برگزیده ها
 حدادعادل زیر تیغ غربالگری جبهه پایداری

مازندمجلس: با نزدیک شدن به زمان ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس یازدهم، به آرامی روشن می‌شود که جبهه پایدرای در اجرای مدل جدید انتخاباتی و طرح شفافیت گفتمانی جدی است.

مازندمجلس: در بازه زمانی 5 ماهه تا انتخابات، به نظر می‌رسد که یکی از چالش‌های اصلی طیف اصولگرایان کشمکش با جبهه پایدرای است. امروز هرکسی را که در جریان اصولگرا در نظر بگیریم، دست یکم یک نظر جنجالی از او در مورد جبهه پایداری یافت می‌شود. تعابیری مانند بازی به هم زن و وحدت شکن و یا اینکه پایداری‌ها خودخواهند و خود را قطب عالم امکان می‌دانند، از جمله تعابیری است که راجع به این جبهه نسبت می دهند.

در برابر این اظهارات پایداری هم بیکار ننشسته و منتقدان خود را به انواع و اقسام گوناگونی نادرستی‌ها و ناپاکی‌ها و کم‌کاری‌ها متهم می‌کند. اما مساله و اختلاف این جبهه با باقی اصولگرایان واقعا بر سر چیست؟

کوه یخ پایداری

این گونه به نظر می‌رسد که پایداری به لیدری معنوی آیت‌الله «محمدتقی مصباح یزدی» درباره انتخاب اصلح شوخی ندارد.

چندی پیش «مرتضی آقاتهرانی»، دبیرکل جبهه پایدرای از رونمایی مدل جدید انتخاباتی این جبهه خبر داد و انتخاب اصلح شرط اصلی این مجموعه برای حمایت از یک فهرست انتخاباتی است.

کمی بیشتر از 2 ماه تا آغاز ثبت نام داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس یازدهم زمان باقی مانده و این در حالی است که پایداری‌ها به هیچ رو در نشست‌های شورای وحدت اصولگرایان نیز شرکت نکرده‌اند. پس این مدل جدید انتخاباتی به احتمال زیاد نمودی عینی دارد.

شفافیت گفتمانی یعنی یا با من یا دشمن من

آنچه تقریبا حتمی‌است، اینکه جبهه پایدرای قصد رایزنی و معرفی مدل مدنظرش را ندارد و منتظر است تا سایر اصولگرایان به این مجموعه نزدیک شوند. البته پذیرش آن گروه ها به شرط است. شرط اول شفافیت گفتمانی است. این تعبیر تا مدتی ناروشن بود، لیکن به تدریج مشخص شد که منظور پایداری ها مرزبندی با حامیان، مسببان و هدایت‌کنندگان وقایع سال 88 و رأی دهندگان به برجام است.

در واقع از نگاه پایداری، یکی از بزنگاه‌های حساس این شفافیت گفتمانی در مجلس نهم، روز رای گیری در مورد برجام بود. بیژن نوباوه بر این باور است که در آن روز شماری از نمایندگان اصولگرا از مخالفت با برجام سرباز زدند و برخی دیگر، برای اینکه رای مخالف به برجام ندهند، حتی خود را به مریضی زده و در بیمارستان بستری کردند، که در این مورد خاص منظور وی حداد عادل بود.

به این ترتیب پس از سال 88 این بار برجام و مخالفت با آن بود که به شاخصی برای پایداری‌ها تبدیل شد و با این حساب از نظر پایداری بسیاری اصولگراهای سنتی و حتی تحولخواه از جمله علی لاریجانی، باهنر، حدادعادل که موافق برجام بودند یا به آن رأی ممتنع دادند در خارج از دایره اصلح قرار دارند .

شروط امکان‌ناپذیر پایداری

ملاک دیگر پایداری برای شفافیت گفتمانی، انتخابات مجلس دهم و بستن فهرست‌ها است، آنها براین باور هستند که برخی از اصولگرایان در دوره گذشته با رفتارهای خودخواهانه و باندبازی ، موجب راه یافتن افراد ناشایسته و حتی فاسد و ناکارآمد به فهرست‌انتخاباتی شده و از سوی دیگر با کوته‌بینی و حسادت نامزدهای محبوب و دارای رای مردمی بالا که از اعضای جبهه پایداری بوده و کارآمدی و تعهد بسیار خوبی نیز داشتند، از فهرست بیرون گذاشته شده یا در پایان آن قرار گرفتند تا از رای‌شان به سود نامزدهای مورد پسند این اشخاص بهره‌برداری شود.

بنابراین این دسته نیز از دید پایداری شفافیت گفتمانی نداشته و باید کنار بروند که با این حساب طیف افراد و گروه‌های مورد تحریم پایداری بسیار گسترده خواهد شد. از اصولگرایان سنتی مانند جامعه روحانیت گرفته تا علی لاریجانی نزدیکان و بسیاری از چهره‌های تحول خواه در شورای وحدت باید کنار بروند تا شرط پایداری برای پذیرش وحدت محقق شود که البته امکان پذیر نخواهد بود و بنابراین باید به احتمال نزدیک به یقین منتظر جدایی پایداری از دیگر گروه‌ها باشیم.

پایداری حداد جبهه پایدرای اصولگرایان انتخابات 98 انتخابات مجلس شورای اسلامی مجلس یازدهم