برگزیده ها
استیضاح شهردار یا استیصال شورای شهر آزادشهر؟

اختصاصی مازندمجلس: شورای شهر آزادشهر که در یکسال گذشته 3 شهردار یا سرپرست شهرداری را برای مجموعه بزرگ شهری انتخاب کرده، اکنون درصدد استیضاح شهردار فعلی برآمده است.

اختصاصی مازندمجلس: شورای شهر آزادشهر که در یکسال گذشته 3 شهردار یا سرپرست شهرداری را برای مجموعه بزرگ شهری انتخاب کرده، اکنون درصدد استیضاح شهردار فعلی برآمده است، شواهد و قرائن حاکی از آن است باتوجه به اینکه شهردار فعلی فردی کاردان، متعهد و جهادگر است، پارلمان شهری خود دچار مشکلات درونی شده و این تصمیم که باتوجه به کارنامه درخشان شهردار فعلی، نوید تسویه حساب شخصی را می‌دهد! نشان از مشکلات درونی شورا و به استیصال رسیدن آن دارد.

 

به گزارش مازندمجلس پنجمین دوره انتخابات شوراهای کشور همزمان با دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در اسفندماه 96 برگزار شد،  از آن زمان تاکنون حوادث ریز و درشتی را در شوراهای شهر و روستای کشور شاهد بوده و هستیم که در برخی از آنها منجر به تحولات خوبی شده و در برخی دیگر با اقدامات اسرارآمیز شهرداران یا شوراها! منجر به انحلال شورا یا برکناری شهرداران شده است.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در فصل هفتم که اصل 100 تا 106 را شامل می شود در هر کدام مطالب مهمی را بعنوان خط مشی و چراغ راه فعالیتهای شورا عنوان کرده است؛ در اصل 106 نیز به صراحت آورده است که "انحلال‏ شوراها جز در صورت‏ انحراف‏ از وظایف‏ قانونی‏ ممکن‏ نیست‏. مرجع تشخیص‏ انحراف‏ و ترتیب‏ انحلال‏ شوراها و طرز تشکیل‏ مجدد آنها را قانون‏ معین‏ می‏ کند. شورا در صورت‏ اعتراض‏ به‏ انحلال‏ حق‏ دارد به‏ دادگاه‏ صالح‏ شکایت‏ کند و دادگاه‏ موظف‏ است‏ خارج‏ از نوبت‏ به‏ آن‏ رسیدگی‏ کند".

این اصل موید این نکته مهم است که باتوجه به اهمیت شوراها که باید براساس شور و مشورت و همراهی و یکدلی باشد. قانونگذار تمام تلاش خود را بر تداوم فعالیتهای شورا در نظر گرفته است مگر اینکه انحراف آن از فعالیتهای ذاتی و دایره شمولاتی که قانون مشخص کرده است ثابت شود؛ این یعنی قانون هیچگاه انحراف در شورا را نمی پذیرد.

با این مقدمات به سراغ شورای شهر آزادشهر می رویم جایی که اعضای دوره پنجم در یکسال گذشته 3 شهردار یا سرپرست را بر صندلی مدیریت شهرداری نشاندند و اکنون نیز درصدد هستند تا با استیضاح شهردار فعلی  نفر چهارم را وارد عرصه کنند!

گویا داستان تعویض این صندلی مهم، مسئله مبتلابه شوراهای شهر در سراسر کشور شده است و شهرداران متعهد باید برای خدمتگزاری، با پارلمان شهری پیوسته در نبردی نابرابر باشند! اما قانون نیز در این زمینه سکوت نمی کند و اتفاقا در جایی که اعضای شورا نه به مصلحت نظام کار می کنند نه به مصلحت شهروندان و هر کدام به دنبال آمال و آرزوهای خود هستند ورود پیدا می کند و نمی گذارد صحن شورا به صحنه یکه تازیها و رانت ها و درگیری های شخصی مبدل شود.

شورا جای تسویه حساب های شخصی و قومی قبیله ای یا جای تاخت و تاز و قراردادهای پشت صحنه و رسیدگی به امورات گروهی خاص جهت رسیدن به اهداف خاص نیست. بلکه جایی است که ماهیت آن بر شور و مشورت، یکی کردن و نزدیک کردن دیدگاه ها و رسیدگی به امورات شهری و پاسخگویی به مطالبات شهروندان است.

شورای شهر آزادشهر در حالی که هنوز ابهامات و سوالات بی جوابی را به سبب برکناری شهرام سعیدی شهردار سابق در کارنامه خود دارد؛ به دنبال ایجاد اقدامات سوال برانگیز تازه ای است تا معدل کارنامه خود را به مردودی نزدیک کند.

این تغییرات پی در پی که شورا را از وظایف اصلی خود دور کرده، حتی مسئولان استانی را به ستوه آورده است و دیری نیست که قانون، پاسخ دندان شکنی برای آنها داشته باشد.

