برگزیده ها
 از عدم شفافیت برخی همکاران خسارات فراوانی خورده‌ایم

مازندمجلس: محمدرضا نجفی گفت: از عدم شفافیت و صداقت برخی همکاران آسیب‌ها و خسارات فراوانی خورده‌ایم و ترجیح می‌دهم که شفافیت آراء با ملزومات منطقی و قانونی آن عملی شود.

مازندمجلس: محمدرضا نجفی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع شفافیت آراء نمایندگان مجلس، اظهار داشت: شفافیت را برای خود و کشور مطلوب، مثبت و فضای موجود را مستعد و آکنده از رفتارهای غیرصادقانه و غیر متعهدانه می‌دانم.

وی با بیان اینکه در شرایط پُر ابهام، گوهر صداقت، وفاداری، تعهد و اعتماد به فراوانی مخدوش شده و برخی اشخاص به فراخورِ اقتضاء، نقش‌ها و رنگ‌های مختلفی را به خود خواهند گرفت، اضافه کرد: شفافیت لوازم و اقتضائاتی دارد؛ سعه صدر، مدارا، تحمل مخالف، منتقد، پذیرش حقوق دیگران، مراعات قواعد کار جمعی و نتایج محتمل آن ‌پیش نیاز واقع بینانه تحقق این شفافیت است.

نجفی گفت: اگر شفافیت منتهی به برخورد، طرد و محدویت شود جز عده‌ای قلیلی، بسیاری از افراد که در مناسب و مسئولیت‌های مختلف از جمله نمایندگی قرار دارند مکنونات قلبی و آراء و نظرات واقعی خود را کتمان و پنهان‌ می‌کنند و سکه نفاق و دورویی مستمراً پر رونق‌تر می‌شود. 

این نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آراء و نظرات بنده از دهه ها قبل از ورود به محلس تاکنون برای همه اشخاص و جریانات کاملاً شفاف، روشن و بدون ابهام است، اظهار داشت: برای هیچکس مبهم نیست که شخصاً در گذشته به موضوعات اصلی مجلس چه رأی و نظری داشته‌ و رفتار و آراء بنده در آینده نیز برای همگان قابل پیش‌بینی و رصد است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: شخصاً گمان می‌کنم اگر شفافیت هزینه‌ای داشته باشد آن هزینه را پرداخت کرده‌ و هزینه مازاد دیگری بر آن بار نمی‌شود، هر چند بایستی مشاهدات و تجارب  شخصی خود را نیز بیان کنم که هیچگاه از صداقت و شفافیت، احساس ضرر نداشته‌ام که به عکس بدعاقبتی و نافرجامی‌ها را در ناراستی‌‌، بدعهدی و خودخواهی‌ها دیده‌ام.

وی افزود: واقعیت آن است که امروزه از عده‌ای نمی‌توان انتظار شفافیت داشت، چرا که نان خود را در تلون (رنگ به رنگ شدن) یافته و اهل پرداخت هزینه و قناعت نیستند به همین دلیل از عدم شفافیت و صداقت برخی همکاران آسیب‌ها و خسارات فراوانی دیده‌ایم و ترجیح می‌دهم که شفافیت آراء با ملزومات منطقی و قانونی آن عملی شود. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ‌بیان کرد: بنا به صراحت قانون اساسی، نباید نمایندگان بابت آراء و نظرات خود مؤاخذه یا دچار محدودیت، مشکل شخصی و یا اجتماعی شوند.

نجفی با بیان اینکه آراء نماینده قابل نقد و گفت‌وگو است ولی مؤاخذه و برخورد نه، اضافه کرد: اگر به دلیل رأی و نظر، حقوق سیاسی و اجتماعی نماینده سلب شود درست نیست. اگر بخواهیم یک حسنه و ارزشی را در جامعه برجسته کنیم باید هزینه‌های آن را بدهیم، واقع بینانه نیست که بخواهیم این هزینه‌ها را فقط نماینده بپردازد بلکه جامعه و حاکمیت هم باید مسؤولیت و سهم خود را پذیرا باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: اگر ما می‌گوئیم شفافیت خوب است باید به لوازم شفافیت هم پایبند باشیم و اگر نظر نماینده‌ای خلاف رأی ما بود چنان هزینه‌ای به او تحمیل نکنیم که از کرده خود پشیمان شود و آینه عبرت دیگران گردد تا دیگر  شفاف عمل نکند. باید اجازه بدهند نماینده در چارچوب قانون اساسی، آراء خود را شفاف و صریح اعمال و اظهار کند و این شفافیت موجب توبیخ و محدودیت وی نشود.

وی در پایان گفت: شفافیت به نفع همه است مشروط به اینکه به لوازم آن پایبند باشیم و اگر پایبند نباشیم بسیاری ظرفیت و‌ توان‌پایبندی به آن را ندارند.

مجلس شورای اسلامی شفافیت شفافیت آراء شفافیت آرای نمایندگان مجلس