برگزیده ها
گاهی مجبوریم برای آینده کشور بین بد و بدتر دست به انتخاب بزنیم

مازندمجلس: معصومه ابتکار خطاب به اصلاح طلبانی که می گویند نباید به گزاره انتخاب بین بد و بدتر در انتخابات آینده تن داد، گفت: ائتلاف اصلاحات و اعتدال، خطرات زیادی را از سر کشور دور کرد.

مازندمجلس: جلسات گفت و گوی فراگیر و ملی در حالی این روزها در بین طیفی از اصلاح طلبان و اصولگرایان و چهره های میانه رو در حال پیگیری است که معصومه ابتکار از آن به عنوان بهترین راهکار برای افزایش میزان مشارکت و ترغیب شهروندان برای حضور در پای صندوق های رای یاد می کند.

او همچنین نتیجه چنین گفت و گوهایی را شکل گیری ائتلاف هایی می داند که در گذشته کشور از آن سود برده است، ائتلاف هایی از جنس ائتلاف اصلاح طلبان و اعتدالیون.

ابتکار البته نقدها به شکل گیری چنین ائتلاف هایی را هم منطقی می داند اما معتقد است در نهایت باید برآیند چنین ائتلاف هایی محل ارزیابی باشد.

گفت و گو با معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور و چهره سیاسی اصلاح طلب را در ادامه می خوانید:

خانم ابتکار! با نزدیک شدن به انتخابات اسفندماه به موازات شکل گیری جلساتی بین برخی چهره های اصلاح طلب، اصولگرا و میانه رو مانند آقایان باهنر، عارف، توکلی، محمد صدر و ... با موضوع گفت و گوی فراگیر و ملی، در مجلس شورای اسلامی هم مجمع گفت‌وگوی ملی، جلسات خود را آغاز کرده است، فکر می‌کنید این گفت وگوها تا چه اندازه می تواند آرام کردن فضای سیاسی کشور کمک کننده باشند؟

گفت وگوهای فراگیر و ملی یک الزام است به طوریکه در جوامع رو به رشد همواره گفت وگو بین طیف‌های مختلف سیاسی در جریان است؛ واقع امر آن است که گفت وگو یکی از ابعاد سیاست ورزی است که البته بین همفکران اتفاق نمی افتد بلکه بین کسانی که اختلاف نظر و دیدگاه داشته و انتظارات و جهت گیری مختلفی دارند شکل می‌گیرد.

نیاز به گفتگو برای اعتمادسازی به شدت احساس می شود

تجربه داخلی ما هم نشان داده که هر جا گفت‌وگوی بین طیف‌های مختلف یا طیف‌های همسو شکل گرفته توانستیم به ائتلاف‌هایی برسم که روی روندهای سیاسی کشور تاثیرگذار بوده است. امروز نیز نیاز به این گفت وگوی  به شدت احساس می‌شود زیرا علاوه بر اینکه این شکل از گفت وگوها می تواند اعتماد ساز باشد، مردم متوجه این امر خواهند شد که مصلحتی بالاتر از منافع جناحی برای جریان‌های سیاسی وجود دارد.

گاهی مجبوریم برای آینده کشور بین بد و بدتر دست به انتخاب بزنیم

در واقع شکل گیری این نوع از گفت وگوها، همفکری و ائتلاف، همگی منعکس کننده این نگاه است که اهداف متعالی ملی وجود دارد که طیف های مختلف سیاسی حاضرند از بعضی مواضع خودشان برای تحقق آنها عبور کنند. در اصل اهم و فی الاهم کردن است به طوریکه گاهی اوقات مجبوریم بین خوب و خوب تر یا بد و بدتر دست به انتخاب بزنیم تا بتوانیم از نظر سیاسی خط مشی روشنی برای آینده کشور ترسیم کنیم.

عدم مشارکت در انتخابات یعنی واگذاری نتایج به کسانی که توجهی به آینده ایران ندارند

امروز که مهم ترین مساله برای گروه های سیاسی اعتمادسازی برای اقشار مختلف به منظور حضور گسترده در انتخابات است گفت وگو بین احزاب و شخصیت ها و جریانات سیاسی می تواند هجمه‌ها و تهدیدات را خنثی کرده و با اعتمادسازی زمینه حضور گسترده‌تر و ترغیب مردم به حضور در انتخابات را فراهم کند، ضمن اینکه مردم را متوجه این امر خواهد کرد که عدم مشارکت سیاسی و شرکت نکردن در انتخابات یعنی واگذاری نتایج به کسانی که به هیچ وجه برای آینده ایران و توجه به آرمان هایی مثل آزادی، حقوق اقلیت ها و ... توجهی نداشته باشند.

