مردم واقف هستند یا خیر! و تا چه اندازه مطالبات مردم را مد نظر قرار می‌دهند مهم‌ است.

طرفدار شفاف‌سازی آرا هستم

وی در ادامه یادآور شد: من طرف‌دار شفاف‌سازی آرا هستم و از انجام اینکار واهمه‌ ندارم رفتار ما باید مورد قضاوت مردم قرار بگیرد، من با حاشیه و جزییات کاری ندارم و عقیده دارم رأی نمایندگان باید شفاف و واضح باشد.

طرح شفاف سازی آرای نمایندگان مجددا در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت

شاعری اضافه کرد: در مرحله اول نمایندگان به طرح دو فوریتی رأی ندادند مشکل با اصل ماجرا نبود، این طرح قرار است مجددا بر طبق آیین نامه در نوبت خودش در دستور کار مجلس قرار بگیرد و من با اجرایی شدن آن موافق هستم.

اجرایی شدن طرح شفاف‌سازی آرا با حواشی همراه خواهد بود

عبدالله رضیان نماینده مردم شهرستان‌های قائم‌شهر، سوادکوه، سوادکوه شمالی، سیمرغ و جویبار گفت: طرح شفاف‌سازی آرا طرح خوبی است ولی ممکن است حواشی برای یک نماینده به دنبال داشته باشد و سواستفاده‌های عمومی صورت بگیرد 

وی بیان کرد: در مباحث مختلف نمایندگان نظرات مختلفی دارند اگر آرا به صورت شفاف مورد بررسی قرار بگیرد ممکن است جبهه‌گیری بین نمایندگان صورت بگیرد و عواقبی در پی داشته باشد، فشارهای جانبی در پی اظهار نظر نمایندگان در مباحث اجتماعی و به خصوص سیاسی به وجود می‌آید.

رضیان تصریح کرد: من در کل موافق این طرح هستم، نکته واضح اینکه نماینده مردم امانت‌دار مردم است و بر طبق مسائل عمومی جامعه رای می‌دهد‌ و با تقوا پیشه کردن بر طبق قسمی که خورده برای مردم نظام و جمهوری اسلامی تلاش می‌کند.

با طرح شفاف‌سازی آرا موافق بوده و هستم

علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم شهرستان‌های ساری و میاندرود خودش را نماینده‌ای منضبط در زمینه حضور و غیاب اعلام کرد و گفت با طرح شفاف‌سازی آرا موافق بودم و هستم این طرح بسیار خوبی است و حق مردم است که بدانند در مجلس چه اتقاقاتی می‌افتد.

موافقت اکثری نمایندگان 

وی افزود: مردم باید بدانند من نظر موافق خودم را اعلام کردم و به دنبال تحقق این طرح هستم تا در دستورالعمل قرار بگیرد، آرای ارائه شده در مجلس باید واضح و روشن باشد، اغلب نمایندگان با اجرایی شدن این طرح موافق هستد.

محمد دامادی دیگر نماینده مردم شهرستان ساری و میاندرود هم در صفحه اینستاگرامی خود ویدیویی از سخنرانی خود در خصوص موافق بودن با طرح شفاف سازی آرا منتشر کرد.

استان مازندران دارای ۱۲ نماینده در مجلس شورای اسلامی است.

مردم حق دارند بدانند که نمایندگان منتخبشان در مجلس چه آرائی صادر می‌کنند و در پی آن چه تصمیماتی در بحث‌های خرد و کلان گرفته می‌شود؟

مجلس شورای اسلامی مازندران طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شفافیت آراء