برگزیده ها
دامادی خواهد پرید یا شکار خواهد شد؟

اختصاصی مازندمجلس: دامادی جوان که بر اساس اقوال مختلف برخلاف وصیت پدر، ۵ سال پس از درگذشت او وارد عرصه سیاست شد رقابت انتخاباتی را با شورای شهر ساری آغاز نمود.

اختصاصی مازندمجلس: دامادی جوان که بر اساس اقوال مختلف برخلاف وصیت پدر، ۵ سال پس از درگذشت او وارد عرصه سیاست شد رقابت انتخاباتی را با شورای شهر ساری آغاز نمود، نفر دوم، سومین دوره انتخابات شورای شهر ساری با هوس نمایندگی مجلس از شورای سوم شهر ساری خارج شد، او شاید فکرش را هم نمی‌کرد که با دستان خود عامل بناگذاری جریانی در ساری شود که سال‌ها بعد هم کرسی‌های شوراهای چهارم و پنجم را از آن خود کنند و هم سبب ریزش آرای او در انتخابات مجلس دهم به نسبت دوره قبل آن گردد، چراکه با انصراف دامادی از شورای شهر ساری، محمد آقامیری جایگزین او شد، کسی که بی‌تردید کاسپارف مدیریت شهری طی سال‌های اخیر بود.


آقامیری توانست با عزل پدرخوانده دامادی (سید علی حجازی) راه را برای ۸۱ ماه یکه‌تازی عبوری هموار سازد. عجیب‌تر آنکه حجازی که دیگر دامادی را به فرزندی قبول ندارد قصد کاندیداتوری در انتخابات مجلس یازدهم را دارد اگرچه حادثه تصادف فعلاً شرایط را بر او سخت کرده تا بخت با فرزند معنوی دیروز و رقیب سیاسی امروز یار باشد.


محمد دامادی که در سال ۹۰ با آرای قابل‌توجهی وارد مجلس شد، آرایی که از حیث تعداد، بالا ولی از حیث سنی پایین بود، چراکه قاطبه رأی‌دهندگان به دامادی را جوانان تشکیل می‌دادند دو سال نخست نمایندگی دامادی با سال‌های پایانی دولت احمدی‌نژاد هم‌زمان بود. دامادی که با حمایت اصولگرایان به مجلس نهم راه یافت و در سال‌های عضویت در شورا به‌عنوان جریان حامی احمدی‌نژاد دسته‌بندی می‌شد اما رفته‌رفته در مجلس شورای اسلامی منتقد احمدی‌نژاد شد.


انتخابات اسفند ۹۴ اما شرایط به‌گونه‌ای دیگر بود، جوانانی که در سال ۹۰ به دامادی رأی داده بودند اینک تحصیل و خدمت سربازی آنان تمام‌شده بود و اشتغال را مطالبه می‌کردند چیزی که دامادی در سال‌های ۹۰ تا ۹۴ در تحقق آن برای انتظاراتی که در جوانان ایجاد کرده بود ناتوان بود.


اسفند ۹۴ در حالی محمد دامادی نامزد انتخابات می‌شود که دیگر نه حمایت اصولگرایان را دارد و نه محبوبیت سال‌های ۹۰ را، او اما هواشناس خوبی است با غالب شدن جریان اعتدال، دامادی نیز اعتدال‌گرا می‌شود، با رد صلاحیت چهره‌های اصلاح‌طلب مرکز استان جا برای فرزند ناخوانده در لیست امید باز می‌شود.


از طرفی جریان حاکم بر شهرداری اینک به‌قدری تنومند شده است که عملاً مهم‌ترین رقیب او محسوب می‌شود، درنهایت اما دامادی با تائید صلاحیتی که با تأخیر گرفت و حمایتی از لیست امید شد به مجلس راه یافت.
نارضایتی کلی مردم از عملکرد دولت همسو با وی، کارنامه نه‌چندان موفق پس از ۸ سال نمایندگی و تکثر کاندیدا جوان در مرکز استان و عبور اصلاح‌طلبان از دامادی سبب شد او بیش از گذشته برای انتخابات پیش رو با چالش روبه‌رو باشد از این حیث دامادی چیزی برای از دست دادن ندارد.


