برگزیده ها
مشارکت به شرط گفت‌وگو با مردم

مازندمجلس: با وجود همه شرایط و کمبودها و مقتضیات مشارکت فعال خواهیم داشت؛ این را اصلاح‌طلبان می‌گویند. می‌گویند انتخابات را نباید تحریم کرد، چون تنها راه اعمال نظر مردم است چرا که باید برای امیدبخشی به جامعه در انتخابات شرکت کرد. اما باید توجه داشت که لزوم شرکت در انتخابات، غیر از لیست دادن در انتخابات است.

مازندمجلس: طبیعی است آنچه باید برای اصلاح‌طلبان مهم باشد، انتخابات رقابتی و واقعی است و نه فرم و صورت انتخابات، اما هرگونه موضعی در قبال انتخابات باید به زمان و شرایطی موکول شود که امکان ارزیابی صحیح و اطمینان‌بخش درباره چندوچون انتخابات فراهم باشد. همچنین رئیس دولت اصلاحات در سخنان اخیر خود با بیان اینکه به چه قیمتی باید لیست داد، گفته است: «باید شرایطی فراهم شود که بتوان خود را به ارائه لیست قانع کرد. باید به مردم گفته شود چه کارهایی «می‌خواهیم» انجام دهیم و چه کارهایی «می‌توانیم» انجام دهیم». درواقع از سخنان لیدر جریان اصلاحات و همچنین فعالان و نخبگان فکری این جریان سیاسی می‌توان دریافت که راهبرد اصلاح‌طلبان مشارکت فعال در انتخابات است اما استراتژی به شرایطی بستگی دارد که این جریان با آن مواجه است. شرایطی که سیدرحیم ابوالحسنی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و استاد دانشگاه به آن اشاره و تاکید می‌کند که راهبرد اصلی اصلاح‌طلبان مشارکت فعال است که البته این به اقتضای شرایطی که در آینده پیش می‌آید، تعریف می‌شود.


مشارکت می‌تواند حمایتی و یا تقاضایی باشد
این استاد دانشگاه با بیان اینکه مشارکت در انتخابات لزوما به معنی مشارکت منفعل و رای دادن نیست، می‌گوید: مشارکت در انتخابات یعنی حضور در عرصه بنا به مقتضیاتی که شکل می‌گیرد و در عین حال مقتضیاتی که پیش می‌آید. من معتقدم که اصلاح‌طلبان باید مشارکت فعال داشته باشند و طبیعتا به مقتضای شرایط استراتژی انتخاب کرده و همچنین فعالانه برخورد کنند. کاملا واضح است که اگر ما جایی کاندیدا داشته باشیم آن را معرفی خواهیم کرد اما اگر کاندیدایی نداشته باشیم دلیلی ندارد که فردی غیراصلاح‌طلب را به مردم معرفی کنیم. بنابراین این کاملا طبیعی است که مشارکت خواهیم کرد و قطعا هم فعال خواهد بود. اما باید توجه داشت در این میان مشارکت می‌تواند حمایتی و یا تقاضایی باشد. مشارکت حمایتی به این معناست که اگر شرایط مهیا باشد ما نیز حمایتی مشارکت فعال در انتخابات خواهیم داشت و کاندیداهای خود را معرفی خواهیم کرد. اما اگر شرایط به گونه‌ای نباشد که کاندیدا معرفی کنیم اینجا اصلاح‌طلبان باید اعلام موضع کنند که شرایط به چه صورت است.


استراتژی مشارکت به تناسب شرایطی است که در آینده پیش می‌آید
ابوالحسنی می‌افزاید: باید توجه داشت که بین خود جریان اصلاحات برخی معتقدند ما در انتخابات گذشته بین بد و بدتر انتخاب کردیم، اما قرار نیست این اتفاق در آینده نیز رخ بدهد. همچنین از هم اکنون نیز کسی نمی‌تواند و نباید بگویید که ما چگونه عمل خواهیم کرد چرا که اصلا صلاح نیست که گفته شود. مهم این است که ما در عرصه سیاست مشارکت داریم منتها نوع مشارکت و استراتژی مشارکت به تناسب شرایطی است که در آینده پیش می‌آید. ما نمی‌توانیم از همین الان بگوییم که چه چیزی پیش می‌آید و ما چگونه عمل خواهیم کرد. سخن ما این است که ما حضور داریم، کنار نمی‌نشینیم و منفعل نیستیم. در عین حال بی‌تفاوت هم نیستیم. منتها نوع و سطح حضور به شرایطی بستگی دارد که پیش می‌آید. ما می‌گویم اصلاح‌طلبان نه برانداز هستند و نه بی‌تفاوت، بلکه آنها حضور فعال خواهند داشت.


