برگزیده ها
شفافیت آرا ضروریست، به شرط مصونیت نمایندگان

مازندمجلس: محمدرضا نجفی عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، گفت: شفافیت ملزوماتی دارد، ازجمله این که به اصول قانون اساسی درباره مصونیت نمایندگان در اظهارنظر و اعمال رأی، احترام گذاشته شود و نمایندگان به‎خاطر اظهارنظر و اعمال رأی، مورد برخورد و تضییع حق قرار نگیرند.

مازندمجلس: محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس درباره طرح شفافیت آرای نمایندگان، می‎گوید: من با شفافیت آرای نمایندگان موافقم. اما این طرح ملزوماتی دارد و آن این است که به اصول قانون اساسی درباره مصونیت نمایندگان در اظهارنظر و اعمال رأی، احترام گذاشته شود. همچنین نمایندگان به‎خاطر اظهارنظر و یا اعمال رأی، مورد برخورد و تضییع حق قرار نگیرند.

نجفی همچنین اضافه می‎کند: من تصور می‎کنم بسیاری از نمایندگان، حاضر به پرداخت هزینه‎های شفافیت هستند آن هم بیش از آنچه قانون تصریح کرده ‎است؛ اما به خاطر نگرانی از تبعات آرا، به شفافیت رأی نمی‎دهند.

این عضو فراکسیون امید همچنین معتقد است: دسته دیگری از نمایندگان نیز حیات سیاسی و منافع خود را در ابهامات و پیچیدگی‎ها می‎دانند. یعنی کسانی هستند که از فضای این موضوعاتی که در مجلس و کشور ایجاد می‎شود، به نفع خود سوء استفاده می‎کنند؛ آن‎هم بدون اینکه هزینه‎ای پرداخت کنند.

او ادامه می‎دهد: عده دیگری از نمایندگان که با شفافیت مخالف هستند، انسان‎های حر و آزاده‎ای هستند و دغدغه هزینه دادن برای شفافیت، اعتلای کشور و فهم مردم دارند. اما مسأله اینجاست که فکر می‎کنند با این کار، مصلحت‌اندیشی و محافظه‎کاری بیشتر می‎شود و فکر می‌کنند با شفاف شدن آرا، رأی مثبت و منفی نمایندگان به طرح‌ها و لوایح، تحت تأثیر ترس از پرداخت هزینه‌های بعدی قرار بگیرد. 

این نماینده مردم تهران تأکید می‎کند: واقع‎بینانه این است که باید به حقوق قانونی نمایندگان احترام گذاشت و نظرات و آرا، موجب محدودیت آنها نشود. در این صورت بهانه و اشکالی برای مخالفت با شفافیت آرای نمایندگان باقی نمی‎ماند.

نجفی همچنین تصریح می‎کند: بحث شفافیت برای مجلس ضروری است. در وضع موجود خیلی از مسائل، قابل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی نیست زیرا بسیاری در جمع مواضعی می‌گیرند اما در رأی دادن خلاف آن عمل می‎کند و همین باعث می‎شود اکثر برنامه‎ها عملی نشود.

فراکسیون امید شفافیت شفافیت آرای نمایندگان