مازندمجلس - پایگاه خبری مجلس مازندران

شما به انتخاب بین بد و بدتر اشاره کردید، اما بسیاری از همفکران سیاسی شما این گزاره را مردود می دانند و بر این نظرند که به کار گرفتن این شیوه باعث شده کشور به عقب بازگردد.

ببینید کسانی که تعارف فلسفی و نظری دارند، در ارتباط با موضوع عقل بر این باورند که موضوع عقل توانایی انتخاب بین بد و بدتر است.

اصلاح طلبان دنبال سهم نبودند اما در دولت آقای روحانی سهیم هستند

اما منتقدان این ایده نظرشان بر این است که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته اگرچه با همین ایده به آقای روحانی رای دادند اما نه تنها سهمی در دولت نداشتند بلکه ایرادات دولت هم به پای اصلاح طلبان نوشته شد.

اصلاح طلبان که دنبال سهم نبودند بلکه به دنبال آینده ایران بودند؛ اتفاقا اصلاح طلبان هم در دولت آقای روحانی و هم در طرز فکر و خط مشی آقای روحانی سهیم هستند، اصلاح‌طلبان از حامیان اصلی برجام بودند و این قرارداد با وجود همه مشکلات ولی از موضوعاتی بوده که همواره موردتوجه جریان اصلاحات بوده است.

ائتلاف اصلاحات و اعتدال، توانست بسیاری خطرات را از سر کشور دور کد

پاسخ شما به آن گروه از اصلاح طلبانی که می گویند تمام ایرادات دولت به پای ما نوشته شده در حالی که ما نقشی نداشتیم چیست.

این موضوع کاملا درست است یعنی زمانی که ائتلافی شکل می‌گیرد ممکن است پاره ای از موضوعات که با دیدگاه اصلی یک جریان همخوانی ندارد به دلیل ائتلاف به پای آنها نوشته شود ولی باید برآیند را مدنظر قرار داد و از این منظر به موضوع نگریست که اگر این ائتلاف اتفاق نمی افتاد چه مسائلی برای کشور رخ می داد. در جریان اصلاحات برخی شخصیت ها خیلی فراتر از منافع جریانی فکر می کنند و نگاهشان ملی است و به همین دلیل است که اصلاحات در دل مردم جای دارد. جریان اصلاحات در پی ائتلاف با اعتدال توانسته بسیاری خطرات را از سر کشور دور کرده و در سطح داخلی هم بسیاری از روند ها را اصلاح کند.

یادمان باشد چندین هزار دانشجوی ستاره دار داشتیم که قرار بود کلا از زندگی ساقط شوند

شما امروز مشاهده می کنید شرایط دانشگاه ها، اوضاع فرهنگی و شرایط اجتماعی کشور نسبت به اواخر دوره دولت نهم و دهم بسیار تغییر کرده است، البته مشکلات زیادی در حوزه آزادی ها و مسائل سیاسی وجود دارد اما یادمان باشد با روندی که در گذشته وجود داشت قرار بود به طور کلی احزاب از بین برود، یادمان باشد قرار بود فعالیت های هنری اعم از سینما و تئاتر به طور کامل از بین برود، یادمان باشد ۳ الی ۴ هزار تا دانشجوی ستاره دار داشتیم که قرار بود کلا از زندگی ساقط شوند، یادمان باشد چه شرایط سختی بر کشور حاکم بود و چه دشواری ها و مسائل یک سویه ای در کشور وجود داشت. بهتر است این موارد را فراموش نکنیم.

بهتر است گاهی اوقات به خود یادآوری کنیم که چه شرایطی را داشتیم و امروز در چه اوضاعی هستیم؛ بسیار امیدواریم که آینده بهتری را با تصمیات خوب و اتخاد شیوه های درست در آینده داشته باشیم.

معصومه ابتکار رقابت انتخاباتی اصلاح طلبان انتخابات انتخابات 98 انتخابات مجلس شورای اسلامی