برگزیده ها
 احزاب باید سیاست‌های کلی نظام را از قوای سه‌گانه مطالبه کنند

مازندمجلس: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: احزاب باید سیاست‌های کلی نظام را از مجلس، دولت و قوه قضاییه مطالبه کنند.

مازندمجلس: محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش فصلی خانه احزاب ایران در سالن وزارت کشور، اظهار داشت: ان‌شالله امسال انتخابات پرشوری داشته باشیم و پاسخ مناسبی به کسانی که ظالمانه و غیر قانونی ملت ایران را تحریم کردند، بدهیم.

وی با بیان اینکه انتطار داریم مسئولان کشور مسئله احزاب را به طور جدی پیگیری کنند‌، افزود: احزاب تنها نهادی هستند که هم در قدرت و حاکمیت هستند و هم در جامعه، بنابراین در اعتلای جامعه و کارآمدی کشور نقش ویژه ای دارند.

رضایی خاطرنشان کرد: اینکه فقط احزاب را برای انتخابات بخواهیم و تا انتخابات‌های بعدی آنها را فراموش کنیم صحیح و درست نیست بنابراین باید در خصوص احزاب و نقش انان بازنگری داشته باشیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه با توجه نقش احزاب در تربیت دولتمرددان و سیاستمردان، این وظیفه را بسیار مهم ارزیابی و تصریح کرد: ۴۹ سال از انقلاب می گذرد و ما امروز با انتقال بین نسلی مواجهیم نه انتقال بین حزبی.

وی افزود: چقدر نسل‌های بعد را آماده کردیم که مسئولیت‌های سنگین به عهده بگیرند؟ امروز جامعه ما با مسائل پیچیده و دولتمردان ما با بار سنگین‌تر از گذشته مواجهه هستند و در این رابطه باید در خصوص احزاب و جایگاه آنان بازاندیشی صورت بگیرد.

رضایی با تاکید بر اینکه یک قرن از فعالیت و شکل‌گیری احزاب در ایران می‌گذرد، یادآور شد: امروز احزاب ما از استانداردهای لازم در کشور برخوردار نیستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ما در چند سال گذشته سیاست های کلی انتخابات را تصویب و به دولت هم ابلاغ کردیم. احزاب باید سیاست‌های کلی نظام را از مجلس، دولت و قوه قضاییه مطالبه کنند و اگر مطالبه کنند به احزاب ما هویت روشن‌تر و پایداری بیشتر می‌دهد و از بسیاری از مسائل جزئی نیز جلوگیری می کند.

به گفته وی، سیاست کلی انتخابات متعلق به احزاب است که متاسفانه تبدیل به قانون نشد و مجلس یک طرح عجولانه‌ای درباره استانی شدن انتخابات داد که البته لوایح دولت کامل تر است و باز هم احزاب می‌توانند با پیشنهادات و نظرات خود تلاش کنند تا یک قانون خوب به وجود بیاید.

رضایی با بیان اینکه احزاب در کشورهای توسعه یافته بر اساس سلیقه مردم است، اذعان کرد: سلایق مردم در کشورهای دنیا بیش از ۳ الی ۴ مورد بیشتر نیست، در جامعه ما چند سلیقه وجود دارد؟ اتاق فکر احزاب بر روی این مسئله مطالعات جدی صورت دهد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه متاسفانه احزاب ما مطابق با سلایق ما شکل نگرفته‌اند، گفت: در جامعه ما اسلام، ایرانیت و انقلاب ثابت است و مردم ما از مشروطه تا الان انقلابی هستند اما سه سلیقه بیشتر در جامعه وجود ندارد: نخست «آزادی و اسلام و ایرانیت» دوم «انقلاب، عدالت و اسلام» و سوم نیز «پیشرفت» است.

وی ادامه داد: دو نفر از روسای جمهور ما نماد عدالت، دو نفر از آنان نماد پیشرفت و یک نفر نماد «آزادی» است و احزاب ما نیز در همین چهارچوب‌ها فعالیت کنند.

قوه قضاییه احزاب مجمع تشخیص مصلحت نظام محسن رضایی