برگزیده ها
قوه قضائیه از حقوق قانونی احزاب سیاسی پشتیبانی می‌کند

مازندمجلس: نماینده قوه قضائیه در کمیسیون ماده 10 احزاب گفت: قوه قضائیه وظیفه دارد از همه حقوق قانونی احزاب و گروه‌های سیاسی پشتیبانی و با متعرضین برخورد کند.

مازندمجلس: مهدی امیری اصفهانی نماینده قوه قضائیه در کمیسیون ماده 10 احزاب در اولین همایش فصلی نقش احزاب در انتخابات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه احزاب در نظام جمهوری اسلامی اهمیت ویژه‌ای دارند، گفت: طبق قانون، احزاب در انجام فعالیت‌ آزاد هستند به شرط آن که آزادی، موازین اسلامی، استقلال، وحدت ملی و قانون اساسی جمهوری اسلامی را نقض نکنند. با این شرایط کسی نمی‌تواند آزادی احزاب را نقض کند. قوه قضائیه هم وظیفه دارد از همه حقوق قانونی احزاب و گروه های سیاسی پشتیبانی و با متعرضین برخورد کند.

وی با اشاره به اینکه همه احزابی که در جلسه حضور دارند خود را با قانون جدید احزاب تطبیق داده اند، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، حزبی که خود را با قانون تطبیق ندهد اجازه فعالیت ندارد و تمام جبهه ها و گروه هایی که چنین شرایطی ندارند باید مراجعه کنند و مطابق قانون عمل کنند. ما تشکل و حزبی که بیرون از تعاریف قانونی باشد را غیر قانونی می دانیم و مطابق قانون عمل می کنیم.

امیری اصفهانی درباره ضرورت کسب قدرت از راه‌های مشروع تاکید کرد: باید به سمتی رویم که احزاب موثر و فراگیر باشند که لازم است خانه احزاب فکری کند که چطور می‌تواند با ایجاد هم افزایی به سمت وحدت میل کند. احزاب فراگیر و قانونی به صورت مشروع عمل می کنند زیرا کسب نامشروع قدرت راههای دیگری دارد و متفاوت از کنش قانونی و حزبی است. امروز یکی از ضرورت‌های نظام حزبی در کشور بررسی راه‌ها برای استفاده مشروع از ظرفیت حزبی است.

وی با تاکید بر اینکه امروز مولفه‌های قدرت سیاسی با ۴۰ سال قبل تفاوت کرده است؛ گفت: باید مناسبات خود را باز تعریف و روش‌های نوین را برای مشارکت در قدرت سیاسی خلق کنید، همچنین باید نقد موثر و اصلاح منصفانه در توسعه و پیشرفت کشور را هویدا کنید.

نماینده قوه قضائیه در کمیسیون ماده 10 احزاب ادامه داد: احزاب امروز رقیب جدی دارند که هیچ چارچوبی برای فعالیت و نظارت بر آن وجود ندارد، نمونه آن شبکه‌های اجتماعی است که باید برای تنظیم این رقیب مباحث جدیدی خلق کرد.

امیری اصفهانی با تاکید بر اینکه احزاب باید برای فعالیت خود برنامه داشته باشند، گفت: حزبی که برنامه ندارد حزب نیست. قانون احزاب سه ماموریت را برای حزب یعنی کسب قدرت سیاسی، مشارکت و نقد و اصلاح  قدرت سیاسی تعریف کرده است؛ احزاب می توانند در ماموریت برای کسب و مشارکت در قدرت سیاسی و برای تقویت قدرت خود ائتلاف کرده و در انتخابات شرکت کنند در این روند آنها از پشتیبانی و حمایت قانون برخوردارند.

امیری اصفهانی با اشاره به ضرورت مسئولیت پذیری احزاب گفت: با توجه به التزام احزاب به قانون اساسی و ولایت فقیه به عنوان یک شرط اصلی لازم است احزاب مسئولیت‌پذیری اجتماعی را سرلوحه اقدامات خود برای جهت‌دهی به افکار عمومی قرار دهند.

قوه قضائیه مجلس شورای اسلامی احزاب قانون