شاید مهم‌ترین اشتباه کردان در روز استیضاحش در مجلس این بود که زیرکی محمد شریعتمداری را نداشت تا پیش از استیضاح، استعفا دهد و بر صحت مدرک تحصیلی خود اصرار ورزید.
اشتباهی که شاید دامادی در انتخابات پیش رو تکرار نماید و اصرار بر کاندیداتوری در انتخابات آینده سرنوشت او را با سرنوشت برخی سیاسیون انتخابی و انتصابی یکسان سازد در همین مازندران تجربه‌های بسیاری داریم که نماینده متصدی درحالی‌که از نگهبان تا مدیر ادارات با او همسو بوده‌اند با ریزش رأی فاحش از ورود مجدد به مجلس بازماندند، نمایندگانی که موکلان آن‌ها شعار می‌دادند: «هر کی بشه فلانی نشه»


دامادی که نه سایه حجازی را بر سر دارد و نه آن‌قدر بزرگ‌شده که خود سایه‌ای داشته باشد استرس زیادی را تحمل می‌کند اما جنس استرس‌های دامادی متفاوت است چراکه او کرسی نمایندگی مجلس را برای حیات سیاسی خود نمی‌بیند چون چندان اعتقادی به هویت سیاسی ندارد بلکه نمی‌خواهد این ابزار خود را از دست بدهد.
اما بی‌شک دامادی رقبایش را مات خواهد کرد اگر این دوره را روی نیمکت نظاره‌گر باشد و البته مات خواهد شد اگر عشق قدرت چشمش را کور کرده باشد تا نزدیک‌ترین رویدادهای اطرافش را نبیند.


از سویی روزگاری که برخی برای کسب ۹۰ هزار رأی برای دامادی سینه‌چاک شدند اینک برای شکست او سینه‌چاک می‌زنند.
از سویی دیگر نامزدهای انتخابات شورای پنجم که نه از حمایت دامادی در انتخابات اثری دیدند نه از شهامت فرماندار وقت نشانی یافتند از کمپین این کاندیدا جدا شدند و به کاندیدا رقیب پیوستند.
او البته امیدوار به دیده شدن بیشتر در قاب دوربین‌ها با استاندار مازندران است تا از نمد حاج مجید کلاهی برای خود بدوزد غافل از اینکه کلاه حاج مجید هم دیگر پشمی ندارد.


دامادی اما سیاست یک بام و دوهوا را نیز در پیش گرفت در ساری از نظارت بر شهرداری سخن می‌گفت در پایتخت با تحقیق و تفحص از شهرداری تهران مخالفت می‌کرد.
تغییر مواضع سیاسی دامادی از تغییرات جوی و آب و هوایی ساری نیز بیشتر بوده است به‌نحوی‌که نامزد موردحمایت اصول گریان در انتخابات مجلس نهم عضو لیست امید در انتخابات مجلس دهم می‌شود او از احمدی‌نژاد تا قالیباف و روحانی درحرکت است.


مرور روند نزولی آرا از 90 تا 98، حجم انتقادات دوستان و ریزش گسترده نیروهای ستادی، عدم نارضایتی نخبگان سیاسی از برند دامادی در حوزه سیاست که هویت مشخصی ندارد و امید ازدست‌رفته مردم به دولتمردان آن در استان که گویی همچون داس بی دسته را مانند و حجم شایعاتی که پیرامون او وجود دارد که خود به آن‌ها بیش از همه واقف است شاید دامادی را به عدم کاندیداتوری در انتخابات راضی کرده و از تیررس شکار منتقدین خود بپرد.

محمد دامادی نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس مجلس شورای اسلامی انتخابات انتخابات 98 ساری ساری تاکام مازندران