برگزیده ها
عده‌ای فقط به شفافیت رای نمایندگان چسبیده‌اند

مازندمجلس: عضو فراکسیون امید مجلس گفت: شفافیت‌طلبان، شفافیت در همه اضلاع را رها می‌کنند و به شفافیت و رأی نمایندگان می‌چسبند.

مازندمجلس: محمدعلی وکیلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مورد موضوع شفافیت آرای نمایندگان اظهار داشت: شفافیت یک مقوله بوده و شفافیت رأی، جزئی از کلِ ضروری است.

وی افزود: بنده شخصاً معتقد هستم شفافیت عنصر مفصلی گفتمان شفافیت است؛ بنابراین نمی‌شود کسی اصلاح‌طلب باشد اما مخالف شفافیت باشد.

عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: دومین عنصر مفصلی اصلاح‌طلبی پاسخگویی است که رویه دیگر پاسخگویی، شفافیت است یعنی شفافیت رویه سکه پاسخگویی است.

وکیلی بر همین اساس اضافه کرد: اگر کسی به پاسخگویی معتقد باشد به شفافیت هم می‌تواند معتقد باشد؛ اگر یک گفتمان به پاسخگویی معتقد نیست حتماً به شفافیت هم نمی‌تواند معتقد باشد، با این اوصاف شفافیت در ابعاد مختلف بخشی از گفتمان اصلاح‌طلبی است که قسمت جزئی این شفافیت، شفافیت رأی نمایندگان و مواضع است.

وی ادامه داد: در یک جامعه که اولاً امنیت یکسان برقرار و همچنین مسؤولیت یکسان وجود داشته باشد، حتماً نباید نفاق در این جامعه شکل بگیرد و اگر فرهنگ شفافیت حاکم شود حتماً نفاق در جامعه رخت برمی‌بندد.

عضو فراکسیون امید مجلس همچنین یادآور شد: بنابراین هر کجا ردی از نفاق می‌بینیم نشان از این است که ما نمی‌خواهیم هزینه شفافیت را بپردازیم؛ اینها همه جزو محاسن شفافیت است اما صحبت ما با دوستان این است که می‌گوییم شما شفافیت در همه اضلاع را رها می‌کنید و به شفافیت و رأی نمایندگان می‌چسبید که این مشکوک می‌شود که شما به دنبال چه هستید که فقط روی شفافیت رأی نماینده تأکید می‌کنید؟ در حالی که شفافیت رأی نماینده خود یک معلول است.

وی در بخش دیگری از سخنانش اضافه کرد: در درجه اول شفافیت در حوزه پاسخگویی باید اتفاق افتاده و در حوزه تصمیمات مختلف رخ داده و به لوازم شفافیت معتقد شویم، آن گاه به صورت اتوماتیک شفافیت رأی اتفاق می‌افتد که از جمله آن لوازم شفافیت این است که ما به مصونیت پس از بیان اعتقاد داشته باشیم.

هر کجا ردی از نفاق می‌بینیم نشان از این است که نمی‌خواهیم هزینه شفافیت را بپردازیم

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: برخی به آزادی بیان اعتقاد دارند اما به مصونیت پس از بیان اعتقاد ندارند و یا به اعتباری برخی به آزادی بیان اعتقاد دارند اما به آزادی پس از بیان اعتقاد ندارند آنچه روشن است اینکه شما به آزادی پس از بیان اعتقاد داشته باشید نه به آزادی پیش از بیان.

وکیلی خاطرنشان کرد: اعتقاد به آزادی پیش از بیان بدون اعتقاد به آزادی پس از بیان یعنی مچ‌گیری؛ بنابراین اگر به لوازم شفافیت رأی پایبند نباشیم فقط یک گام برای مچ‌گیری است بنابراین ما به شفافیت به عنوان یک پکیج اعتقاد داریم.

وی افزود: ما می‌گوییم شفافیت باید در همه چیز اتفاق بیفتد در حوزه اطلاعات و داده‌ها نیز باید شفافیت صورت گیرد و راه آن دسترسی آزاد، یکسان و ‌آسان مردم بر همه اطلاعات است، این یعنی شفافیت. شفافیت باید بر همه چیز و چرخش‌های مالی صورت گیرد.

عضو فراکسیون امید مجلس در همین رابطه خاطرنشان کرد: شفافیت اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه ما به لوازم آن به خصوص در سیستم‌ها پایبند باشیم. اگر قرار باشد ما در سیستم‌ها به شفافیت پایبند باشیم باید مقدمات تشکیل دولت الکترونیک را فراهم کنیم. بنابراین کاهلی در تشکیل دولت الکترونیک نوعی مخالفت با شفافیت و عدم تمکین به لوازم شفافیت است.