علی اصغر منصوری شهردار فعلی که اصالتا فرزند آزادشهر بوده و تجربه گران‌سنگی از حدود 3 دهه خدمت در این دیار را دارد در حالی آماج تهدید اعضای شورا قرار می گیرد که آنها خود می دانند او فردی بابرنامه، مجرب، کاردان، متعهد و جهادگر است.

ساماندهی وضعیت درآمدی شهرداری با استفاده از افراد کاردان، نهضت آسفالت شهر، به‌روزرسانی حقوق پرسنل، لایروبی کانالها و جوی های آب، مرمت ساختمان شهرداری، و بازسازی و تجهیز واحد آتش نشانی شهرداری که بیش از سی سال فرسوده بوده، پیگیری مبلمان و زیباسازی شهر و ده‌ها برنامه عمرانی و خدماتی دیگر، ازجمله اقداماتی است که در همین نیم سال حضور آقای منصوری انجام گرفته است.

سوال اینجاست؛ اعضای شورا را چه شده که این عملکرد را نادیده انگاشته و از در ناجوانمردی وارد شده اند؟ آیا مگر نه این است که در این مدت شهردار به فکر سر و سامان دادن به اوضاع شهری است و اعضای شورا به دنبال سر و سامان دادن به اوضاع خویش؟ آیا انحلال شهرداری های اخیر در کشور برای آنها تجربه نشده است؟ مردم می پرسند حرف حساب اعضای شورای شهر چیست؟ آنها می خواهند شورای شهر شفاف سازی کند، چرا شورا نمی گوید شهردار چه کرده است و آنها چه می خواهند؟ آیا مگر دعواهای شوراهای منحل شده کشور با شهردار بر سر این نبود که شهردار درست عمل می کند و آنها به دنبال منافع شخصی خود هستند؟

مردم آزادشهر از اعضای شورای شهر که با رای آنها انتخاب شده اند می‌خواهند که وقت و توان خود را برای خدمت به شهروندان صرف کنند، شورایی که اینهمه انرژی و وقت خود را برای برکناری شهردار جهادی و بابرنامه تلف می کند آیا بهتر نبود این زمان را در راهروهای ادارات کل و استانداری و وزرات کشور برای سامان دادن به اوضاع شهری و تغییر چهره شهر محروم آزادشهر به کار بگیرند؟

استیضاح شهردار از وظایف قانونی شوراست و شهردار باید در برابر اقدامات خود پاسخگو باشد اما اگر استیضاح برای باج خواهی و تغییر مسیر خدمتگزاری شهردار و به زانو در آوردن او برای خواسته های اعضای شورا باشد، نه تنها استیضاح نیست بلکه نشانه استیصال پارلمان شهری است که می خواهد ماهیت حقوقی شهردار را فدای منافع شخصی کند. از سوی دیگر اقدامات شورای شهر نیز بی‌پاسخ نمی ماند و البته که قانون در این زمینه بررسی کامل خواهد داشت و اگر انحرافی تایید شود رای به انحلال شورا می دهد و از این موارد، تا دلتان بخواهد در کشور وجود دارد.

چه خوب است که اعضای شورای شهر به جای تهدید و تخریب یکدیگر بر سر برکناری شهردار باتوجه به اینکه اکنون دو گروه 3 به 2 را تشکیل داده‌اند! یک گروه 6 نفره با شهردار تشکیل دهند. دور یک میز بنشینند و با یکدیگر بحث و مذاکره و حتی مجادله کنند تا به نتیجه برسند. و بیش از این مسائل درونی را به دامان جامعه نکشانده و آرامش شهروندان را سلب نکنند.

باتوجه به اینکه شهردار فعلی آزادشهر در مدت 6 ماه توانسته است علیرغم تمام کمبودهای مالی به وضعیت شهری سر و سامان دهد و اکنون که سالهای پایانی خدمت خود را می گذراند دارای دانش گرانبهایی از حدود سه دهه خدمت است، این انتظار از شورای شهر آزادشهر می‌رود که از این تجربیات برای بهبود اوضاع شهری استفاده کنند و بگذارند از ظرفیت و توانمندی این مرد جهادی، مردمان زادگاهش بهره مند باشند. 

چیزی که خلأ آن در شورای آزادشهر کاملا مشهود است؛ همصدایی و همفکری است، اعضای شورا باید بدانند که با تک صدایی به جایی نمی رسند و رفتار آنها مغایر با قانون و دارای انحراف است؛ لذا اگر این شرایط به همگرایی تبدیل نشود نه‌تنها هیچ شهرداری نمی تواند خواسته های بی حساب و کتابشان را تحمل کند و باید همواره برای تعیین شهردار جدید در ستیز باشند؛ بلکه هرگز در دوره ششم مردم به آنها اعتماد نخواهند کرد.

گزارش از: ابراهیم حاتمی خبرنگار پارلمانی و فعال رسانه ای کشور

گلستان شورای شهر آزادشهر آزادشهر شهرداری