برگزیده ها
نهادهای امنیتی و نظارتی مراقب ورود پول‌ کثیف به انتخابات باشند

مازندمجلس: عضو مجلس خبرگان یک جنبه منشاء پول‌های کثیف انتخاباتی را داخلی دانست و گفت: خدای ناکرده ممکن است یک منشاءدیگر آن، بیگانگان و کشورهای خارجی باشند که دستگاه‌های امنیتی و نظارتی باید مراقب باشند.

مازندمجلس: آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به هشدار آیت‌الله جنتی، رئیس مجلس خبرگان مبنی بر ورود پول‌های کثیف به انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: نطام ما اسلامی است و انتخابات ما هم باید بر همین مبانی استوار باشد و استفاده از روش‌های غربی و شرقی، یا حضور باندهای قدرت، فساد و فحشا در انتخابات نظام اسلامی معنا ندارد و خیانت به آرمان‌هاست.

وی با بیان اینکه ما به اسلام فقاهت و اخلاق و عدالت تعهد داریم و در این چارچوب باید عمل کنیم، خاطرنشان کرد: اصل ۶۷ فانون اساسی که بحث سوگند نمایندگی در آن مطرح شده، بیش از ۱۳ سرفصل را درباره شرایط نمایندگی ذکر کرده است.

دری نجف‌آبادی با تأکید بر اهمیت سوگندی که نمایندگان مجلس یاد می‌کنند، گفت: نمایندگان مجلس به خداوندی سوگند یاد می‌کنند که «اکبرالشاهدین» است. بنابراین، قسمی که یاد می‌شود بسیار با عظمت است و معادل «بیّنه» است.

عضو مجلس خبرگان خاطرنشان کرد: در طول چهار دوره‌ای که نماینده مجلس بودم، هرگاه سوگند یاد می‌کردم، مو، بر بدنم راست می‌شد.

دری نجف‌آبادی با بیان اینکه کسی که در قسم خود خیانت کند معلوم می‌شود که شایستگی دفاع از حقوق ملّت و توان دفاع از استقلال کشور را ندارد، ادامه داد: همچنین کسانی که به صورت قومی یا سیاسی بخواهند در مقابل این قسم بایستند، به اسلام، کشور و خون شهدا خیانت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه حقوق نمایندگی در دور اوّل مجلس، هفت هزار و پانصد تومان بود که با اجاره منزل و سایر هزینه‌‌های نمایندگی مجموعاً ۱۶ هزار تومان می‌شد، گفت: در شرایط فعلی، اگر حقوق ماهیانه یک نماینده، ۲۰ میلیون تومان باشد، در یک دوره ۴ ساله، حداکثر، یک میلیاردتومان می‌شود. حال اگر کسی، دو میلیارد تومان برای ورود به مجلس هزینه می‌کند، یک میلیاردی که متضرر شده را چگونه جبران می‌کند؟

عضو مجلس خبرگان افزود: اگر کسانی به دنبال مطامع خود هستند و هزینه‌هایی که در انتخابات انجام داده‌اند را از راه‌های خاصی می‌خواهند جبران کنند، بی‌شک خیانت کرده‌اند. همچنین چنانچه کسانی بانی می‌شوند که پول این افراد را تأمین کنند، آن‌ها نیز مرتکب خیانت شده‌اند.

دری نجف‌آبادی، یک جنبه منشاء پول‌های کثیف انتخاباتی را داخلی دانست و گفت: خدای ناکرده ممکن است یک منشاء دیگر آن، بیگانگان و کشورهای خارجی باشند که دستگاه‌های امنیتی و نظارتی باید مراقب باشند. از طرفی نباید اجازه تبلیغات ناروا را داد، و مردم شریف هم باید هوشیارانه عمل کنند.

وی درباره اثر ورود پول‌های کثیف به انتخابات گفت: نخستین اثر ورود پول‌های کثیف به انتخابات، بدآموزی و سلب اعتماد عمومی است. همه نهادها، مخصوصاً مجلس، هرچه می‌توانند باید اعتماد عمومی را تقوبت کنند.

نماینده تهران در مجلس خبرگان افزود: از طرفی، ورود پول‌های کثیف به انتخابات، ممکن است در عمل، تصمیمات غلطی را منجر شود، و هر تصمیم غلطی هم عواقب خود را دارد.

دری نجف آبادی جنتی پول های کثیف مجلس خبرگان انتخابات مجلس