برگزیده ها
جا انداختن نظام انتخابات حزبی در ستادهای انتخاباتی هدف این همایش است

مازندمجلس: رئیس کمیته انتخابات خانه احزاب با تأکید بر اینکه امروز در نبود پیوند منطقی و ضروری بین مجلس و حزب هزینه اداره کشور روز به روز سنگین‌تر می‌شود گفت: متأسفانه در حال حاضر کارکرد مجلس و حزب تبدیل به درختان کم ثمر و یا حتی بی‌ثمر شده است.

مازندمجلس: احمد حکیمی‌پور، رئیس کمیته انتخابات خانه احزاب در همایش فصلی خانه احزاب، هدف از برگزاری این همایش را پیگیری و جا انداختن نظام انتخاباتی حزبی و احیا و استقرار میز نظارت خانه احزاب در ستادهای انتخاباتی عنوان و اظهار کرد: هدف این همایش ارتباط بین نظام حزبی و نظام انتخاباتی در کشور است. در این رابطه کارهای خوبی در حال شکل‌گیری است که آخرین مورد آن قانون جامع انتخابات کشور است که در ماه‌های گذشته در مجلس مورد بحث قرار گرفت و امیدواری زیادی بین کنش‌گران سیاسی ایجاد کرد، ولی متأسفانه هنوز به فرجام نرسیده است. امیدواریم این گام هر چند ابتدایی ولی در عین حال بسیار مهم به مرحله عملی خود نزدیک شود.

 

وی افزود: تا زمانی که نهاد انتخاباتی و نظام حزبی در کشور ما به یک پیوند ثمربخش و معنادار در چارچوب قانون نرسد از شکل‌گیری مجلس و دولت کارآمد روز به روز بیشتر فاصله خواهیم گرفت. در تاریخ سیاسی کشور ما بیش از یکصد سال است که مجلس و حزب داریم که کارنامه‌هایی از خود در قبل و بعد از انقلاب به جای گذاشت. امروز متأسفانه کارکرد این دو نهاد همچون درختان کم ثمر و یا حتی بی‌ثمر شدند. زمانی شجره قانون‌گذاری و تحزب پربار خواهد بود که پیوند وسیعی بین حزب و مجلس باشد. امروزه در نبود این پیوند منطقی و ضروری هزینه اداره کشور روز به روز بیشتر و سنگین‌تر شده و نظام بهره‌وری هم معیوب و ناقص می‌ماند.

 

رئیس کمیته انتخابات خانه احزاب خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های اساسی پایان دادن به معامله منفی بالا بودن هزینه‌ها نسبت به فایده‌ها و دستاوردها در یک ملک و ملت به حاکمیت و حکم‌روانی حزبی در بخش انتخاباتی نظام جمهوری اسلامی برمی‌گردد. خوشبختانه ضرورت عینی و بسترسازی‌های قانونی لازم برای تحقق این مهم امروز بیش از هر زمان دیگری فراهم شده است. لذا لازم است با تصمیم‌گیری شجاعانه مجموعه نظام این سازوکار برای کشور فراهم شود چون با حزبی شدن انتخابات امکان سیاست‌ورزی شفاف، پاسخگو و برنامه‌محور بیش از پیش فراهم می‌شود.

 

وی افزود: خیلی‌ها ایراد می‌گیرند حزب واقعی در کشور نداریم و احزاب مگر چه کاری از دست‌شان برمی‌آید. در پاسخ باید گفت تا زمانی که نقش عینی و عملی احزاب در فرایند سیاست‌ورزی و تولید و توزیع قدرت سیاسی آن هم از طریق انتخابات به صورت دقیق و قانونمند تعریف نشده باشد کار حزبی و تشکیلاتی غیر از هزینه و تلاش بی‌حاصل نخواهد بود. پس کافی است راه باز شده و نقش احزاب در چرخه قدرت و سیاست روشن و شفاف باشد. هر کنشگری بخواهد مسیر سیاست‌ورزی از مجرای تحزب می‌گذرد که در این صورت خواهیم دید در این کشور احزاب واقعی و کارآمد چطور خودنمایی خواهند کرد.

 

رئیس کمیته انتخابات خانه احزاب در پایان گفت: چرا باید تجربه استفاده از احزاب در کشور ما نسبت به کشورهای توسعه یافته انقدر به تأخیر بیفتد آن هم در حالی که جمهوری اسلامی نظام متکی به آرای عمومی است و از طریق انتخابات اراده عمومی برای اداره کشور اعمال می‌شود و قانون اساسی هم کار حزبی را به رسمیت شناخته است. سوال این است که احزاب در کجای ساختار سیاسی ایران جا دارد و چگونه کارویژه آن در کسب، حفظ و گسترش قدرت سیاسی تعریف شده است.

 

خانه احزاب احمد حکیمی پور ستادهای انتخاباتی پیوند بین مجلس و حزب نظام انتخابات حزبی همایش خانه احزاب