برگزیده ها
طرح شفاف‌سازی آرای اعضای نهادهای قانون‌گذاری در مجلس به جریان افتاد

مازندمجلس: طرح درخواست شفاف‌سازی آرا اعضای موثر در فرایند قانونگذاری به‌وسیله تعدادی از نمایندگان از گروه‌ها و جناح‌های مختلف در مجلس به جریان افتاد.

مازندمجلس:تعدادی از نمایندگان مجلس با تدوین طرح درخواست شفاف‌سازی آرا اعضای موثر در فرایند قانونگذاری، خواستار علنی شدن آراء نسبت به مصوبات این نهادها شدند.

گفتنی است نهادهایی مانند مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شوراهای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی، شوراهای شهر و روستا و خبرگان رهبری از جمله موارد مورد تاکید در این طرح است.

در متن این طرح آمده است: «تمامی شوراها، مجامع و نهادهای موثر در فرایند قانونگذاری و همچنین نهادهای تصمیم گیرنده که دارای صلاحیت سیاستگذاری یا وضع قانون و مقررات هستند از جمله مجلس شورای اسلامی، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شوراهای عالی انقلاب فرهنگی و فضای مجازی، شوراهای شهر و روستا و خبرگان رهبری موظف به علنی سازی رای اعضا و انتشار آن مذاکرات در درگاه اینترنتی خود می‌باشند.»

همچنین در تبصره این طرح آمده است: «در مورد مصوبات شورای عالی امنیت ملی، این اقدام پس از رفع مراحل طبقه‌بندی قابل انجام است.»

نمایندگان از طیف‌های مختلف در حال امضای این طرح هستند. این طرح در حالی در روز اول کاری مجلس بعد از دو هفته تعطیلی جلسه علنی و حضور نمایندگان در حوزه انتخابیه به جریان افتاده است که در روزهای اخیر انتقادات بسیاری در خصوص عدم شفاف‌سازی آرای نمایندگان در جریان بوده است.

گفتنی است که این طرح به امضای حدود 200 نماینده رسیده است و امضاکنندگان از همه فراکسیون‌های سیاسی مجلس شورای اسلامی بوده‌اند.

مجمع تشخیص مصلحت نظام مجلس شورای اسلامی مجلس خبرگان رهبری شورای عالی انقلاب فرهنگی شفافیت آرا نمایندگان شورای شهر و روستا شفافیت آرا اعضای موثر در فرایند قانونگذاری