این استاد دانشگاه خاطرنشان می‌کند: البته باید توجه داشت که اصلاح‌طلبان یک جریان با طیف‌های مختلف هستند. این طیف‌ها تا زمان انتخابات در تعامل با همدیگر و از نوع برخوردی که رقبای جریان اصلاح‌طلبان در پیش می‌گیرند طبیعتا استراتژی مشارکت شکل می‌گیرد. لذا به نظر من این امر خیلی بی‌معنی است که ما از همین الان بگوییم فلان کار را انجام می‌دهیم چرا که فعلا شرایط مشخص نشده است که ببینیم به چه صورت است. حرف اصلاح‌طلبان این است که مشارکت آنها فعال است و به تناسب مساعد بودن شرایط ما اعلام موضع و استراتژی می‌کنیم. به عقیده من سخنان رئیس دولت اصلاحات به عنوان لیدر این جریان کاملا درست است. اینکه بگوییم ما چه می‌خواهیم، اگر شرایط محقق شود انجام می‌دهیم اگر نبود، به مردم قطعا خواهیم گفت که با چه شرایطی روبه‌رو هستیم و در حال حاضر چگونه می‌توانیم عمل کنیم و به دنبال چه چیزی هستیم.


وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نیز ما در حال مشارکت هستیم و رقیب هم به تناسب مشارکت ما در حال اعلام موضع است، اضافه می‌کند: رفتار سیاسی صفر و صد نیست. فعالیت انتخاباتی خود را انجام می‌دهیم و سعی می‌کنیم کاندیدای مناسب خود را به عرصه انتخابات بیاوریم و در تلاش هستیم که مردم را به عرصه انتخابات بکشانیم و نگذاریم آنها بی‌تفاوت باشند. همه این فعالیت‌ها را ما در غالب مشارکت سیاسی انجام می‌دهیم تا ببینیم ایام انتخابات چه پیش می‌آید. اینکه برخی می‌گویند ما نمی‌توانیم تغییر ایجاد کنیم، نوعی سرخوردگی است. همین که در حال حاضر جامعه فعال است و حضور دارد در شرایط کنونی یعنی تغییر صورت گرفته است و تاثیر خودش را گذاشته است. باید اعلام حضور و گفتمان کرد و نظرات اعلام شود چرا که آنچه در ایام انتخابات رخ می‌دهد حاصل کنش‌هایی است که در حال حاضر و در این زمان شکل می‌گیرد.


این فعال سیاسی تاکید می‌کند: نباید از این قضیه چشم‌پوشی کرد که مسائل اجتماعی جزو آن دسته مسائلی هستند که به قول معروف در حال شدن هستند و چیزی نیستند که از قبل مشخص شده باشد. درواقع مسائل اجتماعی در فرآیند زمان در حال شدن هستند. یعنی ما اکنون هر کنشی از خود نشان بدهیم مسائل اجتماعی نیز به فراخور آن واکنش خاص خودشان را نشان می‌دهند. ما در صحنه حضور داریم اما چه خواهد شد بستگی به مهارت و قدرت ما و همچنین در مقابل مهارت و قدرت طرف مقابل دارد. درواقع شرایط اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، داخلی و بین‌المللی همه اینها نیز دخیل هستند. فراموش نکنیم یکی از آنها نظر به نگاه و رویکرد مردم است. در مسائل سیاسی آن چیزی که می‌شود چیزی نیست که از قبل طراحی شده باشد بلکه چیزی است که در تعامل میان نیروها به وجود می‌آید.


وی می‌گوید: ما می‌توانیم حضور فعال داشته باشیم و در صدد به دست آوردن تاثیرگذاری بیشتر و بالا بردن مشارکت مردم و همچنین مشارکت آگاهانه مردم هستیم. ما وظیفه داریم این کار را انجام دهیم اما اینکه چه خواهد شد بستگی به این دارد که ما چه اندازه فعالیت داشته‌ایم و مهارت ما چگونه بوده است که در کنار اینها شرایط داخلی و بین‌المللی نیز دخیل هستند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که نتیجه مطلوب وجود ندارد و مهم‌ترین کار اصلاح‌طلبان این است که از هم‌اکنون حضور فعال داشته باشند. نقش آگاهی‌بخشی و ارائه تحلیل داشته باشند، آنها باید به دنبال استراتژی وحدت باشند و گفتمان خود را طراحی کنند. نباید از هم اکنون عرصه را برای رقیب فراهم کنند.

اصلاح طلبان لیست انتخاباتی انتخابات 98 انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس یازدهم