وکیلی خاطرنشان کرد: شفافیت فقط ورد زبان که نیست، شفافیت نقطه مقابل فساد و لازمه ضدفساد کردن سیستم است اما چگونه می‌توانیم سیستم را شفاف کنیم؟ سیستم را فقط با منبر، سخنرانی روی منبرهای که نمی‌شود شفافیت کرد، بلکه مکانیزمی دارد و آن این است که دولت الکترونیک اتفاق بیفتد و همه نظامات مالی کشور شبکه شود و صندوق‌های مکانیزه در همه مراودات مالی و دستگاه‌های خرد و درشت نصب شود. 

وی ادامه داد: لازمه شفافیت این است که نظام مالیاتی کشور به شبکه وصل شود به گونه‌ای که تمام تراکنش‌های مالی معلوم و قابل رؤیت باشد و تمام چرخش‌های پول معلوم باشد که منشأ پول کجاست و چرخش پول به کدام سو است، اگر چنین مقدماتی اتفاق بیفتد حتماً نظام مالی کشور شفاف خواهد شد و راه فرار مالیاتی بسته می‌شود و در این صورت راه‌های سوءاستفاده بسته شده و با شفافیت در داده‌ها و ایجاد دسترسی آسان و یکسان مردم حتماً از شکل‌گیری امضای طلایی به عنوان یک منشأ مهم فساد در کشور جلوگیری خواهد شد.

عضو فراکسیون امید مجلس افزود: در حال حاضر بزرگترین فساد، فساد حاصل از امضاهای طلایی است.چرا امضاهای طلایی شکل می‌گیرد؟ برای اینکه نظام بانکی درست شود و دسترسی مردم به صورت یکسان و آسان به منابع و اطلاعاتی که می‌تواند رانت‌افزا باشد فراهم نمی‌شود، بنابراین آنهایی که شعار شفافیت می‌دهند به لوازم شفافیت باید پایبند باشند.

وکیلی مهمترین لازمه شفافیت را ایجاد دسترسی آسان مردم به اطلاعات خواند و گفت: ایجاد دسترسی آسان مردم به اطلاعات البته کار سختی است. اینها امهات شفافیت است و چنین وضعیتی البته رأی نماینده هم باید شفاف باشد. این جزئی از یک کل است.

وی همچنین تصریح کرد: وقتی کسی با کل مقابله کند و فقط به یک جزء بچسبد به نظر دچار مشکل است. ما می‌گوییم شفافیت رأی نماینده آری اما کافی نیست این باید در کنار دهها باید دیگر در حوزه شفافیت اتفاق بیفتد تا نتیجه بدهد. اگر آن بایدها رعایت نشود شفافیت رأی نماینده چه فایده‌ای می‌تواند داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس بر همین اساس اضافه کرد: شفافیت رأی نماینده با یک اصلاح آیین‌نامه قابل انجام است، یک اصلاح جزئی در آیین‌نامه به طوری که سیستم رأی نماینده در هر طرح و لایحه‌ای را به نمایش بگذارد. 

وکیلی یادآور شد: حرف بنده این است که به این اندازه دامن زدن و رها کردن شفافیت در حوزه‌های مهم و تأثیرگذار و عدم پایبند به لوازم شفافیت و تأکید و اصرار بر شفافیت در رأی نمایندگان مشکوک است وگرنه ما پیشگام شفافیت رأی نمایندگان هستیم به همین دلیل هم هست که هر گاه طرح شفافیت رأی نمایندگان چه در ورژنی که نمایندگان اصلاح‌طلب آورده‌اند و چه در نسخه‌ای که دوستان آورده‌اند بنده در تمام آنها نه فقط رأی دادم بلکه 4 انگشت را به عنوان موافق بالا بردم اما این را کافی نمی‌دانم. 

وی یادآور شد: اگر شفافیت در حوزه‌های اثرگذار اتفاق نیفتد و ما به شفافیت در رأی نمایندگان بچسبیم چه تأثیری می‌تواند داشته باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سؤال که اگر کمپین شفافیت رأی نمایندگان به روزرسانی شود آیا شما حاضر به ملحق شدن به این لیست خواهید شد یا خیر، گفت: اگر بنا باشد صورت مسأله را پاک کنیم آن هم برای فرار دوستان از تمکین به مقدمات شفافیت در تمام حوزه‌ها و فقط بنا باشد انحراف ایجاد کنند، خیر به هیچ وجه؛ اما اگر بنا باشد ما به لوازم شفافیت در همه حوزه‌ها معتقد شویم و یکی از آن حوزه‌ها شفافیت رأی نمایندگان باشد حتماً بنده نفر اول در این کمپین خواهم بود. 

فراکسیون امید محمدعلی وکیلی مجلس شفافیت طرح شفافیت آرای نمایندگان