برگزیده ها
قانون انتخابات ما ناقص و حداقلی است

مازندمجلس: سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اصلاح قانون انتخابات گفت: بارها گفته‌ام قانون انتخابات ما ناقص و حداقلی است و در خصوص برخی اقدامات سکوت کرده است. هرچند تلاش کردیم اما باز هم از نمایندگان می‌خواهیم برای تصویب این قانون تلاش کنند.

مازندمجلس: عباسعلی کدخدایی در نشست خود با اصحاب رسانه ضمن تسلیت ماه‌های محرم و صفر و گرامیداشت یاد شهدای دفاع مقدس گفت: هیات نظارت بر انتخابات تشکیل شده و مرتب در روز یکشنبه جلسه داریم و در حال بررسی اعضای نظارت شهرستانی هستیم.

در خصوص نقش پول در انتخابات همه مسئولان و مردم نگران هستند

وی در خصوص خط قرمز شورای نگهبان و پول‌های کثیف در انتخابات و تاکید آن از سوی آیت الله جنتی گفت: ملاک و میزان برای ما قانون انتخابات است و در این قانون هم دو محور اصلی مفاسد اقتصادی و اخلاقی ملاک ما خواهد بود. در خصوص نقش پول در انتخابات همه مسئولان و مردم نگران هستند و نیاز به قانون قوی داریم. شورای نگهبان هرجا تشخیص دهد پول نقش موثری داشته با اختیارات قانونی برخورد خواهد کرد.

قانون انتخابات ما ناقص و حداقلی است

کدخدایی در خصوص مخالفت با شفافیت آرای نمایندگان گفت: شفافیت خوب است اما منوط به نظر نمایندگان مجلس شورای اسلامی است.

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اصلاح قانون انتخابات گفت: بارها گفته‌ام قانون انتخابات ما ناقص و حداقلی است و در خصوص برخی اقدامات سکوت کرده است. هرچند تلاش کردیم اما باز هم از نمایندگان می‌خواهیم برای تصویب این قانون تلاش کنند.

نگاه آیت الله جنتی به بخش و گروه خاصی نیست

وی در رابطه با سخنان آیت الله جنتی مبنی بر انتقاد از مجلس دهم و دولت و امکان شائبه در اصل بی‌طرفی گفت: ایشان در جایگاه ریاست مجاس خبرگان صحبت کردند. البته هیچکس با جوانگرایی مخالف نیست و رهبری هم تاکید کردند. نگاه آیت الله جنتی به بخش و گروه خاص نیست و نگاهشان نسبت به تمامی مدیران است. نگاه ایشان رو به آینده است.

در خصوص شفافیت آرای شورای نگهبان در مباحث انتخاباتی منع قانونی داریم

کدخدایی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه اخیرا طرح شفافیت در مجلس مطرح شده بحث‌های زیادی هم درباره آن بین دو جناح کشور مطرح است. در مقابل برخی نمایندگان معتقدند که طرح شفافیت باید شامل برخی نهادها از جمله شورای نگهبان و مجمع تشخیص هم باشد یعنی مشخص شود هر یک از اعضا نسبت به موارد مطرح شده چه رایی دارند، گفت: ما با این نظر موافق هستیم و در این زمینه پیشگام هستیم و بارها مشروح مباحث شورای نگهبان را روی سایت شورا منتشر کردیم و سایر جلسات را هم به مرور روی سایت قرار می‌گیرند اما در خصوص مباحث انتخاباتی منع قانونی داریم که بررسی صلاحیت‌ها باید غیرعلنی باشد اما اگر در آن مورد هم قانون تکلیف کند ما تابع خواهیم بود.

در خصوص مصوبه‌ای که هنوز برای ما ارسال نشده نظر اعلام نمی‌کنیم

وی دو خصوص دستگیری دو نماینده مجلس و مصونیت نمایندگان گفت: آنچه در اصل ٨٦ است نمایندگان تنها در خصوص تصمیمات نمایندگی مصون هستند اما اگر جرایمی را مرتکب شوند مشمول این قانون نخواهند بود.

کدخدایی در خصوص نظر شورای نگهبان در مورد تشکیل وزارت بازرگانی گفت: در خصوص مصوبه‌ای که هنوز برای ما ارسال نشده نظر اعلام نمی‌کنیم.

وی در رابطه با اقدامات شورای نگهبان برای جلوگیری از ورود پول‌های کثیف به انتخابات گفت: وظیفه شورای نگهبان بررسی صلاحیت است و اگر گزارشی از نهادهای ذیربط مانند نیروی انتظامی در این خصوص به دست ما برسد در بررسی صلاحیت‌ها تاثیرگذار خواهد بود.

مبنای کار ما تنها قانون است

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص اینکه در بودجه ٩٩ تنها بودجه سیاستگذاران اعلام می‌شود، گفت: ما باید منتظر بمانیم تا ببینیم طرح دولت چیست؛ چراکه من اطلاعی ندارم، جزئیات چیست.

وی در خصوص انتشار جزئیات رای نمایندگان شورای نگهبان با تفکیک شرع و قانون گفت: هرجا قانون تکلیف کند بله ما تابع قانون هستیم.

کدخدایی همچنین در رابطه با تلاش برخی نمایندگان مجلس ششم برای ورود به انتخابات مجلس گفت: مبنای بررسی صلاحیت از سوی ما قانون است و برای ما مهم نیست کاندیداها پیش از این عضو کدام یک از مجالس بودند. بارها گفته‌ام مبنای کار ما تنها قانون است.

من هم باید اموالم را ثبت کنم

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با ثبت اموال اعضای شورای نگهبان در سامانه اموال مسئولان گفت: همه اعضای شورای نگهبان باید اموالشان را در این سامانه ثبت کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا شما اموالتان را ثبت کرده‌اید، گفت: من هم باید اموالم را ثبت کنم.

کدخدایی در پاسخ به سوالی در خصوص منع قانونی برای تفکیک وزارت خانه‌ها و اضافه شدن تعداد وزرا گفت: نفس اضافه شدن به اعضای دولت مشکلی ندارد اما شاید مباحثی در رابطه با بار مالی مطرح شود که هنوز نمی‌توانم در مورد آن اظهار نظر کنم.

وی همچنین در خصوص واسطه گری با شورای نگهبان برای تائید صلاحیت‌ها گفت: هروقت دیدید کسی در این مسیر حرکت کرده اطلاع دهید که برخورد کنیم.

صلاحیت هیچ‌ نماینده‌ای به خاطر رایی که در مجلس داده رد نشده است

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص تشکیل کمیته انتخابات از سوی قوه قضائیه گفت: ما همواره در بحث انتخابات با قوه قضائیه همکاری می‌کنیم اما هنوز در رابطه با تشکیل کمیته انتخابات و برای انتخابات این دوره جلسه‌ای نداشتیم.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با تاثیر شفافیت آرا بر بررسی صلاحیت‌ها گفت: هیچ‌گاه صلاحیت نماینده‌ای به خاطر رایی که در مجلس داده رد نشده است و بارها این به این موضوع اشاره کرده‌ایم.

کدخدایی شورای نگهبان اصلاح قانون انتخابات نقش پول در انتخابات قانون انتخابات حداقلی صلاحیت نمایندگان مجلس شفافیت آرای نمایندگان شفافیت مالی انتخابات انتخابات 98 انتخابات مجلس شورای اسلامی